Blir så trött på....

• Thread starter Thread starter Focus
  • Start date Start date

Focus

Guest
Blir så trött på mig själv!

Har precis kommit till det läget att jag tycker att min hantering av hojen faktiskt är ganska hyfsad och att jag numer kan köra hoj. Har blivigt duktigare och det säger även dom som har varit ute och åkt med mig titt som tätt. Fan vad sköj, nu börjar man ju bli kung på det här tänker jag. :yoparty

Då händer det. Kommer lite för fort in i en rondell som jag skall rakt igenom. En sådan ny fin rondell med stor växtlighet i mitten och kantstenar längs med sidorna. Tyckte allt gick fint tills jag inser att man inte kan dra ur rondellen så där fint som man kan om utfarten ur rondellen är lite öppnare. Här är dom smala med 15cm kantsten ända fram till öppningarna. FAN. Med ca 30 cm kvar till öppningen tar framhjulet i kantstenen och krachen är ett faktum. :huvet

Slår mig inte så illa men hojen ligger på sidan å motorn är igång. Man blir ju lite skakis och känner efter. Ont i benet, det har klämts mellan hojen o kantstenen. Dödar motorn och får upp hojen. Rullar undan den och konstaterar att det mesta är kosmetiska skador. Hade man haft en sidokåpa så hade den inte varit vacker....

Men fasen vad sur, arg och besviken man blir på sig själv!!! :mad: Lite rädd med kanske.

Så nu till slutsatsen. Hur katten skall man kunna bli bättre utan att vurpa? Det är ju nästan givet att när man känner sig som kung så kommer någon eller något att tar ned en på jorden igen. :fatta!
Varför tror man att man är duktigare än man egentligen är? Nu är jag väl kanske en erfarenhet rikare och förhoppningsvis så kommer jag köra bättre i framtiden.

Hur bra vill du bli är frågan? Vill du bli RR proffs behöver nog DU ta och söka dig till en bana, köra tills du når gränsen.. Krascha.. och sen vet du iaf var den nuvarande gränsen går för dig. Därifrån får du börja finjustera din kurvteknik m.m.

Swedie skrev:
Hur bra vill du bli är frågan? Vill du bli RR proffs behöver nog DU ta och söka dig till en bana, köra tills du når gränsen.. Krascha.. och sen vet du iaf var den nuvarande gränsen går för dig. Därifrån får du börja finjustera din kurvteknik m.m.

Det där har jag testat på

Mindre bra är om hojen glider in i kanstenen med gaffeln först, även i låg hastighet så blir det spagetti. Tro mig jag vet :gnissla. Framlampa framskärm tank alla kåpor (på nedlaggda sidan) + ovan nämnda gaffel..... Men nu är hojen komplett igen! Allt detta i en hastighet av ca 50 knyck.

Vet inte om jag tror så mycket på kraschteorin, det du lärde dig i det här fallet var att du nästa gång ska A: ha mer nerlägg elelr B: mindre fart. Det är ju svårt att applicera det här i andra situationer. Det enda säkra är att börja långsamt och ta små steg uppåt så att man hinner öva och lära sig nått på vägen.

Swedie skrev:
Det är det du håller på med alltså?

När är du proffs då? vet man det?

OBS ej ironi.

Silwer skrev:
Det är det du håller på med alltså?

När är du proffs då? vet man det?

OBS ej ironi.
haha ja typ. Iaf jag lär mig av mina erfarenheter (många krascher) och har faktiskt inte kraschat på ett bra tag (självmant menar jag! att bli påkörd räknas inte!!!).

Swedie skrev:

Hade inte tänkt att bli RR proffs... Men jag behöver finjustera min kurvteknik helt klart.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Det enda säkra är att börja långsamt och ta små steg uppåt så att man hinner öva och lära sig nått på vägen.

Det låter så fint i teorin. Att ta det långsamt o små steg. Tyckte visserligen att jag har tatt det väldigt lugnt o fint men så ligger man där med näsan i backen.

Men som dom säger det är bara att hoppa upp på hästen igen när man trillat av.

Focus skrev:
Hade inte tänkt att bli RR proffs... Men jag behöver finjustera min kurvteknik helt klart.
Hur många säsonger har du kört då?

Är det bara första eller andra så är det den klassiska övertron på sig själv som har inträffat.

Det fins säkert en del som är underbarn på sånt här men de är nog väldigt få, men det finns massor som bara efter några hundra mil säger o verkligen tycker att de kan det där, sen händer det.

Du kommer nog att fatta efter 5-6 säsonger till (om det nu blir så många) att du inte alls kan det där nåt vidare.

Trist det som hände dig... :(
Kom och tänka på en sak som arbetspolaren sa till mig...
- Du behöver nog inte oroa dig för att vurpa nu...
Men håll kvar tanken om två månader när du tror att du e kung på hojen...
Ligger nog en del i det...

Focus skrev:
Varför tror man att man är duktigare än man egentligen är?

When the going gets tough, the tough gets going :) Når farten økes og økes og økes vil de aller fleste tro at de er Superman. Uslåelig til og med :tungan Kanskje er man så jæveli i siget at man kommer til en rondell slik som du, og misser utkjøringen. Dette er ikke annet enn at du har blitt "too cocky" :D
Neste gang tar du av Supermandrakten og fører hojen rolig og pent gjennom rondellen.

Good luck :hej

Silwer skrev:
Är det bara första eller andra så är det den klassiska övertron på sig själv som har inträffat.

Det är nog precis vad som har inträffat. Men det är svårt att veta var sin gräns går.... :huvet

loop skrev:
- Du behöver nog inte oroa dig för att vurpa nu...
Men håll kvar tanken om två månader när du tror att du e kung på hojen...
Ligger nog en del i det...

Det ligger nog en himla massa i det. :Bugar

ZuZ00k skrev:
Neste gang tar du av Supermandrakten og fører hojen rolig og pent gjennom rondellen.

Skall göra mitt bästa. :hihi

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...