BMW F650GS, startproblem!

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
S1000R, -2025
Hojen vill inte starta! Startmotorn drar runt motorn ett par varv, sen "krasar" det till och startmotorn går liksom"fritt"!!!

Fick tips av BMW att de kan vara lite konstiga med dåligt batteri, så jag har laddat det fullt. Det gjorde ingen skillnad.

Hjälp!!! Vill inte ge BMW mer pengar nu!!

Prova att kabla från en avstängd bil och se om det gör någon skillnad.

Annars låter det ju som om det skulle vara något fel på själva startmotorn eller mekanismen där omkring.

Jag hade nog lossat startmotorn och tagit mig ett titt.

jomo skrev:
Hojen vill inte starta! Startmotorn drar runt motorn ett par varv, sen "krasar" det till och startmotorn går liksom"fritt"!!!

Fick tips av BMW att de kan vara lite konstiga med dåligt batteri, så jag har laddat det fullt. Det gjorde ingen skillnad.

Hjälp!!! Vill inte ge BMW mer pengar nu!!

Jag hade en gång en motor där muttern till svänghjulet satt lite lös, krysskilen tog semester och startdrev och svänghjul snurrade alltså fritt på vevaxeln. Ovanstående inträffade en söndag-natt dagen innan regbesiktning... Fick vänta sex veckor på nästa tid. Kolla alltså att bitarna sitter fast. En mer sannolik orsak är att starmotorkopplingen är fukkad. Kan bli sliten ock börja slira efter ett tag. Har dock ej skruvat BMW/Rotax så ta det med en nypa salt.. Om du har ett startdrev som sitter innanför svänghjulet så bör du ha en mekanism som gör att det snurrar fritt åt ena hållet, men direkt låser när du försöker snurra åt andra hållet ( när startmotorn driver det..). Kolla det.
Ge inte BMW mer pengar, de klarar sig nog ändå.
Lycka till
/660

Tack för era svar. Finns det någon på detta forum som vet var man kan få tag på sprängskisser?! Skulle nog behöva det innan jag börjar riva..

/Johan

Lägg in en fråga på det här forumet så får du nog bra svar.

jomo skrev:
Tack för era svar. Finns det någon på detta forum som vet var man kan få tag på sprängskisser?! Skulle nog behöva det innan jag börjar riva..

/Johan
Ring Lelle på MC-proffsen 08-882918,han kan säkert faxa över bilder från BMW:s reservdelskatalog.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa