Blinkersrelä??

alika

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2005
Hoj
honda cbr1000rr
Hej,

Någon som vet var blinkersrelät sitter på en ktm 690- 08.
Hade vatt väldigt tacksam på något svar.

Mvh

Hittade det här
http://www.ktmforum.eu/forum3/wbb/6...o-690-duke/690-lc4-technik/41833-led-blinker/
vilket säger på tyska
Schaust du bei Tecbike da brauchst du keinen Wiederstand. nur das original Blinkerrelais hinter die Frontmaske gegen das zu tauschen und alles läuft. original Blinkerrelais hinter die Frontmaske
Original blinkrelä bakom frontmasken(?) och reläet verkar vara med två trådar
men på ett annat ställe hittade jag
http://www.ebay.de/itm/Blinkrelais-lastunabhaengig-KTM-690-SMC-2008-2012-/400269369474
och att reläet satt där alla andra reläer sitter tex till bränslepumpen i nått förvaringsutrymme.
Hoppas du får bättre svar.

Hej igen,

Nu lyckades jag hitta relät, den satt under mätartavlan på höger sida.
Kopplade in det universala relät som jag köpte på ebos med blinkersen blinkar fortfarande för fort??
Fattar ingenting...... :mad::huvet

Hej igen,

Nu lyckades jag hitta relät, den satt under mätartavlan på höger sida.
Kopplade in det universala relät som jag köpte på ebos med blinkersen blinkar fortfarande för fort??
Fattar ingenting...... :mad::huvet
Köpte du ett "universalrelä" eller ett "lastoberoende" relä?
En test är ju att koppla in en glödlampa parallellt med en blinkers och se vad som händer.

Det måste vara ett lastoberoende, för att säljaren sa att man slipper krångel med motstånd.
Det fungerade utan problem då jag bara hade diodblinkers med motstånd bak och orginalblinkers fram,
men då jag sattelikadana diodblinkers fram med motstånd först och sedan med relät ´men det funkar fortfarande inte.....:confused:

Då kan det ju inte vara korrekt relä du har i så fall.
Ett last-O-beroende relä kan inte blinka fortare vid olika last.
Då är det ju inte lastoberoende nämligen ;)

Biltema har ett billigt. Ebay har fullt med varianter.

Finns redan ett par grymma blinkerstrådar om ämnet.

:tummenupp

Det måste vara ett lastoberoende, för att säljaren sa att man slipper krångel med motstånd.
Det fungerade utan problem då jag bara hade diodblinkers med motstånd bak och orginalblinkers fram,
men då jag sattelikadana diodblinkers fram med motstånd först och sedan med relät ´men det funkar fortfarande inte.....:confused:

Jag menade att jag hade orginalrelät från början med orginala framblinkers, då blinkade det korrekt, det lastoberoende satte jag i först efter jag bytte alla fyra och provade båda relän utan någon skillnad.

Jag köpte Art nr: 70-153 från Bikeline i Malmö! Funkar kanon. Även med original kontakten. Du behöver endast klippa bort den "låspiggen" på adapter kabeln som medföljer. Detta relä satte jag dessutom på samma plats som original reläet sitter. Blinkersen blinkar rätt takt med detta. Dock så lyser blinkersindikatorn fast sken när du blinkar.

Blinkar det fort är det inte lastoberoende. Blinkar det fort?

Jag menade att jag hade orginalrelät från början med orginala framblinkers, då blinkade det korrekt, det lastoberoende satte jag i först efter jag bytte alla fyra och provade båda relän utan någon skillnad.

Yes det blinkar fort men säger säljaren att det är oberoende så får man ju lita på det, kan det inte bero på något annat??

Koppla in det separat utan omgivande elektronik för att vara 100% säker för all del.

MEN. Till ca 98% säkerhet vill jag hävda att det inte är lastoberoende om det blinkar snabbt.

Yes det blinkar fort men säger säljaren att det är oberoende så får man ju lita på det, kan det inte bero på något annat??

Förstår inte riktigt vad du menar med " separat utan omgivande elektronik", är inte så elektronisk kunnig.
Tack för att du tar dig tid att svara!

Jag har Biltemas lastoberoende blinkrelä 42-140 till mina LED-blinkers. 42140 klarar allt från LED-blinkers till sammanlagt 100W blinklampor på varje sida.
Men eftersom LED-blinkreläer normalt kostar mera än 42140 så har Biltema nu också ett marknadsprisanpassat dyrare särskilt LED-blinkrelä.

Last edited:
Jag har Biltemas lastoberoende blinkrelä 42-140 till mina LED-blinkers. 42140 klarar allt från LED-blinkers till sammanlagt 100W blinklampor på varje sida.
Men eftersom LED-blinkreläer normalt kostar mera än 42140 så har Biltema nu också ett marknadsprisanpassat dyrare särskilt LED-blinkrelä.

Jag har precis varit och köpt detta relä på biltema och testade att koppla in det på de två kablarna som gick till orginal, samt kopplade - till - på batteriet. Det blinkar jättefint och lånsamt men.... alla 4 lampor samtidigt???? Tips på vad jag gjort för fel???

Jag har precis varit och köpt detta relä på biltema och testade att koppla in det på de två kablarna som gick till orginal, samt kopplade - till - på batteriet. Det blinkar jättefint och lånsamt men.... alla 4 lampor samtidigt???? Tips på vad jag gjort för fel???

Känner igen det där, men det var typ 2 år sen jag höll på med blinkers/relän... Jag gissar att det ska vara ett separat relä för höger/vänster. Kan ha blivit så att det relä du har nu "styr" alla lampor istället för endast vänster/höger. Är du helt säker du kopplat det exakt som det var med original? (jag gissar en del, har ej 100% fakta)

Last edited:
De är lampan för "nu blinkar det" indikatorn som spökar. Ta bort den.
Vill du ha en förklaring kan jag ge en sån..om du förstår den hade du varit så kunnig att du inte behövt ställa frågan...:D
Går att lösa med två dioder.:tummenupp
Börja med att rycka lampan så funkar det...

Och hur gick det???
Feedback är alltid kul att få...Inte bara för mig.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025