Blivit av med körkort i 2 mån, kommer mina behörigheter att stå från 2008?

• Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag får ansöka om nytt kk eftersom polisen inte lämnar tillbaks gamla körkort längre. Innebär det att när jag söker försäkring på en hoj/bil så kommer jag endast haft kk i 0 år istället för 8 år som det stod innan? Dvs, kommer min premie bli som om jag tog kk i år?

Men räddningen borde vara de f-bolag som går på ålder istället, antar jag? T.ex. Bilsport&Mc.

F*ns jeffla rööf.

japp om du kollar med fb så kommer dom o tro att du har just fått kk men AB*** kommer du få behålla

Ja hadde mitt indraget 1 månad men klassaerna va kvar alla, men inte datumen på baksidan men det va ju 2001 sen har dom inte fått stopp på mej då det har gått för fort dvs 40 och över :D på gällande hastighet :pannkyss

//Robin

Last edited:
Ring Länsstyrelsen och fråga, det kanske är så att om du säger till så får du datumen rätt - om du nu inte blev av med det under prövotid vilket jag betvivlar. En polare som kör budbil gjorde så och han fick datumet från när han tog kortet, inte när han fick tillbaka det. Det var iofs för ett eller två år sen så mycket kan ju ha hänt sen dess...

Det har varit en jävla röra med datumen på körkorten. Jag vart av med mitt en månad 2001 och nu står det 2001 som behörighetsdatum för A och B

Detta kom man senare fram till var felaktigt så jag tog kontakt med länsstyrelsen och de talade om för mig att ifall jag beställde ett nytt KK så skulle jag få tillbaks mina ursprungliga datum. Beställde hem papper men skickade aldrig in dem så jag vet tyvärr inte om det stämde eller ej. Ska förnya kortet om någon månad så då får man väl se vad som hände med mina datum till slut.

Ring Länsstyrelsen och fråga, det kanske är så att om du säger till så får du datumen rätt - om du nu inte blev av med det under prövotid vilket jag betvivlar. En polare som kör budbil gjorde så och han fick datumet från när han tog kortet, inte när han fick tillbaka det. Det var iofs för ett eller två år sen så mycket kan ju ha hänt sen dess...

det va LITE strul med kk för ett tag sen polaren fick okså samma datum på det nya kk men vid kontroll i datan så va det ett nytt kk men annat datum detta har even stått i tidnigarna men det e ett tag sen

//Robin

vetefan vad det går efter tog bilkort första gången 1999 blev av med det runt 2001 sen tog jag inte nytt förren några år senare står fortfarande att jag fick mitt körkort 1999...................dock när jag skulle försäkra mc:en skicka dom upp mig en premieklass då dom sa att dom såg att jag varit av med kortet

Det har varit en jävla röra med datumen på körkorten. Jag vart av med mitt en månad 2001 och nu står det 2001 som behörighetsdatum för A och B

Detta kom man senare fram till var felaktigt ...

Alldeles riktigt. Numera står ursprungligt körkortsdatum på kortet även när Du får tillbaka det efter körkortsindragning.

Minns jag rätt blev det till slut en fråga om körkortshavarens integritet...

Blir man av med lappen så har man 0 kk år om du tecknar en ny försäkring. Men har du en försäkring så ändrar dom inte förutsättningarna.

Är olika på olika försäkringsbolag.
Länsförsäkringar anser att du nytagit körkort.
IF bryr sig inte utan går första utfärdandedatum.
Bilsport och mc går på ålder.

Fler än dom 3 vet jag dock inte, var dom enda jag pratade med efter jag förlorade mitt i våras.

Blir man av med lappen så har man 0 kk år om du tecknar en ny försäkring. Men har du en försäkring så ändrar dom inte förutsättningarna.
Skiljer mellan bolag. Vissa bryr sig inte, andra räknar som om man hade nytt kk medan vissa räknar som om man hade nytt först om man har varit av med kortet i mer än 3 månader. Så var det i alla fall 2003 när jag ringde runt.

Hm. Detta verkar rörigt med flera olika bud.

Konstigt om man ses som en freshman när man haft bilkort i 12+ år och MC-kort i 8+ år. Sen kan man undra om det är rätt att man ska få "böta" vid högre premier för att man gjort bort sig en gång.

