Bmw F800 ST

Gallianoman

DÖD åt alla hojtjyvar!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nada
Jag och frun har precis sålt vår Ducati monster och har börjat titta runt så smått efter en efterträdare. Våra krav är att den ska vara

- bekvämare på längre turer
- bekväm att åka två på
- mer kåpor än Ducatin (mitt krav)
- hyfsat låg (fruns krav, då hon är kortare och kör hon också)

Vi har varit och provkört BMW F800 ST, och vi gillade den rätt mycket båda två.

Är det någon som har / har haft / har kört / tycker något om den överhuvudtaget? Eller om BMW hojjar i allmänhet?

Allt tyckande är välkommet! :tummenupp

Det är ju lite skilda hojtyper och jag får nog säga att Monstret är roligare att köra men F800:an är klart bekvämare!

Har iofs en S men det är ju samma motor och chassi på både S och ST och den är kul att köra! Lite annorlunda i motorkaraktär då det är en parallelltwin men pigg för att inte vara så fantastiskt effektstark. Sen går den jäkligt billigt om man inte hänger för mycket i rullen samt att försäkringen är en ovanligt trevlig historia :)
Fast så speciellt låg vet jag inte om den är. Kan ju beställa med lägre sadel från fabrik utan kostnad om det är en helt ny hoj ni ska köpa.

Så en ST är ett mycket bra val av hoj tycker jag (fast ni kommer att sakna mullret från Duccen)!

Det är ju lite skilda hojtyper och jag får nog säga att Monstret är roligare att köra men F800:an är klart bekvämare!

...

Så en ST är ett mycket bra val av hoj tycker jag (fast ni kommer att sakna mullret från Duccen)!

Ja, Monstret är redan saknat.... det var den redan dagen före vi sålde den...
:(
Men vi vill kunna åka lite längre turer med hojjen... Har släkt och vänner i Värmland och Småland och vill kunna använda hojjen för att ta sig dit... Det GICK inte med ducken...

Har du haft några problem med den då? Har läst lite om att växellådan ska vara lite svår innan verkstan har tittat till den...

Den kanske inte är så låg egentligen, men den är ganske "smal om midjan" så min hustru tyckte den kändes hyfsat låg...

Nja, är lite slammer i den men det verkar mest vara i kopplingen på min. Ska åka förbi hos en verkstad och kolla med dem ifall det är lagren i lådan som ska bytas på den. Har hört att de som fått lagren samt drivrullen fram utbytta är mycket nöjda med dessa justeringar.

Smal är den och det passar "gamla" Ducceförare perfekt! Har kört från Karlstad till Stockholm tur/retur några ggr nu och det är inga problem att köra ena vägen utan stopp. I normal motorvägsfart (ca 120 km/h på mätaren) så kommer man närmare 38 mil på full tank (16l) och det är en klar förbättring jämfört med mina Duccar.

Det som jag saknar är faktiskt en 7:e växel. Varvar lite väl mycket när man kör i motorvägshastighet, men det bör man ju kunna ordna med byte av utväxling om man känner det behovet.

Det låter ju bra!

Var inne på ditt "garage" och tittade och såg att du hade helkåpor på din S ... Det var också en lösning. Om jag förstått saken rätt så är det kåpan, styret och vindrutan som skiljer? Eller är det mer skillnader?

Vi funderar vidare... Väntar lite på höstens kommers... Kanske kommer ut någon demohoj som lockar eller någon 06:a ...

Har ni tittat in på f800riders.org?
Om inte låga sadeln räcker till så går hojen att sänka ytterligare.

Är väl individuellt, men för mig fungerar dagsetapper på över 50 mil.
Möjligen att sadeln börjar kännas lite hård efter många timmar.
Däremot finns inte minsta vibrationer av det mer besvärande slaget.
Inga bortdomnade fingrar eller så... De vibrationer som motorn ger
ifrån sig är "snälla".

Har bara skjutsat enstaka gånger så där kan jag inte uttala mig.

Ni kan behöva ta en funderare på hur ni skall få med er packning.
Bmw:s egna toppbox för f800:an är väldigt liten. En hjälm går i
men mycket mer än så är det inte.

Det enda som gått sönder och åtgärdats, utöver uppdatering av
programvara och de åtgärder som bmw gör på alla f800 (drev &
koppling), var en potentiometer för växelindikeringen. Det hände
ganska tidigt och jag har nu kört drygt 2000 mil med hojen.

Ska ni köpa ny ST så är alla barnsjukdomar borta.
Läste ett test där dom körde ST mot VFR och ST vann, rätt bra betyg redan där.
Har en kompis som kör stockholm sundsvall nästan varje helg med tanten bak på och dom tycker den fungerar perfa.

Tycker att F800st har snygga sidoväskor, dom borde fungera bra för div packning.

Lycka till och hoppas ni hittar en hoj ni trivs på :tummenupp

Det låter ju bra!

Var inne på ditt "garage" och tittade och såg att du hade helkåpor på din S ... Det var också en lösning. Om jag förstått saken rätt så är det kåpan, styret och vindrutan som skiljer? Eller är det mer skillnader?

Vi funderar vidare... Väntar lite på höstens kommers... Kanske kommer ut någon demohoj som lockar eller någon 06:a ...

Helt rätt! Är även pakethållare på ST samt att jag tror att fälgarna är lite annorlunda i designen.

Men annars så är det samma hoj och jag tycker absolut att ni ska testköra en när ni får möjlighet!!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back