Video BMW Concept Ninety

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Visst, det är en reklamfilm men det är också en otroligt läcker hoj. Roland Sands levererar igen och vi får dessutom se en del av en svensk stolthet; Ola Stenegärd!

Bygg den, BMW, bygg den! Världen är ett bättre ställe att leva på med den där i produktion.

Ball men frågan är hur kul den skulle bli om den sattes i produktion. Det är en hoj som inte tål speciellt mycket kompromisser vad gäller produktionskostnader och lagkrav.

Sen skulle jag hellre se en annan typ av framvagnsupphängning även om orginalet hade vanlig gaffel men det är nog bara jag.

Ball men frågan är hur kul den skulle bli om den sattes i produktion. Det är en hoj som inte tål speciellt mycket kompromisser vad gäller produktionskostnader och lagkrav.

Sen skulle jag hellre se en annan typ av framvagnsupphängning även om orginalet hade vanlig gaffel men det är nog bara jag.

Produktionskostnaden är ju minimal, de ska väl ändå uppdatera R1200R snart och basera den på nya GS:en och att då producera en R1200RS baserat på den nya R:en med i stort sett annan plast och clip-ons, kanske lite sportigare geometri, borde ju inte vara så mycket pengar i sammanhangen. Då får du dessutom den annorlunda framvagnen du vill ha :)

Det fina är att det blir ju utan större merkostnad en väldigt komplett och avancerad hoj eftersom all teknik som elektroniskt justerbar fjädring/semi-aktiv fjädring, ABS, DTC, handtagsvärmare osv. redan är utvecklat för en identisk hoj.

Tänk dig en ny HP2 Sport med teknik från nya GS:en, utseende från konceptet ovan och den semi-aktiva fjädringen från HP4:an. Nya boxern är ju dessutom vätskekyld så den tål säkert lite mer effekt än den gamla gjorde.

Last edited:
vore ju kul om BMW gjorde någon större nakenhoj (tänk superduke) med utgångsläge i detta koncept! Men så såg jag denna artikel på Bike idag:

http://www.bike.se/video/video-naken-s1000rr-siktad

Funkar också.

Den där har ju siktats hur länge som helst nu, vore kul om de äntligen fick den i produktion någon gång. Tyvärr brukar tillverkarna tämja nakenvarianterna alltför mycket för min smak. Jag gillar den ursprungliga streetfightern; en kraschad sporthoj utan kåpor och med crosstyre :)

Jag tror den nya boxern har bättre potential att göra en riktig roliga hoj för allmän väg och med lite mer karaktär. Radfyran från S1000RR är ett av världens sju underverk men det den saknar är ju tyvärr karaktär.

Jag ska väl för sakens skull lägga till mitt inlägg ovan att jag tycker både Ducati och Aprilia har gjort beundrandsvärda insatser med sin Streetfighter respektive Tuono.

Back