Blir det herrans massa krångel?

gringoo

Mästarn
Gick med
7 Sep 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
ingen hoj just nu, DTn såld
Jag vet att det inte är så värst omständigt att regga om en t.ex Tysk hoj till Svensk... men efter det..... kommer det att bli ännu mer krångel med skatt, försäkring, reservdelar osv? Man blir så kåt på tyska hojar, pga priset. :)
 
Omreggning: Jätteenkelt, kostar sig i dagsläget 2010:- med vägning på din lokala besiktningsstation.
Skatt: Samma som för motsvarande svensksåld med samma tjänstevikt.
Försäkring: Utgår ifrån den vikt och den effekt som hojen regbesiktigades med.
Reservdelar: Hojarna byggs i Japan, inte i Tyskland eller Sverige beroende på var de är sålda... Så reservdelarna köper du från samma ställe till Svensksåld såväl som till Tysksåld.

Bara åka och tjöpa.

//Anders.
 
Fanimig detta låter ju kanon. Tyska hojar verkar alltid så skumma, dom har typ helt andra färger än svenska och enligt tillverkarnas hemsidor :)
Nemen detta verkar ju inte vara några problem. Tack för hjälpen.
 
Iofs, detta gäller väl så länge hojen har ett EU-typgodkännande.
Har den inte det kan det bli jobbigare.
Alla hojar har detta godkännande från ett visst år, någon som vet vilket?

//Anders.
 
Mm det skulle nog vara bra att veta. Är det ganska nyligen tror du eller började dom med det typ 79? haha
 
Glömde väl säga att min är import.
En 98 som jag tog in i början av Juni.
Piece of cake.

//A.
 
Törnberg skrev:
Glömde väl säga att min är import.
En 98 som jag tog in i början av Juni.
Piece of cake.

//A.
Har den sånt där EU-godkännande eller vad du sa att det hette?
Nyare än 98 hade jag tänkt att slå till på iallafall.
 
Gött. Det verkar inte vara några problem alls då. Får söka vidare på mobile.de :) eller ni kanske kan någon bättre sida?
 
Obs..

storken skrev:
jag har import och inte märkt några skilnader mot svenskköpt

Inga besvärligheter om inte hojen är (alltför) ändrad från ursprunglig typ.
Isf står ditt hopp till en snäll besiktningsman.
"Helfordonsgodkännande".

Vissa typer kan dock vara överraskande strypta. Ofta 125-or
Hittade en Honda CX500, 50hk i SE, 27hk i DE...

I bilbranschen snackas det om att "alla" tyskimporter har skruvade mätare.
Har dock ALDRIG fått någon förstahandsinfo om detta eller sett något exempel, utan det är alltid ngn som "hört av en kompis".

Varför skulle de hemska tyskarna skruva mätare oftare än svenskar?? Tror inte att det är vanligare där än här..?
Sannolikt mest ett rykte spritt av handlarna som ser marknaden för dyra beg-bilar försvinna.
Letar fö själv efter en schysst tyskebil, svenska handlare kan gå och hänga sig !!! I DE kan jag få en 5000mils bil för samma pris som en svensk 20000mils bil.. :eek:
 
gringoo skrev:
Gött. Det verkar inte vara några problem alls då. Får söka vidare på mobile.de :) eller ni kanske kan någon bättre sida?
MotoScout24 är också en bra sida. En sak som en del inte tänker på är att försäkringen ofta blir högre på import hojar då de oftast blir reggade med full effekt. Ska man vara petig så ska ju alla hojar som är fulleffekt, försäkras därefter men när försäkringsbolaget säger en viss premie så godtar man den. Min trajja kostar ca 4000/år med full/full. En likadan importerad fick jag prisuppgift på 15 000/år....
 
Kahobe skrev:
Sannolikt mest ett rykte spritt av handlarna som ser marknaden för dyra beg-bilar försvinna.
De glömmer också tala om att de själva (bilhandlarna) står för en stor del av importen.
 
RW skrev:
De glömmer också tala om att de själva (bilhandlarna) står för en stor del av importen.

De vill kanske inte ha konkurrens av företagsamma människor.... :D

Besökte en handlare i Göteborg i veckan, han hade BARA importbilar..alla från DE.
 
Kahobe skrev:
I bilbranschen snackas det om att "alla" tyskimporter har skruvade mätare.
Har dock ALDRIG fått någon förstahandsinfo om detta eller sett något exempel, utan det är alltid ngn som "hört av en kompis".

Varför skulle de hemska tyskarna skruva mätare oftare än svenskar?? Tror inte att det är vanligare där än här..?
Sannolikt mest ett rykte spritt av handlarna som ser marknaden för dyra beg-bilar försvinna.
Letar fö själv efter en schysst tyskebil, svenska handlare kan gå och hänga sig !!! I DE kan jag få en 5000mils bil för samma pris som en svensk 20000mils bil.. :eek:

Sruvade bilar är rätt vanligt men då är det svenskar som köper lång milare och själv skruvar dom i 9 fall av 10.
 
Köpte min BMW sprillans ny i Danmark...

- Fick inte med COC bevis
STRAF; Det tog 3 månader innan att den ku bli besiktigat - fick köpa COC alike från BMW Sverige f. 1.500 kr. (och tog dom strulet med Besiktningen..). Köpte 1/8 så med 3 måneders vänten - gick den säson bort utan köra...

- Service & Garanti..
STRAFF på import hojer; Har du inte handlat din hoj hos den lokale Stockholmshandler - kommer du sidst i köen när du har problem. Och det är skit när säsongen är så kort! När min koppling gick paj 1´sta gång - blev jag i Stockholm bett om at ta kontakt mned med min återförsäjlera i Danmark - då sku dom ju fixa ifall det var garanti? Efter mycket argsint diskusion fick jag äntligen fixat i Stockholm på garanti! Men sidst i köen kommer man - även om dom i Stockholm har fått typ +75.000 kr i omsättning från mig på 2 år (försäkringsskada, skinnställ, ALLA service, etc...)

- IF sa på telefon att Försäkringen sku bli identisk med en Svensk såld.
STRAFF; När min koppling gick paj 2´ndra gång och maskinskade försäkringen sku täcka kostnaden på 10.000,- fick jag NEJ - det var ju en import hoj - och då täckar inte maskinskadeförsäkring.

- Ville byta upp till en ny svensk såld!
STRAFF: Du har en importhoj, så tyvärr kan vi inte ge så mycket i byta även om du tar en ny hoj! Pris offert 20% lågra än på en likvärdig svensk såld...

Kanske det endast är BMW Solna som klantrar sig sånt - har inga aning!!!

Köpte en svensk såld Audi S6 när jag kom till Sverige. När jag sku sälga den i Stockholm - var det katastrof i den offert jag fick från Audi i Täby - för att det var så mycket importbilar av just Audi A6...
- Tänkte fuck det och köpte en import AMG.. Fixade alla service hos Mercedes alla stämpler OK - allt komplett OK - men, när kamkedlen gick av v. 13.000 mil - var Mercedes inte villiga att ge någon hjälp alls - det var dom heller inte med RUST och katalysatorer..

Mit näste köp; I have no fucking idea!!
 
Galne Dansken skrev:
Köpte min BMW sprillans ny i Danmark...

- Fick inte med COC bevis
STRAF; Det tog 3 månader innan att den ku bli besiktigat - fick köpa COC alike från BMW Sverige f. 1.500 kr. (och tog dom strulet med Besiktningen..). Köpte 1/8 så med 3 måneders vänten - gick den säson bort utan köra...

- Service & Garanti..
STRAFF på import hojer; Har du inte handlat din hoj hos den lokale Stockholmshandler - kommer du sidst i köen när du har problem. Och det är skit när säsongen är så kort! När min koppling gick paj 1´sta gång - blev jag i Stockholm bett om at ta kontakt mned med min återförsäjlera i Danmark - då sku dom ju fixa ifall det var garanti? Efter mycket argsint diskusion fick jag äntligen fixat i Stockholm på garanti! Men sidst i köen kommer man - även om dom i Stockholm har fått typ +75.000 kr i omsättning från mig på 2 år (försäkringsskada, skinnställ, ALLA service, etc...)

- IF sa på telefon att Försäkringen sku bli identisk med en Svensk såld.
STRAFF; När min koppling gick paj 2´ndra gång och maskinskade försäkringen sku täcka kostnaden på 10.000,- fick jag NEJ - det var ju en import hoj - och då täckar inte maskinskadeförsäkring.

- Ville byta upp till en ny svensk såld!
STRAFF: Du har en importhoj, så tyvärr kan vi inte ge så mycket i byta även om du tar en ny hoj! Pris offert 20% lågra än på en likvärdig svensk såld...

Kanske det endast är BMW Solna som klantrar sig sånt - har inga aning!!!

Köpte en svensk såld Audi S6 när jag kom till Sverige. När jag sku sälga den i Stockholm - var det katastrof i den offert jag fick från Audi i Täby - för att det var så mycket importbilar av just Audi A6...
- Tänkte fuck det och köpte en import AMG.. Fixade alla service hos Mercedes alla stämpler OK - allt komplett OK - men, när kamkedlen gick av v. 13.000 mil - var Mercedes inte villiga att ge någon hjälp alls - det var dom heller inte med RUST och katalysatorer..

Mit näste köp; I have no fucking idea!!
aj då :(
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top