Återkallat körkort......
--------------------------------------------------------------------------------
Från tidigare tråd, gäller även för behörigheter!
abstruse skrev:
Halloj!
Fråga 1:
I somras var det någon som hade någon länk till någon sida angående problematiken när man varit av med körkortet och skulle skaffa ny försäkring. Dvs, jag tog själv körkort för bil runt '92 och var av med kortet (senaste gången) 2000. Kruxet nu när man kollar nya bilförsäkringar så går ju försäkringsbolagen på 2000 och inte 1992 när de beräknar min nya försäkringspremie.
Jag vill minnas att det var något beslut från EU eller så (?) som sa att bolagen SKA utgå från det år då man tog körkortet och inget annat. Kommer inte ihåg exakt, men kontentan var något dylikt. Någon som kan upplysa i ärendet samt kommer ihåg källreferensen i detta ärende.
Det är Vägverket som är SKYLDIGA att utfärda nya körkortet med ursprungsdatum på de olika behörigheterna....Skriv och begär att få ett nytt körkort med RÄTT datum..../ behörigheter.
www.trafikjuristen.se...............där kan du läsa mer om det här.
KentW......också drabbad....men upprättad.
Hmm, jag försåtr inte riktigt. Jag blev av med lappen i slutet av förra året och när jag fick tillbaka det stod datum för utfärdande, vilket är 2003 någongång, samt när jag skaffat behörigheterna(-97) men när man kollar på bolagens hemsidor för prisförslag står det att jag bara haft körkort sedan 2003???
Det verkar som om dom visst går efter utfärdandedatum :kocko
Om man bara skulle tappa bort sitt körkort får ut ett nytt kommer ju även det ha ett senare utfärdandedatum. Går dom även efter det datumet då? Förstår iingenting...
Mvh