Bluetooth headset till hjälm

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date

Marsipulami

Guest
Någon som vet om det finns Bluetooth headset till hjälm? Har alltid haft ett behov att kunna svara i telefon även om jag kör MC, därför uppkom också tanken att detta kanske kunde vara ett alternativ?

Ericson har väl en variant men bara plugg i örat och en liten mick man borde kunna knö in framför käften?? har funderat på det själv iaf...

/Felix

Felix skrev:
Ericson har väl en variant men bara plugg i örat och en liten mick man borde kunna knö in framför käften?? har funderat på det själv iaf...

/Felix

Vilken modell skulle det vara?

Trådbaserat med öronsnäcka är väl enda alternativet som finns vad jag vet :va

Förresten ska man inte babbla i telefon om man kör blackbird. :yoparty

Som Felix säger så har SonyEricsson ett BT-headset med öronsnäcka. Personligen kör jag med ett helt vanligt headset och har ställt in nallen på autosvar. Funkar hyfsat om hastigheten är låg. Annars så har jag för mig att jag har sett intercom med möjlighet att koppla in nallen på. Tyvärr blir man ju inte av med sladdarna på något av alternativen men det är i alla fall lite tips.

Pellert skrev:
Som Felix säger så har SonyEricsson ett BT-headset med öronsnäcka. Personligen kör jag med ett helt vanligt headset och har ställt in nallen på autosvar. Funkar hyfsat om hastigheten är låg. Annars så har jag för mig att jag har sett intercom med möjlighet att koppla in nallen på. Tyvärr blir man ju inte av med sladdarna på något av alternativen men det är i alla fall lite tips.

Har kört hittills med sladd (och autosvar), men det är ett alternativ som jag vill slippa faktiskt... Letar nya alternativ och man får se om man hittar det...

SM 570 RR skrev:
Trådbaserat med öronsnäcka är väl enda alternativet som finns vad jag vet :va

Förresten ska man inte babbla i telefon om man kör blackbird. :yoparty

Nä, det är kanske dumt med tanke på den kraft som finns i dessa maskiner :D Skämt och sidor, det är inga som helst problem :tummenupp

Marsipulami skrev:
Har kört hittills med sladd (och autosvar), men det är ett alternativ som jag vill slippa faktiskt... Letar nya alternativ och man får se om man hittar det...
Kom på ett som kanske kan funka. Tveksam men den har iaf inte elektroniken sittande utanpå örat utan det hänger under vilket kan funka med hjälm. Clas Ohlson har ett som heter Jabra BT200 men då är man kanske ute på riktigt tunn is och knallar. Iof har Classe 30 dagars öppet köp så det kan vara värt att testa.

Ericson har ytterligare en jäkligt liten som man sätter bakom örat.. kan det vara ett alternativ kanske??

Nu börjar jag själv bli igasen över detta. Borde funka, kanske köper ett sådant idag och testar!

/Felix

Felix skrev:
Ericson har ytterligare en jäkligt liten som man sätter bakom örat.. kan det vara ett alternativ kanske??

Nu börjar jag själv bli igasen över detta. Borde funka, kanske köper ett sådant idag och testar!

/Felix
Skriv gärna här sen hur det funkar. Är iof nöjd med mitt HBH-60 när jag kör bil, men det är ju inte fel att slippa sladdarna när man kör hoj. :)

Har testat lite av varje (dock ej BT, pga att jag har fått för mig att det borde börja ömma av trycket ifrån hjälmen / storleken på prytteln). Men med sladd och autosvar har det hänt en del lustiga saker. Kör man inte helt lagligt, så brusar det i hjälmen rätt duktigt, man hör inte ringsignalen, autosvar går på, samtalet kopplar upp, uppringaren hör bara en massa upp / nerväxlingar, vindbrus och på sin höjd lite skolfröken fnitter när man får "feeling". Dock har jag testat att köra med intercom och strupmick (för att slippa bruset i mottagarsidan). Problemet var att de vi testade som funkade bra var militära = svindyra / omöjliga att få tag på. De civila vi hittade funkade inte alls lika bra, så det projektet är lagt på is.

Mitt optimala scenario är en BT med strupmick. Dock så kommer man nog inte att höra om det ringer ändå när man ligger i lyckorushastighet.

loser skrev:
Har testat lite av varje (dock ej BT, pga att jag har fått för mig att det borde börja ömma av trycket ifrån hjälmen / storleken på prytteln). Men med sladd och autosvar har det hänt en del lustiga saker. Kör man inte helt lagligt, så brusar det i hjälmen rätt duktigt, man hör inte ringsignalen, autosvar går på, samtalet kopplar upp, uppringaren hör bara en massa upp / nerväxlingar, vindbrus och på sin höjd lite skolfröken fnitter när man får "feeling". Dock har jag testat att köra med intercom och strupmick (för att slippa bruset i mottagarsidan). Problemet var att de vi testade som funkade bra var militära = svindyra / omöjliga att få tag på. De civila vi hittade funkade inte alls lika bra, så det projektet är lagt på is.

Mitt optimala scenario är en BT med strupmick. Dock så kommer man nog inte att höra om det ringer ändå när man ligger i lyckorushastighet.
:rofl :rofl :rofl :rofl fan va jag garvar åt din feeling nu....

jag kan noll om teknik men jag var sugen på en strupmikrofon i BT för att slippa bruset inne i min skithjälm men jag har inte testat det.

Ravetrancer skrev:
:rofl :rofl :rofl :rofl fan va jag garvar åt din feeling nu....

Tur man kan glädja någon, har hänt 2 ggr som jag vet om.

Pappsen undrade om jag var "frisk i hela huvudet" som han så fint uttryckte det efter att ha lyssnat en stund. (jag har en förmåga att vissla för mig själv i dessa stunder av lycka). Tjejen undrade hur fort hojen går på högsta växel och toppvarv (hon hade lite koll på motorer), styvt 250 svarade jag, då hoppades hon att jag hade varit i tyskland och kört annars så låg jag pyrt till. :brinnerup

Marsipulami skrev:
Nä, det är kanske dumt med tanke på den kraft som finns i dessa maskiner :D Skämt och sidor, det är inga som helst problem :tummenupp

*host* Kraft :rolleyes:

:hej

bluuutuuuth

Tror att motorn stör ut blåtanden rätt ordentligt. Den bästa lösningen är att köra peltors lösning med Yes silencium(?) tror jag hjälmen heter. Som sagt så slipper man inte sladdarna, men man hör bättre.

De bästa blåtansheadseten som finns just nu är Jabra BT250, Plantronics M300, SonyEricsson HBH-65, SonyEricsson HBH-200

Va fan är ni konsulter eller? :D

När man åker hoj är man upptagen med det.
Folk får väl ringa igen om det är viktigt.
Babbla i telefon gör man när man har tid.

Back