Blivit hotad. Polisanmäla eller fixa själv?

Status
Ej öppen för fler svar.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej gott folk!
Är såhär att brossan sålde en moppe för några timmar sen. Var en scooter med lite skabbiga kåpor i lite halvrisigt skick. Därav väldigt bra pris.

Det kom två pers och provkörde och bestämde sig för att dom skulle ta den. Sagt och gjort, brossan skriver ett kvitto och får pengarna. Ska kanske tilläga att han skrev: SÄLJES I BEFINTLIGT SKICK!

När jag kommer hem får jag reda på att dom ringde honom en timme senare och säger att den har stannat och att de ska "knulla honom"
När jag får reda på detta så blir jag skitförbannad och ber brossan om deras nr. Men mossan stoppar mig...

En halvtimme senare ringer de igen och då tar jag telen. De frågar efter min brossa men jag säger att han är ute. Då säger dem att de ska ringa lite senare. Men jag berättar snällt och vänligt att om dom vill ngt kan de lika gärna snacka med mig. Då börjar dom jiddra om att dom ska ha pengarna tillbaka och att han har blåst dem.
Jag säger till dem att affären är gjort och att dom inte behöver ringa och säga att dom ska knulla honom ngn mer gång.

NU BRAKAR HELVETE LÖS!
Bruden börjar skrika att hon ska ha tillbkaka pengarna annars ska hon döda hela min släkt! Jag försöker hålla mig hyffsat lugn och säger till henne att om hon vill träffas och snacka så är det mig hon ska snacka med. Hon fortsätter kalla mig en massa grejer såsom rasse, svin, idiot och en massa grejer som jag inte vill skriva här.

Nu är frågan: Hur ska jag gå vidare med det här?
Jag är inte ett dugg rädd för dom här små krabaterna men dom vet ju var vi bor och jag har både hojen och bilen ståendes i carporten. Så de är ju lätta att komma åt.

Ska kanske tilläga att de har ringt med ett kontantkort så jag får inte upp vem som har nummret och jag har inte spelat in samtalen.

Ska jag polisanmäla dem direkt för säkerhets skull eller ska jag avvakta?

MVH Tim

Man förstår väl deras besvikelse till viss del, även om dom självklart aldrig får hota. Varför inte ta tillbaka den o kika på om ni kan få igång den istället?

Personligen skulle jag hjälpa till att kolla vad felet är. Kanske glömt slå på soppa kranen:P
Men efter de otrevliga telefonsamtalen skulle jag nog överväga det både en och två gånger.
Men jag skulle oxå vara förbannad om jag köpte en skabbig moppe som direkt slutade fungera.

Jag kan också förstå att de blev besvikna. Men den har alltid gått sålänge brossan har haft den. Sen ringer man inte och säger att man ska knulla folk och döda alla i släkten.
Anledningen till att brossan sålde den var för att han hade kasst med pengar och inte kunde köpa kåpor och sälja den dyrare.
Ska väll tilläga att priset var riktigt bra. lågg väll en 6-7 tusen kr under "listpris".'
Så att jag eller brossan skulle hjälpa dem eller att de ska få tillbaka pengarna är uteslutet. Möjligtvis innan de började hota. Men inte nu...

Var de bodde vet jag inte. Men jag funderar på att ringa och fråga.
Ringer dom igen så ska dom nog få veta att dom lever :)

Jag tänkte just på kommentaren att dom skulle knulla honom och döda hela släkten. Det är inte många svenskar som har det i sin kultur, men det verkar vanligt lite mer åt syd-ost så att säga...

[Tim] skrev:
2254850
Så att jag eller brossan skulle hjälpa dem eller att de ska få tillbaka pengarna är uteslutet.

"I befintligt skick" undantar inte säljaren allt ansvar.

Hur skulle ni själva reagera om ni lagt x antal tusenlappar på en hoj som inte ens klarar resan hem? (Snälla utmedpacketfuckon, tolka nu inte detta som att jag försvarar hot eller dyl o.s.v.)

korvgubbe skrev:
2254872 "I befintligt skick" undantar inte säljaren allt ansvar.

