Blue spot bromsok R1 -98

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
FZR 1k
Hej, frambromsarna (Original Yamaha R1 -98) ligger på trots att jag just renoverat oken! nya packningar och en grundlig rengöring, jag använder relativt nya stålomspunna slangar också. Det är två saker jag undrar över:

1: Bromsgreppet trycker in bromscylinderkolven lite när man monterar den, ska den gör det?
2: Det går inte att fylla på vätska nerifrån oken, jag använder en stor spruta och det är tvärstopp där, ingen vätska går in, vad kan detta bero på? behöver bromcylindern en översyn?

Last edited:
Bromsgreppet trycker in kolven lite när man monterar den, det är helt normalt.

Bromsgreppet trycker in kolven lite när man monterar den, det är helt normalt.
Det är jag lite skeptisk till! Jag har rejsat med ett flertal R1 2000-01 tidigare och hade då samma problem. Det märktes oerhört tydligt när man skulle rulla på däckvärmarna. Framhjulet rullade då läskigt trögt.
Jag slipade då försiktigt på den del på bromshandtaget som trycker på kolven och fick ett märkbart positivt resultat. Eftersom jag hade kraschat med den relativt ofta så va det inte alltid jag fick på orginal bromshandtag. Jag märkte att det skilde en del på dessa. Jag såg dock ALLTID till att det fanns ett litet spel mellan kolv och handtag.

Det är jag lite skeptisk till! Jag har rejsat med ett flertal R1 2000-01 tidigare och hade då samma problem. Det märktes oerhört tydligt när man skulle rulla på däckvärmarna. Framhjulet rullade då läskigt trögt.
Jag slipade då försiktigt på den del på bromshandtaget som trycker på kolven och fick ett märkbart positivt resultat. Eftersom jag hade kraschat med den relativt ofta så va det inte alltid jag fick på orginal bromshandtag. Jag märkte att det skilde en del på dessa. Jag såg dock ALLTID till att det fanns ett litet spel mellan kolv och handtag.

När jag fick låna ett original (enligt uppgift...) bromsgrepp från en -02 efter en krash för ett par år sedan till min 01:a så tryckte klacken på handtaget så hårt på bromspumpen att hojen inte gick att flytta i depån tills jag filade ner klacken rejält.

Handtaget får absolut inte trycka på kolven. Det måste vara ett spel.
Ibland händer det att det blir lite ärg / rost. Fila bort så blir det bra.

Jag har varit i kontakt med en mc-skrot som gjorde lite research åt mig! Det har tydligen funnits en del handtag i omlopp som inte varit ok (tryckt på kolven för mycket) Addemoto sålde dom! Den jag har nu skulle enligt uppgift vara original men tydligen stämmer inte det! Det är väl bäst att man letar rätt på en som fungerar som den ska! Tack för hjälpen! :tummenupp

Jag har en R1 huvudbromscylinder på min hoj och oavsett om jag använder originalhandtag eller CNC så trycker handtaget in pinnen som trycker på pumpen flera millimeter när jag monterar handtaget. Jag har även bytt ut pinnen som sitter mot en annan med samma resultat. Har man en som är för lång så kan det byggas upp tryck och bromsen kan låsa sig när oljan blir varm och expanderar. Man får passa sig noga.

Det är inte så krångligt att slipa ner den lite. Prova det först så slipper du köpa nytt. Slipa lite i taget och provmontera så märker du när det är ok. Du ska inte slipa så mycket att det glappar. Det räcker med att du får emellan det tunnaste bladmåttet du har.
Jag har varit i kontakt med en mc-skrot som gjorde lite research åt mig! Det har tydligen funnits en del handtag i omlopp som inte varit ok (tryckt på kolven för mycket) Addemoto sålde dom! Den jag har nu skulle enligt uppgift vara original men tydligen stämmer inte det! Det är väl bäst att man letar rätt på en som fungerar som den ska! Tack för hjälpen! :tummenupp

Last edited:
Sånt bekymmer hade inte jag på mina R1a bromsok med org slangar & org bromspump, kolvarna putte man med lätthet in för hand med tummen.

Mitt Bromshandtag med den ställbara skruven så handtaget kom längst ut så gick den imot bromskolven o tryckte in den ca 1mm men inte mera, vred jag på skruven så gick kolven in några mm till om jag minns rätt.

Kan det vara eftermarknads bromshandtag som är bekymret.

Som någon skrev tidigare, lätt åtgärdat om man slippar ner anläggningsytan på bromshandtaget som trycker mot kolven.

Sånt bekymmer hade inte jag på mina R1a bromsok med org slangar & org bromspump, kolvarna putte man med lätthet in för hand med tummen.

Mitt Bromshandtag med den ställbara skruven så handtaget kom längst ut så gick den imot bromskolven o tryckte in den ca 1mm men inte mera, vred jag på skruven så gick kolven in några mm till om jag minns rätt.

Kan det vara eftermarknads bromshandtag som är bekymret.

Som någon skrev tidigare, lätt åtgärdat om man slippar ner anläggningsytan på bromshandtaget som trycker mot kolven.

Jag var just ute och gjorde rent oken igen och kolvarna var inte lätta att trycka in för hand kan jag lova, verkade gå lite lättare när jag tog av locket till behållaren men det inbillade jag mig nog bara. När jag monterade tillbaka oken så tog jag bort bromshandtaget och byggde upp tryckt genom att trycka in kolven för hand i stället, resultatet blev att bromsarna ligger på lika mycket som förr. Jag såg för övrigt att om man har greppet i läge 5 istället för läge 1 så trycker den inte in kolven lika mycket men det verkar ju ändå inte vara detta som orsakar problemet. Nu har jag bundit bak bromshandtaget över natten för att göra en luftning imorgon inte för att det inte är stumt utan för att jag har slut på idéer. Jag förstår fortfarande inte varför det inte går att fylla på vätskan nerifrån, det SKA ju gå att göra?

Jag var just ute och ......... Jag förstår fortfarande inte varför det inte går att fylla på vätskan nerifrån, det SKA ju gå att göra?

Kolven måste ända tillbaka för att det ska bli öppet mellan behållaren och oljevolymen ner till bromsoket. Om huvudcylinderns tätning sväller, eller att kolven av annan anledning inte går tillbaka ordentligt blir det exakt som du beskriver. Prova helt enkelt att ta bort handtaget. Löser det problemet. 2 minuter för att testa.

Finns även 1 sak till som du borde komma testa om inte Mats757 sätt fungerar med att plocka bort handtaget helt o dra ut kolven för hand lite om den kärvar de sista.

Så är det returen i pumpen som är igensatt, hade bekymmer med en yamaha RD350 bromspump & returen va helt igen satt, gick bygga upp tryck men bromsarna låg på nått jävulst tills jag fick rensat returhålet i pumpen sen fungera allt kanon :tummenupp

Jag har nu provat att utan bromshandtaget trycka in okkolvarna och sen pumpa ut dom för hand, upprepade någon gång men det hjälper inte alls, bromscylinderkolven verkar OK. Det enda troliga är att det är nått slags fel på bromscylindern, ska höra med en verkstad.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman