Blivande motardägare, 690 SMC eller 950 SM???

CAPTAIN AWESOME

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
Gixxer 750
Har svårt att fokusera på vilken hoj jag önskar köpa.

Vill dels kunna köra längre sträckor på motorväg ala E6:an men kommer den övervägande tiden rulla i och strax utanför stan. Vill ha en driftsäker och underhålls"billig" hoj där en service inte ruinerar min budget. Sen vill jag även kunna slänga på endurosulor för lite grus och skogsäventyr. Alla dessa önskemål krockar naturligtvis när jag står i valet och kvalet om jag ska välja en lätt enstånkare eller en tung v-twin. Hur resonerar ni och vilka är fördelar respektive nackdelar i modellval.

Letade på forumet men hittade ingen tråd om just denna jämnförelse...

Skall du närma dig skogen ramlar 950n bort direkt...men stånkan är relativt oduglig på motorväg, iofs är det odugligt på alla hojar, men du förstår säkert.

Transportsträckor blir ett nödvändigt ont på en 690, men något man kan leva med på 950n, så det beror alldeles på vad du prioriterar.

950:in är som sagt alldeles för stor för skogen (iofs så finns ju en endurovariant, men man bör nog vara ganska skillad för att köra den antar jag), men jag är övertygad om att den är lättare att leva med på större vägar. Service, delar och försäkring kanske 690 är något billigare, men båda är prisvärda.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT