Blir akrylat bränsle gammalt?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Har en dunk med 20 liter akrylat bränsle (har för mig att det är över 100oktan :va )blandad med castrol super TTs. Saken är bara den att bränslet är ca 2,5 år gammalt. Kan det andvändas? Kan man på något sätt se ifall oljan inte längre vill blanda sig riktigt eller liknande?

Allt bränsle åldras även om alkylat åldras långsammare än pumpsoppa så kan du glömma att det håller utlovat oktantal efter 2,5 år. Jag hade kört soppan i gräsklipparen och inte i racemoppen.

Happ, kan nog vara så. Men jag antar att det iaf inte skulle vara skadligt? Som att tex olja vill skikta sig eller liknande? Lite dummt att jag blandade allt på en gång.

Men det är nog som du säger att man kanske lika gärna kan köra det i den gammla bilen eller gräsklipparen :rolleyes:

Risken är väll att det kan gå orent.
Vet ej men är det någon risk med smörjningen om bränslet skull skikta sig?

QKQ8 skriver själva att alkylat klarar av "flera års lagring". Läs själv här. Notera dock "Om bensinen är klar och blank så är den i bra skick. Det som ändå kan hända är att de lätta komponenterna har avdustat."

De anger oktan 95 RON/92 MON.

"Om bensinen är klar och blank så är den i bra skick. Det som ändå kan hända är att de lätta komponenterna har avdustat."

De anger oktan 95 RON/92 MON.

Det är just "de lätta komponenterna" som är det roliga i racesoppan och ger de höga oktantalen så det enda som eg händer är att den inte når specat oktantal.

Finns nog ingen "riktig" racesoppa som är ren alkylat. Aspens racesoppa på 102 oktan är väll den racesoppa som är närmast som har en ren alkylatbas men som sen har olika ämnen tillförda i efterhand för att funka som racesoppa. Tex tillförs lättflyktiga ämnen som aromater med 37%. Där maxgränsen för racebränsle är nu iaf. För att få kallas alkylat får man max ha tex 0,5% av aromater. Sen är det säkert fler ämnen som kan försvinna efter ett tag. AG var en mix av både alkylat och handelsbränsle som grund till deras racesoppa vad jag förstått. Så det beror lite på vilken typ och grad av alkylatbränsle racesoppan är baserad på. En oöppnad dunk Aspen ska hålla hyfsat länge.

Enda oljorna som inte tål att ha varit blandade länge är väll oljor som är vegetabiliskt baserade som tex Castrol A747 som har en stor del resinolja i sig.

Last edited:
Kollade på det som var kvar i dunken och det är ju mörkt. Men det har jag för mig att det har varit hela tiden. Blir väl så när man blandar olja i soppan?

*/ ?>
Back