Blir det fel med olika tjock kabel?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Har gjort såhär för att skarva den gröna original-pluskabeln till helljuset, som jag av misstag klippte av. Kan det orsaka problem att den nya biten är mycket tjockare?
 

Bifogat

  • IMG_0771.JPG
    IMG_0771.JPG
    1.8 MB · Visningar: 84
Jäklar. Jag trodde det fanns ett enkelt svar på ett (för mig) obegripligt fel: strålkastaren tenderar att blinka till när tändningen är avslagen! Blink....blink......

:confused:

Det mesta i en modern BMW (om det gäller en sådan) tänds/ släcks av elektronikreläer som får sin ON/OFF signal från ett bussystem (datasignaler som i ett hemmanätverk eller mellan en dator och en skrivare)
Blir det fel på ett elektronikrelä kan det tända (falla in i ON läge) utan signal.

Elektriska fel är de vanligaste felen på BMW (och andra moderna hojar).
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html/3

Var det under dagens / gårdagens åskväder som ljuset blinkade ?
 
Last edited:
Var det under dagens / gårdagens åskväder som ljuset blinkade ?
Den blinkar till lite när som helst. Kan något ha gått sönder när jag nyligen ersatta originalets halogenlampor med LED, som förbrukar färre watt? Det fungerade ju inte, började blinka i ett taktfast intervall, så jag monterade tillbaks halogenlamporna. Men blinkar ändå, men nu blixtrande liksom.....blink..blink.......blink....
 
Koppla bort batteriet en stund. Funkar inte det kommer du behöva koppla upp hojen för felsökning.
 
Du har klippt en kabel på en hoj med canbus, och sedan skarvat?

Det kan bli så illa att du behöver köpa en ny kabelmatta.
Har du tur går det möjligen att koda om, men du måste till en verkstad som har utrustning.
Blixtrandet är ett tecken på att datorn upptäckt en anomali i impedans och sänder diagnosimpulser.

Detta kan den uppmärksamme se då och då ute på vägen: lastbilar där något är fel i elen på släpet: plötsligt kommer det en omotiverad (och förvillande) ljusblixt där allt blinkar till. ”Självdiagnos” har jag fått lära mig, i ett system där något är vaj.

Värst av allt är nog att du byggt in en Gremlin i ditt elsystem, på huvudstrålkastaren dessutom.
Även om systemet går att koda om till de nya förhållandet, så riskerar du att felet återuppstår gång på gång - genom förändrad impedans i skarven. Om du har tur. Canbussystemet detekterar mycket små skillnader.

Har du otur kanske systemet släcker ner din strålkastare efter 888 tester. Eller 888888.
Var befinner du dig då...?

Jag vill inte måla fan på väggen, och jag har för lite precis kunskap om just ditt system, men risken är att du saxat dig till ett jätteproblem.

Det finns inget mer du kan göra utan verkstadsutrustning och hjälp från folk som känner systemet.

Till oss andra är detta en varning.
En kabel är inte en ”kabel” längre. Det är en informationsbärare, och varje förändring i kabeln skapar en distorsion i hur informationen förmedlas. Somliga system förmår kompensera för det, andra skriker på hjälp, somliga stänger ner.

It’s a jungle out there.
 
Du kan inte bara löda tillbaka rätt kabelbit med krympslang över. Det borde inte ge mer störning eller impedansskillnad än vad spec tillåter.
 
Du kan inte bara löda tillbaka rätt kabelbit med krympslang över. Det borde inte ge mer störning eller impedansskillnad än vad spec tillåter.

Jag vet en MC-firma som använder sånt här för jobbet skarva kablar.
Och varmluftpistol. Anar varför.
https://www.boxco.se/produkter/assc-skarvhylsor-lodtenn/

Ska man löda med 230Volt lödkolv hade jag dragit lödkolven ur väggkontakten direkt innan lödningen för att minska risken för skada på någon av CAN-bussystemets alla ECU.

Nu förstår jag varför MC-firmornas timpennning börjar ligga i nivå med datafirmors.
 
Last edited:
Drar du ut lödkolven ur väggen så kanske du får en kallödning i bästa fall, ecun behöver du leda bort värmen från

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Drar du ut lödkolven ur väggen så kanske du får en kallödning i bästa fall, ecun behöver du leda bort värmen från

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Beror helt på lödkolvens storlek och temperatur i förhållande till lödningen/kabelstorlek.

Vad det gäller ECUer i systemet är jag inte rädd för värmen när jag löder på en kabel, jag är rädd för krypströmmar / spänningar från 230Volt anslutningen.

Men när jag kollade med en lödkolv och mätte spänningen (AC) mot diskbänken med en digital voltmeter var den bara ca 1,2 VAC.
Och med så låg spänning 1,2 VAC är det kanske inte någon risk skada ECUerna i systemet.
 
Last edited:
Om det är risk för krypströmmar borde det gå att jorda innan ecun

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Jag är absolut ingen expert på temat, men jag vill minnas att ingen biltillverkare accepterar lödning av kablar som en godkänd reparationsmetod.

Anledningen skall vara att kablagen nu är så tunna, att den stela lödskarven kommer att fungera som en brottanvisning för kopparkabeln.

Om det är dagar, veckor eller månader innan det brister kan ingen säga med säkerhet, men som sagt - ingen jag känner till accepterar metoden.
 
Lite klargörande, mc och lödkolv delar inte jordpunkt. Krympslang neutraliserar vibrationsskador vid lödpunkt då de styvar upp kabeln med ett tjockare hölje.

Förutsätter givetvis korrekt utförande.


Om man ser utanför policydokumentet och kollar verkligheten:)
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top