Hur skulle ni själva reagera om ni lagt x antal tusenlappar på en hoj som inte ens klarar resan hem? (Snälla utmedpacketfuckon, tolka nu inte detta som att jag försvarar hot eller dyl o.s.v.)

Fast jag antar att när de ringer och säger att de ska "knulla hela familjen / döda hela släkten" så blir man inte jätte-taggad direkt på att hjälpa till och fixa eller söka efter problemet. Och då spelar det nog ingen roll om man köpt en begagnad falukorv eller en moped, det är attityden / sättet att säga det på..

Det är just det som är grejen. Hade de ringt och sagt det på ett normalt sätt så hade jag kunnat ta en titt på vad som var fel. Men nu är det uteslutet.
Och ja det var folk som inte pratade felfri svenska. Men det spelar kvitta roll.
Det kvittar var dom kommer ifrån. Rör dom min hoj så kommer man inte kunna ser var dom kommer ifrån ändå :mad:

korvgubbe skrev:
2254872bla bla bla...

Hur skulle ni själva reagera om ni lagt x antal tusenlappar på en hoj som inte ens klarar resan hem?
Klart att man hade blivit irriterad, men jag skulle inte reagerat så. Jag hade åkt tillbaka med den och hävt köpet, eller åtminstonde försökt hitta felet.

Xyron skrev:
2254881 Fast jag antar att när de ringer och säger att de ska "knulla hela familjen....

Absolut inte.. som jag sa, det finns inga försvar för att hota folk... Så polisanmäl gärna.

MEN, faktum är fortfarande att man kan sättas på pottan om man säljer skit även om man skrivit "befintligt skick".

Hade jag varit säljaren hade inte jag spenderat pengarna riktigt ännu.

Pengarna har han spenderat redan. Sen om det är så jävla genomtänkt tänker jag inte kommentera :rolleyes:
Men iom att han inte visste ngt om felet så kan han väll inte ställas till svars för det?

Edit: Om det är ett fel som ägaren borde ha vetat om så kan han ställas till svars för det..

Last edited by a moderator:
[Tim] skrev:
2254894
Men iom att han inte visste ngt om felet så kan han väll inte ställas till svars för det?

Det beror ju som sagt på vad som var fel... Om växellådan inte innhållit någon olja de senaste månaderna så skiten havererat kan det mycket väl anses vara hans fel.

Om köparen tankat diesel så skiten slutat gå så lär han klara sig undan. Med tanke på alla nackskåttsfuckon, ketting-i-tacket-lirare så skulle jag nog hävda att det finns rätt många här som skulle kunna flippa om det de köpt rasar innan de ens kommit hem... Folk är ju beredda att spöa för en repa i tanken. Hur skulle de då inte reagera om de köper något som inte är värd metallen den är byggd av?!
Varför inte bara lägga den delen av diskussionen i sidan?!

Det lät ju som att du var ganska snabb med att förklara att de kunde se i himmelen efter pengarna tillbaka... Varför bemödade du dig inte ens med att fråga sakligt om vad som inträffat när de berättat om orsaken till varför de sökte din brorsa om de nu så gärna skulle prata med dig?

I samma ögonblick som jag fick reda på att de hade ringt och sagt att de skulle knulla honom så slutade jag ha medlidande för dem.

Civiliserade människor hade jag kunnat hjälpa men såna här fuckon kan klara sig själv. Tycker jag iaf.

[Tim] skrev:
Civiliserade människor hade jag kunnat hjälpa men såna här fuckon kan klara sig själv. Tycker jag iaf.

Folk som precis blivit blåsta på 7000 spänn är inte alltid så rationella.... SH-folk brukar ju förespråka nackskott, lynchning och annat om man blivit blåst, bestulen och annat så hur kommer det sig att förståelsen är så liten denna gång? Ah.. just ja.. nu var det ju inte någon SH:are som blivit blåst.. my bad! :rolleyes:

Förstår vad du menar. Men hade ngn skrvit att de hade köpt ngt som hade rasat och berättat att det ringt och sagt att de hotat med att ha ihjäl släkten så hade inte jag varit på deras sida iaf.

Läxa upp dem, sätt dem på plats. Det är det enda språk idioter förstår. Beter man sig som en idiot blir man oxo behandlad som en. :tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden