Bluetooth till hjälmen Sena smh5 eller Snell S-7?

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Har funderingar på att skaffa ett bluetooth-kit till hjälmen. Väljer mellan Sena smh5 och Snell S-7.

Kraven jag har är att kunna ta emot samtal smidigt med handskar på samt att kunna ha lite musik på ibland. Har inget behov av att kunna ringa utan att ta av handskar. Vill bara kunna bli nådd utifall något skulle hända där hemma med fru eller barn.

Någon som har erfarenhet av någon av dessa två märken eller till och med just dessa två modeller?

Också nyfiken på om någon upplevt problem med att få fast grejorna på en Shoei nxr?
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Använt SMH10 från Sena en hel del. Gjorde sitt jobb bra, enda nackdelen var varning för lågt batteri, som kom ungefär 10 sekunder innan batteriet tog slut. Kan inte tala för SMH5, men SMH10 var inga konstigheter att svara samtal med handskar på. Den kunde också programmera in snabbnummer att ringa upp, fyller man alla positionerna med snabbnummer till samma person brukar det vara svårt att trycka fel! :)

Inte testat Snell, men jag vet att det är XL-Motos rebrand av en kinaprodukt. Finns lite youtube-recensioner för prylen när den har andra produktnamn. En luring är att hjulet på Snell-intercomen inte går att snurra på, endast en knapp som jag förstått det.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag skulle välja Sena framför XL-motos egna pryl.
Förmodligen är Sena minst lika bra som motsvarande Cardo när det gäller uppdateringar och fixar.
Hur Snell är på den fronten vet jag inte.
När jag stoppade in ett kit från Cardo, Packtalk Bold i min NXR var det plättlätt, men är högtalarna stora kan man få trycka till cellplasten lite för att få plats.
En populär mod till Cardo är att ta högtalare från Koss Porta Pro istället för original, funkar säkert till Sena också.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top