Blir jag lurad?

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Ort
Sthlm, Tullinge
Hoj
Cbr 954
lämnade in min 660-03 för ett tag sen, den höll på att nypa så kompet vart dåligt och kolv och skit fick bytas, skulle hämta den igår, skulle kicka igång den men när ja sätter foten på kicken så känns den fortfarande sladdrig... :mad: min kick har alltid vart så innan att när typ kolven e i topp så blir kicken stum, stenhård, då trycker man in lite dekomp, det klickar till sen så hoppar man som en dåre på kicken. lämnade tillbaka hojen till verkstaden direkt och ringde upp nu för tio min sen, då säger meken att han justerat in ventilerna eller liknande (kommer inte ihåg exakt vad han sa) så att kicken ska gå lättare och så säger han dessutom att de nya hojarna är så lättkickade och att han har en 06:a jag kan få provkicka hos han. Lurar han mig med sitt meksnack eller kan det vara så att han fixat till grejerna så att det går lättare att kicka, jag lämnade ju in den från början för att kicken kändes just så.

Snälla kan ngn hjälpa mig?
 
Har ingen erfarenhet av hojar som ar sa svara att dra runt dar autodekompressionen fungerar korrekt, bara att de har kravts en bra teknik for att starta en stanka. Kan det vara sa att din autodekompressor efter renovering har funkat battre om den nu inte gick som den skulle innan? Ventiljusteringen har jag aldrig kunnat kanna av i att dra runt motorn daremot sa styr det en hel del over hur latt hojen startar eller inte.
 
jag har varit med om något liknande kan man säga! jag har haft 3 nya KTM 660 04or,och alla mina har man fått ta i rätt så hårt för att få i gång samt att man har fått gå för bi klicket som du säger innan man har tryckt till för kung o fosterland. men så känner jag en kille som oxå hadde en 660 04a som bara vinklade ut kicken o tryckte till utan att söka läge eller pysa förbi övre död läget! men jag frågade däe jag köpt dom o dom sa att iallafall på en av dom så var klacken som auto dekompen ska ligga på var lite fel fräst så den gjorde inte riktigt sitt jobb!! vet inte om du blir klokare på det här men men!

Markus
 
dukeIIfbg skrev:
2582306 jag har varit med om något liknande kan man säga! jag har haft 3 nya KTM 660 04or,och alla mina har man fått ta i rätt så hårt för att få i gång samt att man har fått gå för bi klicket som du säger innan man har tryckt till för kung o fosterland. men så känner jag en kille som oxå hadde en 660 04a som bara vinklade ut kicken o tryckte till utan att söka läge eller pysa förbi övre död läget! men jag frågade däe jag köpt dom o dom sa att iallafall på en av dom så var klacken som auto dekompen ska ligga på var lite fel fräst så den gjorde inte riktigt sitt jobb!! vet inte om du blir klokare på det här men men!

Markus

hehe det där med å vinkla ut kicken känner jag igen.... förresten så köpte jag min från en kille i F-berg:D
 
Låter skummt det där... Om inget pro svarar i denna tråd tycker jag att du ska kontakta någon som kan ktm's tex Ragnar på lelles han borde lätt kunna svara på vad felet är genom hans erfarenhet :)
 
Justerar man ventlierna då så blire lättare o kicka, om dom är fel då innan. Jag har ingen autodekomp, så ja använder den "dekompen" vid kopplingshandtaget så man känner att det går lättare så kan man kicka för då går det ju motorn runt lättare så gör jag iaf.
Men om man har auto dekomp ska de bara va att trycka till. man ska knappt behöva anstränga sig
 
Last edited:
har en 660-03 autodekomp då? för isf kan det ju vara så att den inte funkat innan han fixa den, för innan fick jag ju dekompa själv, om det e så att den funkar nu så förklarar ju d kanske varför den går lättare
 
Gör ett komptest så får du svart på vitt om den läcker komp eller inte.

Gör ett par att ha som ursprungsvärde och ta sedan lite olja i cylindern och kolla om det ger högre utslag.
 
Last edited:
meken har gjort komptest och den har komp som den ska säger han, den läckte ur kylarvatten och höll därför på att nypa.
 
Klamster skrev:
2582818 meken har gjort komptest och den har komp som den ska säger han, den läckte ur kylarvatten och höll därför på att nypa.

Å fan men märkte du inget förrän det var för sent??

Har du hört nåt från Andersj vad hans 660 strulade för?
 
nej ahr inte hört, grejen var ju den att mitt termostathus verkar ha spruckit på vägen till jobbet, så när vattnet passerade igenom så rann det ut på cylindern och förångades nere i knähöjd när man körde, så jag märkte ju inte det förrän jag kände att kolven höll på att nypa, jävla otur, 9400:- pga ett jävla termostathus i dassig plast
 
Klamster skrev:
2584397 nej ahr inte hört, grejen var ju den att mitt termostathus verkar ha spruckit på vägen till jobbet, så när vattnet passerade igenom så rann det ut på cylindern och förångades nere i knähöjd när man körde, så jag märkte ju inte det förrän jag kände att kolven höll på att nypa, jävla otur, 9400:- pga ett jävla termostathus i dassig plast
Gör komp prov så slipper du alla funderingar som en talare ovan skrev. En 660 -03 ska vara relativt lätt kickad, min var det vill jag minnas.
 
det visade sig att meken hade fel och jag rätt... UGH :mad:
orkar inte med att man ska casha upp 10k sen behöva rätta meken.
han hade gjort komptest och det vsade 10,2:1 när det egentligen ska vara 11,5:1 så jag antydde lite snällt att det var jävligt fel, och nu visade det sig att toppen som han skickade iväg nånstans för arbete, det var inte gjort där, de hade glömt den, så kompen läcker där, nu ska den tillbaka och förhoppningsvis blire inga mer probs, och nej jag ska inte pröjsa en krona för det arbete som görs nu. Den "nya" 660:n som jag skulle få provkicka han snacka om också, det visade sig att den skurit och därför var den kompen skite me.. usch vad jag e less nu, vill bara ha min hoj
 
Klamster skrev:
2586575 det visade sig att meken hade fel och jag rätt... UGH :mad:
orkar inte med att man ska casha upp 10k sen behöva rätta meken.
han hade gjort komptest och det vsade 10,2:1 när det egentligen ska vara 11,5:1 så jag antydde lite snällt att det var jävligt fel, och nu visade det sig att toppen som han skickade iväg nånstans för arbete, det var inte gjort där, de hade glömt den, så kompen läcker där, nu ska den tillbaka och förhoppningsvis blire inga mer probs, och nej jag ska inte pröjsa en krona för det arbete som görs nu. Den "nya" 660:n som jag skulle få provkicka han snacka om också, det visade sig att den skurit och därför var den kompen skite me.. usch vad jag e less nu, vill bara ha min hoj


Är inte meken rädd om sitt rykte om det nu var en firma??? :va
 
Klamster skrev:
2586575 det visade sig att meken hade fel och jag rätt... UGH :mad:
orkar inte med att man ska casha upp 10k sen behöva rätta meken.
han hade gjort komptest och det vsade 10,2:1 när det egentligen ska vara 11,5:1 så jag antydde lite snällt att det var jävligt fel, och nu visade det sig att toppen som han skickade iväg nånstans för arbete, det var inte gjort där, de hade glömt den, så kompen läcker där, nu ska den tillbaka och förhoppningsvis blire inga mer probs, och nej jag ska inte pröjsa en krona för det arbete som görs nu. Den "nya" 660:n som jag skulle få provkicka han snacka om också, det visade sig att den skurit och därför var den kompen skite me.. usch vad jag e less nu, vill bara ha min hoj
Var har du fått siffran 11,5 ifrån.Blanda inte ihop kompressionsförhållandet(brukar stå i faktatabeller)med kompressionstrycket.
 
Stöld

Går det bra att stjäla den här tråden litegrann? En fråga om dekompressionen...


Justerade ventilspel, bytte olja och filter och sånt på Husabergen för första gången (har bara kört några korta svängar sen jag köpte den). Den har varit relativt lättkickad och gått runt på starten, men efter att ha justerat ventilerna (som i princip var utan spel från början...) så ökade kompressionen rejält. Ganska så mycket svårare att kicka och startmotorn orkar inte dra runt den.

Att kompressionen ökar med rätt ställda ventiler är väl frid och fröjd, som jag fattar det, men det känns som den automatiska dekompressionen bara funkar lite när den vill. Helt plötsligt kan det bli nästan stopp på kicken, så att man kan stå och gunga med hela sin vikt utan att det händer nåt, och efteråt gå att kicka flera varv mycket lättare.

Har inget handtag för manuell dekomp.

Kan det vara auto dekomp-grejen som inte funkar? Eller är det bara jag som är en klenis? Eller nåt annat?
 
Last edited:
Krille-666 skrev:
2582408 Låter skummt det där... Om inget pro svarar i denna tråd tycker jag att du ska kontakta någon som kan ktm's tex Ragnar på lelles han borde lätt kunna svara på vad felet är genom hans erfarenhet :)

Jaså ragnar som försökte övertyga mig om att ktm 560 är en tvåtaktare.. han!

Busaberg skrev:
2586781 Var har du fått siffran 11,5 ifrån.Blanda inte ihop kompressionsförhållandet(brukar stå i faktatabeller)med kompressionstrycket.

Precis. En mek lär knappast sitta och räkna ut kompressionförhållandet

11,5 bar komptryck låter alldeles för lågt, iaf med dekomp avaktiverad
 
Last edited:
saft skrev:
2622335 Går det bra att stjäla den här tråden litegrann? En fråga om dekompressionen...


Justerade ventilspel, bytte olja och filter och sånt på Husabergen för första gången (har bara kört några korta svängar sen jag köpte den). Den har varit relativt lättkickad och gått runt på starten, men efter att ha justerat ventilerna (som i princip var utan spel från början...) så ökade kompressionen rejält. Ganska så mycket svårare att kicka och startmotorn orkar inte dra runt den.

Att kompressionen ökar med rätt ställda ventiler är väl frid och fröjd, som jag fattar det, men det känns som den automatiska dekompressionen bara funkar lite när den vill. Helt plötsligt kan det bli nästan stopp på kicken, så att man kan stå och gunga med hela sin vikt utan att det händer nåt, och efteråt gå att kicka flera varv mycket lättare.

Har inget handtag för manuell dekomp.

Kan det vara auto dekomp-grejen som inte funkar? Eller är det bara jag som är en klenis? Eller nåt annat?
Tycker jag låter MYCKET lustigt. Ventilspelet (det lilla som ställer om sig) har så liten betydelse på hur svårt eller lätt det är att kicka. Det är framförallt saker som att hojen inte är lika lättstartad, knackar lite extra eller rent psykiskt går lite sämre som märks av när ventilspelet är förändrat. Det skall inte vara så svårt som du beskriver att dra runt motorn.
Kan du förklara hur du gjorde när du ställde ventilerna? Kan bara tänka mig att ventilerna har fått ett på tok för stort spel för att orsaka de du beskriver. Satte du motorn i TDC innan du ställde ventilerna. Skruvade du upp ställskruvarna när det låg tryck på vipporna så förstår jag att det blev stort spel men jag babblar nog bara nu för det är väl inte direkt så att en okunnig person köper husaberg.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top