Får la ringa o kolla hos länsstyrelsen. Tack för tipsen. :tummenupp

Kollar nu på mitt körkort och datumen stämmer överens med datumen då jag tog minna körkort! Men då vi bytte bil så hade Aktsam andra uppgifter!
Stod att jag hade indraget körkort för trafikförseélse, återtilldelat 2005/07/04!?!
Fick körkortet indraget en månad för fortkörning 2005/06/04
Men nu när jag kollat mc-försäkring har jag bara fått ange personNr och reggNr inga kommentarer om körkortsår!?!:va

Ringde till Vägverkets körkorts-kundtjänst (0771-171819) och de säger, precis som några sagt här, att man ska få de gamla datumen. Det har ändrats sedan tidigare. Först sa hon att man fick nya datum, men jag insisterade och då kollade hon med någon annan där med resultatet att man visst ska få de gamla. Dock noteras det i vv:s körkortsregister att man vart av med det så alla försäkringsbolag kan kolla upp det om de vill. Sen är det upp till varje bolag att bedöma om man ska få "börja om" eller inte.

Case closed.

Dock noteras det i vv:s körkortsregister att man vart av med det så alla försäkringsbolag kan kolla upp det om de vill. Sen är det upp till varje bolag att bedöma om man ska få "börja om" eller inte.

Case closed.
fast denna indragning skall bara finnas registrerad i 5 år sen skall den tas bort från registren.

Ska försöka leta upp mer info om det.

Edit: hittade infon

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/20010650.HTM

Uppgifter om körkortsregistreringen
7 § Ett utdrag som avser körkortsregistrering skall begäras hos Vägverket eller hos en länsstyrelse och innehålla de uppgifter som enligt 2 kap. 2 § förs in i registret, om utdraget har begärts av den registrerade själv eller av
1. Riksdagens ombudsmän, Regeringskansliet, allmän domstol, allmän förvaltningsdomstol, Justitiekanslern, åklagarmyndighet, Rikspolisstyrelsen, polismyndighet, Kriminalvården, övervakningsnämnd, Datainspektionen, Luftfartsstyrelsen, eller
2. någon annan myndighet, om denna behöver uppgifter för vetenskaplig eller därmed jämförlig undersökning och uppgifterna inte röjs så att skada uppkommer för den enskilde.
Sedan fem år har förflutit från beslutet eller underrättelsen i ärendet skall i utdraget inte tas med uppgifter om
1. återkallelse,
2. beslut att ett utländskt körkort inte är giltigt i Sverige,
3. beslut om utbyte av ett utländskt körkort med stöd av 6 kap. 6 § körkortslagen (1998:488),
4. spärrtid,
5. omhändertagande,
6. varning,
7. ogiltighet,
8. föreläggande,
9. krav på personutredning,
10. prövotid,
11. krav på körkortstillstånd, eller
12. krav på förarprov.
Begränsningen enligt andra stycket gäller inte den registrerade själv och inte heller om Riksdagens ombudsmän, Justitiekanslern, Rikspolisstyrelsen eller Datainspektionen har begärt fullständiga uppgifter för ett särskilt fall. Förordning (2005:1229).

Last edited:
fast denna indragning skall bara finnas registrerad i 5 år sen skall den tas bort från registren.

Ska försöka leta upp mer info om det.

Grymt!

Mer info hade uppskattats. Man vill ju ha möjligheten att äga en 190HK-sporthoj någon gång så perfekt om stämpeln tas väck efter 5 år.

För att svara kort och koncist. Nej. Det datum som kommer att stå på dina behörigheter på körkortet är det datum när du tog behörigheten.

Tidigare så stod det året när man fick tillbaka körkortet men det är korrigerat numera.

Jag klantade mig 2002 (passerade en laserförsedd polis i lite för hög hastighet) och fick låna ut mitt körkort 2 månader. När jag fick tillbaka det så stod det att jag fått behörigheten 2002 och inte 1992 som det stod från början. Jag kontaktade vägverkets körkortavdelning och påtalade det. Då fick jag ett intyg från dom om att min behörighet var från 1992 för att jag skulle kunna skicka till försäkringsbolaget så att dom skulle ha dokumentation på att jag hade haft körkort i över 10 år just för att slippa höjd premie.
När jag skaffade A för drygt ett år sedan stod det plötsligt 1992 som det ska vara på körkortet.

Om jag fattat det rätt så var det tidigare så att det räknades från dagen man fick tillbaka körkortet men i och med inträdet i EU så gäller EU förordningarna och det är tydligen någon av dom som säger att spärrtid inte ska medföra att man börjar om från början. Tyvärr så gick det inte att lägga in dom uppgifterna i databasen utan vidare varför det under ganska många år stood fel på körkorten samt att det såg konstigt ut är försäkringsbolagen kollade i databasen.

Jag fick också behålla ursprungsdatumet på mitt nya men det är flera år sedan det här hände :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT