Blivande förälder och MC !?

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
FZS 600
Hejsan Alla !
Jag skall bli pappa i mitten av nästa sommar och undrar hur det här med att vara förälder och ha MC går ihop !? Naturligtvis måste det bli mindre åka av än innan, men hur fungerar det i praktiken, är det bara att sälja iväg cykeln, eller går det att kombinera... ? Vill gärna ha synpunkter från folk som är / har varit i liknade situation....

Mr D skrev:
Hejsan Alla !
Jag skall bli pappa i mitten av nästa sommar och undrar hur det här med att vara förälder och ha MC går ihop !? Naturligtvis måste det bli mindre åka av än innan, men hur fungerar det i praktiken, är det bara att sälja iväg cykeln, eller går det att kombinera... ? Vill gärna ha synpunkter från folk som är / har varit i liknade situation....

Jag har själv 2 barn(7 och 9), nu hade jag inte körkort när de var riktigt små, då jag nyss tagit "lappen" MEN jag hade andra tidskrävande sysselsättningar, ex jakt och fiske, men jag kände att man inte hade lika mycket tid i början, och man skall tänka på att det är jobbigt för mamman allra helst i början, så man skall vara där och avlasta, hjälpa till mer än vanligt med, städning, matlagning, handla etc etc, sen kan det vara andra känslomässiga saker som kan spela in, visst går det att kombinera, men du kommer säkert inte ha lika mycket tid, så du får säkert anpassa körandet efter den minsta, och inte efter dig själv(passa på när mamman o den lilla sover, för det kommer bli mycket sådant i början, det tär att amma)

Får du inte sova på nättarna i början, då kommer nu nog GLÖMMA att köra mc ett tag, för då kommer du vilja sova varje tillfälle som ges...

Hur som helst stort :cpparty GRATTIS till er!!!

Sök här på forumet, finns trådar om just detta.

Mitt svar som alltid. Sälj inte. Vi fick barn in februari och jag har kört sen våren kom och bandagar, har inte sålt min R1a.Visst åkte jag mindre i sommar. Men det spelar ingen roll.

Kan jag som mamma och matmaskinen så att säga köra så kan allt en pappa köra hoj fast man får barn.

Sova vet jag knappt vad det är. Längsta jag sovit är 3 timmar. Annars har vår dotter sovit mellan 55 min till 2 timmar åt gången. Oftast bara en 1 timme. Så har det varit i 8 månader. Men allt går, fast man är trött. Det är då man behöver sin hoj :)

Nu har jag en dotter på 8 år i.o.f. Som jag har varannan vecka.
Hon tjatar dagligen, på sommaren om att få åka. Så har man ett barn i min ålder är det ju inga problem. Men det blir ju väldigt lugna turer.
Min sambo kan gnälla ibland om att jag lägger för mycket tid på åka.
Men det är ju bra om frugan din får tillägna tid till sina intressen me.
Då ska det nog gå bra

sporTlovEr skrev:
Jag har själv 2 barn(7 och 9), nu hade jag inte körkort när de var riktigt små, då jag nyss tagit "lappen" MEN jag hade andra tidskrävande sysselsättningar, ex jakt och fiske, men jag kände att man inte hade lika mycket tid i början, och man skall tänka på att det är jobbigt för mamman allra helst i början, så man skall vara där och avlasta, hjälpa till mer än vanligt med, städning, matlagning, handla etc etc, sen kan det vara andra känslomässiga saker som kan spela in, visst går det att kombinera, men du kommer säkert inte ha lika mycket tid, så du får säkert anpassa körandet efter den minsta, och inte efter dig själv(passa på när mamman o den lilla sover, för det kommer bli mycket sådant i början, det tär att amma)

Får du inte sova på nättarna i början, då kommer nu nog GLÖMMA att köra mc ett tag, för då kommer du vilja sova varje tillfälle som ges...

Hur som helst stort :cpparty GRATTIS till er!!!

F-n, det där låter jobbigt :( Hade ju tänkt att man skulle bli pappa någon gång (helst innan man fyllt 30). Men man blir lite tveksam :rolleyes:

Först ett stort Grattis :banana

Både jag och min fru åker hoj och vi fick vår dotter i februari.
Visst och såklart blir inte allt som innan, det finns inte riktigt lika mycket tid för spontanåkning och i mitt fall så har heller inte intresset riktigt funnit.
Intresset att vara med familjen och leka med dottern har varit större.
Eftersom vi båda gärna vill åka hoj så upptäckte vi att det vara mycket roligare att åka banåkning, helt enkelt koncentrera all abstinens till ett par tillfällen varje sommar då båda får ut maximalt av åkningen.
Givetvis har det blivit ett par åkningar med vänner och andra under sommaren men inte alls i samma utsträckning som året innan.
Att bli föräldrar tar tid och energi, första året är oxå den lille för liten att lämna bort så man får ställa upp för varandra hela tiden. Ge varandra lite tid för sina egna hobbys är viktigt, annars blir livet pest tror jag!

Sälj för guds skull inte hojen, du kommer att behöva den när du får några timmar för dig själv någon dag.

Lycka till.

/Nitrous

Att det blir mindre tid för hojåka eller annan hobby betyder inte att man måste sluta helt.
Det är i mitt tycke värre med ekonomin, det är inte billigt med nya medborgare, att skaffa barn är en väldigt dyr hobby.

Grattis till nytillskottet. :tummenupp

Det går utmärkt att kombinera, visst blir det lite mindre tid men det funkar annars. Jag köpte mig en ny Gixxer1000 precis innan vår numera ettårige son föddes, bara för att ha nått nytt å kul, så bara kör du vidare, men var beredd på att man inte kan spontanåka lika mycket.

Så småningom handlar det ju om att få grabben/tjejen att åka hoj oxå, då gäller det att man har en själv :tummenupp

bebbe skrev:
F-n, det där låter jobbigt :( Hade ju tänkt att man skulle bli pappa någon gång (helst innan man fyllt 30). Men man blir lite tveksam :rolleyes:

Eller så får du två sjusovare som vi har.
Sen den dagen de slutade ammas nattetid så har vi inte varit uppe en natt vad jag kan minnas(8 och 11 år idag). Förutom då de varit sjuka nån gång då kanske.

Så göka på du bara :rullandeu

Ska bli farsa i slutet av juni...har faktiskt suttit å grubblat på sånt här också...
Men Fan va kul det ska bli!!! :banana

halmstads_kung skrev:
Ska bli farsa i slutet av juni...har faktiskt suttit å grubblat på sånt här också...
Men Fan va kul det ska bli!!! :banana

Sluta grubbla och se fram emot nått roligt o titta på i garraget.
Har aldrig sett henne skratta så mycket.

Bifogat

• S3000009.JPG
    S3000009.JPG
    59.1 KB · Visningar: 142
Det går hur bra somhelst. Givetvis blir det lite mindre köra än innan, men stå på dig så går det bra. När min Fabian föddes för 1,5 år sedan så började man helt automatiskt ta det lite lugnare.
Min sambo tyckte givetvis inte om att jag körde och wheelade/struntade så vi gjorde dealen att jag inte fick testa trix jag inte gjort innan så jag fick hålla mig till det jag kan.
För många är MC en hobby, men för mig även ett transportfordon så jag kanske hade det lite lättare att övertyga.
Ställ dig frågan: Om du spelat fotboll, skulle du slutat med det då?
Detta är en hobby precis som något annat (bara lite dyrare).

Bara ekonomin går ihopa så är det lungt. Köp krashkåpor och halvförsäkra så kommer du billigare undan. Kanske skaffa en lite billigare hoj (försäkringsmässigt)

Om du inte lyckas övertyga henne så be henne och ringa mig :tummenupp

/Mr K

Det här är vad du har att se fram mot som pappa.

Leja 8 månader på sin 4-hjuling

Bifogat

• Leja 1.jpg
    Leja 1.jpg
    40.8 KB · Visningar: 121
bebbe skrev:

Jag tycker också det verkar jobbigt, men ju mer jag tänker på det desto roligare känns det. Det känns spännande, lite att bli vuxen på riktigt....
Min tjej tycker dessutom INTE att jag skall göra mig av med hojen..

Barn+MC= SANT
Inga problem med att ha kid när man har hoj. Gör som jag gjorde min kid börja åka hoj med mig när han va 7 veckor gammal. När han var 2 år körde han sin egna minimoto. Iof strypt till 4.2 hk i dag är han 6 och kör med minimoton i ostrypt utförande. 6,5 hk. Det sista vi gjorde i år var att han fick testa hojen med 13,5 hk system. Kanske lite i häftigaste laget men det funkar:)
Så kids är mao inget problem!! Bara roligare! Sen kan du ju kanske få konkurans på banan mot din kid när den blir äldre..:)

Bifogat

• {8BC4DD31-915B-47C0-85AD-28B746E96F91}.jpg
    {8BC4DD31-915B-47C0-85AD-28B746E96F91}.jpg
    6 KB · Visningar: 76
  • {F0FB0964-0BAC-4452-8512-7F603CF3FA2E}.jpg
    {F0FB0964-0BAC-4452-8512-7F603CF3FA2E}.jpg
    9.6 KB · Visningar: 71
Last edited:
print_screen skrev:
Barn+MC= SANT
Inga problem med att ha kid när man har hoj. Gör som jag gjorde min kid börja åka hoj med mig när han va 7 veckor gammal. När han var 2 år körde han sin egna minimoto. Iof strypt till 4.2 hk i dag är han 6 och kör med minimoton i ostrypt utförande. 6,5 hk. Det sista vi gjorde i år var att han fick testa hojen med 13,5 hk system. Kanske lite i häftigaste laget men det funkar:)
Så kids är mao inget problem!! Bara roligare! Sen kan du ju kanske få konkurans på banan mot din kid när den blir äldre..:)

2 år???? Med stödhjul då eller? Vi som funderar på hur Leja ska kunna köra 4-hjulingen vid 2 års ålder.

Cool unge du har

Liwa1 skrev:
2 år???? Med stödhjul då eller? Vi som funderar på hur Leja ska kunna köra 4-hjulingen vid 2 års ålder.

Cool unge du har

Hehe näää utan stödhjul jag har väl sprungit ett antal mil bakom och hjälpt till med balansen. Bilden där han kör crossen där är han 2 år och 3 månader.
Så börja tidigt. Han fick som sagt börja redan vid 7 veckor. När han var 1 år så börja jag springa med honom.. Man får iaf kondis av det :)

Mr D skrev:
Hejsan Alla !

Har två barn, 4 år och 11 mån, och det säger sig självt att det blir avsevärt mindre åka av. Har du lånat merparten till hojen så blir det rätt dyra mil kan jag inbilla mig.

Min fru är väl heller inte överförtjust i att jag åker hoj; dels tycker hon att man kan lägga 80 papp på vettigare saker (nytt badrum, trädäck, markiser etc) och dels att jag tar en onödig risk med tanke på hur oskyddad man ändå är. Det senare är väl det som får mig att fundera då och då om det verkligen är värt det.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8