BMW Club SH.com

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det verkar finnas ett gäng BMW entusiaster här. Tänkte att vi skulle få en tråd att nörda i.

Själv kör jag för tillfället en E38 740 manuell. Med M62B44. Gissar att det är en av typ 30st i Sverige. Finns 51 manuella men några har 4,0:an. Har haft ett gäng olika. Mest E30 varav en med M30B35. Den gick fint. Sen några E34. Tyvärr så håller ju MC intresset tillbaka en lite. Hade E46 M3 haft lite mer effekt hade jag nog kört på en sådan för hela slanten.

Sen så skulle inte Turbo E30 sitta fel. Har man åkt med några så är man kär. Missade just ett ESS kit till min, annars ligger ett sånt högt upp på önskelistan.

Trim hör iofs inte hemma i en nörd tråd då en äkta nörd bara gillar original.

Nå vilken originalfärg är bäst? Alpina eller AC snitcher? E30 M3 eller E34 M5 3,4? Är M1:an underskattad? Är E28 M5 för bortglömd?

Som vanligt är nördar elitister. Därför får du som inte vet vad BMW står för eller vad loggan är för någon inte skriva i tråden.

Själv tycker jag att alla som anser att BMWs själ är den raka sexan inte borde få vara med i BMW Club Schweden.

Har inte varit förtjust i BMW tidigare, förutom 630,så jag vet inte vad E står för men sett att många skriver E36 osv. men tycker att de ryckt upp sig på senare år som de gjort på MC-sidan också, X6 är cool :tummenupp

dock så är nog X6 bättre när man inte bor i storstan och ska hitta parkeringar etc.

edit: finns med andra ord risk för att man köper sig sin första BMW

Last edited:
Själv har jag en E46 330 lim automat, och har tidigare haft en 325 e30 och en 325 e36, båda tvådörrars/coupé. E30 har en speciell charm som 36 och 46 inte riktigt når fram till, däremot är de ju bra mycket bättre bilar på alla andra sätt.

Om jag återgår till din frågeställning så är M1 helt klart underskattad, färg beror på modell, E30 M3 står högst på min lista och Alpina eller Schnitzer beror lite på. Alpina är klassiskt eleganta medans schnitzer har varit lite mer vågade, på senare år lite för vågade...

Har nyss köpt min första BMW, en 325 xi -06 Haft den en månad lite drygt och är otroligt nöjd! Kan verkligen förstå varför är lite mer märkestrogna till bmw :)

Just nu 330Xi Touring -01, tidigare 330Ci -01. R6:an är ju helt underbar!

Sökes: Silverfärgad huv till en E46 Touring 01. Jävla rost...

Har gått igenom några stycken ja, nuvarande bürchen:

20091221198.jpg

Ska filas lite på. :p

Har aldrig vare sig kört eller åkt BMW, men är ändå lite småkär i E30 och E46. Men drömbeemern är en E31'a, gärna med 12'an i :drool

En csi ja, så man får manuell låda & M-motor. :tummenupp

Last edited:
Men jag undrar lite hur de tänkte när de stoppa in "hill descent controll" eller va de kallar det i en 3-serie kombi :hihi Är väl kanon i en landrover men man lär inte behöva det i kombin :gnissla

Ahhh BMW! :yoparty
Har ägt...M3 coupé, M3 Limo, 316Ti, 330 Ci M-sport, 320 M-Sport (3 st)
Underbara bilar med underbara motorer, när ekonomin blir bra igen blir det en till utan tvekan!
För er som ej känner till forumet www.autopower.se kolla in det. :tummenupp

Ska Skoda och Seat ha egna trådar, eller ska dom diskuteras under VW tråden?
GM bilarna då? Ska Opel och Chevrolet diskuteras i varsin tråd eller faller alla under GM?
Dom här koreanska Daewoo, dom märks ju om till Chevrolet?
Saab höll ju på att bli Königseggeggegg på slutet, ska dom diskuteras i samma tråd, och får Spyker vara med?

BMW ägde ju LandRover, inefattatas då LandRover i den här tråden?

Frågorna är många....

En csi ja, så man får manuell låda & M-motor. :tummenupp
Ja, självklart manuell låda! Automat är ju som telefonsex med en dövstum :fakta

För er som ej känner till forumet www.autopower.se kolla in det. :tummenupp
Japp, otroligt vettig bilsida faktiskt! Deras modellguide spöar dom flesta som finns! :tummenupp

Som kuriosa kan jag skvallra om att dom hette BMWPower en gång i tiden, men fick byta namn efter vissa påtryckningar från BMW :( Ganska synd, eftersom det är en sida med entusiaster som brinner för BMW, det borde ju ha vart ganska bra för koncernen :va

Nya arbetarvagnen, Jonte siktar högt i rörelsen ser jag. :D

fy fan

Håll tjeften påre!:mad: Jag har precis paxat en direktörskombi som jag ska hämta efter nyår.

:banana

www.autopower.se finns för oss BMW ägare .

BMW är en kass vinterbil kan jag konstatera nästa BMW blir 4wd

Min första, en 318i lade jag på taket utanför Östersund... Har sedan haft 3 st 330xi-E46 på raken med ett hjärnsläpp till avbrott så jag hade A4-05 men nu ska jag snart hämta en 330xi-E90 igen :)

Last edited:
Håll tjeften påre!:mad: Jag har precis paxat en direktörskombi som jag ska hämta efter nyår.

Kul, jag tycker bara Jonte har lite problem med sin identitet. Minkpäls i byggboden liksom. :gnissla

BMW är fint men inte så fint som folk tycker, därför en del folk (företrädesvis med arbetare-jobb eller nyanlända) har hellre en 318 med vev-hiss än en XC60 med 70" plasma i baksätet, typ.

Själv kör jag en E30 nu, svart, med svarta fälgar, svarta baklysen, svarta blinkers runtom, 60/40 sänkning och xenon i hel och halv. Funtar på att slänga på ett M-tech II paket också.

Ska snart införskaffa mig en annan E30 som ska turbomatas till vansinne :D

Last edited:
Hur är BMW.s 4 hjulsdrift jämfört med Quattro?

Beror på vad man söker. Det jag gillar med Quattron är att den är totalt död rent körglädjemässigt men i stället går som på räls genom snömodd och halvfrusna, spåriga snömassor.

BMW´n understyr lite till en början men överstyr medan när man ger mer gas för att få den dit man vill vilket gör den underbar att hantera om man gillar att köra aktivt. Själv vill jag bara sitta och damma med tom blick så i det och endast det avseendet är ådin bättre. Det är tröttsamt att köra "aktivt" i 70 mil...
Nu har jag å andra sidan inte testan den nyare xdriven. Hoppas på den.

xDrive smiskade Quattro i teknikmagasinets test jallafall. Speciellt när det gällde att komma fram i deras "hinderbana".

Kul, jag tycker bara Jonte har lite problem med sin identitet. Minkpäls i byggboden liksom. :gnissla

BMW är fint men inte så fint som folk tycker, därför en del folk (företrädesvis med arbetare-jobb eller nyanlända) har hellre en 318 med vev-hiss än en XC60 med 70" plasma i baksätet, typ.

Det handlar inte om prylar. när man sitter i bilen och klapprar runt lite med händerna känner man om man sitter i en Merca eller en BMW. Samtliga övriga med ådi i spjutspetsen känns smäckiga. Jag betalar jallafall inte hundratusentals kronor för smäck med lite 10" lcd-skärmar, dem skiter jag i. Det ska låta "schmuck" och inte "schmick" när man smäller igen dörren.

Last edited:
Beror på vad man söker. Det jag gillar med Quattron är att den är totalt död rent körglädjemässigt men i stället går som på räls genom snömodd och halvfrusna, spåriga snömassor.

BMW´n understyr lite till en början men överstyr medan när man ger mer gas för att få den dit man vill vilket gör den underbar att hantera om man gillar att köra aktivt. Själv vill jag bara sitta och damma med tom blick så i det och endast det avseendet är ådin bättre. Det är tröttsamt att köra "aktivt" i 70 mil...
Nu har jag å andra sidan inte testan den nyare xdriven. Hoppas på den.

xDrive smiskade Quattro i teknikmagasinets test jallafall. Speciellt när det gällde att komma fram i deras "hinderbana".

Har i vinter både ägt en quattro och en x-drive och kan säga att x-driven har kännts stabilare och mer framkommande än quattron. Dock är det väl som teo säger att kör man den aktivt så blir den understyrd in i kurvorna och överstyrd när du trampar på, men kör man försiktigt så märks det aldrig ( säger fruga :hihi ) Min quattro va iofs några år äldre så lite av skillnaden kanske kan tillskrivas olika esp osv.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti