Blinkers på jordbruksredskap?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Åkte ifatt en traktor i helgen som hade någon typ av påhäng med "pinnar" och grejor bakpå, känner att något är skumt och saktar in (trots att det är fri väg), givetvis svänger han vänster efter några sekunder.

Det här har ju iofs hänt "miljoner" gånger förut men nu började jag fundera lite: Vad är det som gäller egentligen, måste man inte visa tecken när man befinner sej i trafiken, det gäller ju även cyklister så varför inte en traktor?

Och sitter det överhuvudtaget en blinkers så är den jäkligt liten eller skymms av något annat :mad:

Det finns så mycket annat "skräp" att ta hänsyn till när man kör så varför behöva gissa sej till självklara saker?

Jag tycker det tas alldeles för lätt på hur tydlig en körriktningsvisare måste vara (och det gäller även endel riktigt sopiga miniblinkers på hojarna :fatta! ), för en gångs skull är jag faktiskt för en skärpning.

Ozzian skrev:
2230001 Åkte ifatt en traktor i helgen som hade någon typ av påhäng med "pinnar" och grejor bakpå, känner att något är skumt och saktar in (trots att det är fri väg), givetvis svänger han vänster efter några sekunder.

Det här har ju iofs hänt "miljoner" gånger förut men nu började jag fundera lite: Vad är det som gäller egentligen, måste man inte visa tecken när man befinner sej i trafiken, det gäller ju även cyklister så varför inte en traktor?

Och sitter det överhuvudtaget en blinkers så är den jäkligt liten eller skymms av något annat :mad:

Det finns så mycket annat "skräp" att ta hänsyn till när man kör så varför behöva gissa sej till självklara saker?

Jag tycker det tas alldeles för lätt på hur tydlig en körriktningsvisare måste vara (och det gäller även endel riktigt sopiga miniblinkers på hojarna :fatta! ), för en gångs skull är jag faktiskt för en skärpning.

Kör själv aldrig om en traktor utan kontakt med föraren eller att det är "omöjligt" att svänga av. Traktorer behöver ju ingen väg.

De allra flesta traktorerna är registrerade och då gäller så vitt jag vet,samma regler som för alla andra fordon som framförs på allmän väg (oreggat som gräsklippare, motorredskap (kan ju vara hurstora som helst) o d y är undantagna). Blinkers, bromsljus och hela baletten, ett undantag finns dock - nummerskylten kan monteras var som helt bara den är läslig utifrån. På min traktor sitter den på sidan mellan motor och hytt.

Bönder är tyvärr mycket slarviga med ljusignaler och det är nog ovanligt att de hänger på någon ljusramp bakom en såmaskin e t c.

Även moderna tröskor (som ju är oreggade) har alla ljus som behövs.

Eftersom jag kör både båge och traktor kan jag inse att traktorföraren lever i en egen värld (precis som bågeföraren - dock inte samma värld!).

Tyvärr är det en överlevndasfråga för bågeföraren att betrakta alla traktorer som livsfaliga.

Just nu är det ju också "inne" att ge f-n i att blinka överhuvudtaget.

Busafreak skrev:
2230026 Kör själv aldrig om en traktor utan kontakt med föraren eller att det är "omöjligt" att svänga av. Traktorer behöver ju ingen väg.

De allra flesta traktorerna är registrerade och då gäller så vitt jag vet,samma regler som för alla andra fordon som framförs på allmän väg (oreggat som gräsklippare, motorredskap (kan ju vara hurstora som helst) o d y är undantagna). Blinkers, bromsljus och hela baletten, ett undantag finns dock - nummerskylten kan monteras var som helt bara den är läslig utifrån. På min traktor sitter den på sidan mellan motor och hytt.

Bönder är tyvärr mycket slarviga med ljusignaler och det är nog ovanligt att de hänger på någon ljusramp bakom en såmaskin e t c.

Även moderna tröskor (som ju är oreggade) har alla ljus som behövs.

Eftersom jag kör både båge och traktor kan jag inse att traktorföraren lever i en egen värld (precis som bågeföraren - dock inte samma värld!).

Tyvärr är det en överlevndasfråga för bågeföraren att betrakta alla traktorer som livsfaliga.

Just nu är det ju också "inne" att ge f-n i att blinka överhuvudtaget.

Tror det beror lite på vad det är för traktor, alltså till vad den används och så där. Olika med lantbruks vs skogsmaskiner.

Iallafall, när jag gick på körskola så fick jag lära mig att traktorer inte behöver ha blinkers - men det kan ha ändrats - och det innebär ju att man bör ha vara väldigt försiktig då en traktor i princip bara kan väjja av vägen utan förvarning... :3freak

Traktor måste ha belysning, blinkers, hel och halvljus och så vidare. tillkopplat efterfordon som helt döljer traktorn har samma regler. Typ en vagn

För ex en harv eller de redskap som används nu vid "höbärgning" (så alla staboar fattar :) ) behövs inte detta. LGF skylt skall finnas om den ej syns på traktorn. Nya redskap måste ha reflexer sen nått år tillbaka.

Kom ihåg att de flesta regler är gammla och skrivna på den tiden där bönderna ansågs ha ett värde i samhället, till skillnad från idag då....

Ett exempel på en gammal lag är att om du kör förbi en ryttare på häst och den sparkar din MC/bil, så är DU skyldig att betala hästens skador. För att inte riskera detta skall du stanna vid vägkanten och låta hästekipaget passera. Minns inte om motorn måste vara avstängd.

En annan sak är att det inte finns någon max bredd för lantbruksredskap. Enligt någon lag så får de väl inte gå över mittlinjen, men ej säker.

De e kul med gammla lagar. I skåne får man ej urinera på barrträd, ett brott som dock ej har något straff. Rätt kul när fänriken läser upp denna lag under övning på revingehed. För er som inte varit där, det växer ENBART tall och tre grästussar på revinghed :död

Det är påfallande många jordbruksredskap som framförs med taskig eller ingen belysning och med förare som saknar trafikkunskaper. Jag har sett både det ena och det andra på väg bl.a. till/från jobbet:

* 15-åringar som kör = livsfarligt, noll koll
* 95-åringar som kör = livsfarligt, stenkoll på traktorn, men inget annat, ser ca 5m och hör bara dynamitsmällar
* Stora vassa spröt som en gigantisk igelkott och som täcker front och akter och gärna går över mittlinjen med en meter - perfekt att spetsa andra trafikanter på (syns inte i mörker)
* Gaffeltruckar med gaffeln hissad i lagom höjd för att gå in genom framrutan på mötande bilar (syns inte i mörker)
* Helljus (eller halvljus monterade på 2m höjd) som bländar
* Inga ljus alls, helst när det är mörkt och dimma
* Vita back/arbets-ljus tända, så man tror att man möter ett fordon trots att det färdas i samma riktning, de röda bakljusen gömda bakom släp
* Femtielva ton hö lastat som ett trevåningshus på en smal vagn
* osv...

Man får med andra ord passa sig när man åker på allmän väg...

Givetvis MÅSTE man vara försiktig när man befinner sej i trafiken och än så länge (peppar, peppar) har jag inte haft något jag skulle vilja kalla "incident" med något jordbruksredakap, inte ens traktorn i Lördags.

Man känner ju på sej vad som "verkar" säkert eller inte, men så har jag haft körkort sedan Hedenhös, vilket inte är någon garanti för ett skit men erfarenhet kan ju ha en "viss" betydelse.

Frågade just en polare som haft lantbruk:
En bekant som körde traktor hade en olycka där en man i PB påbörjade omkörning medans traktorn gjorde vänstersväng.
Traktorföraren blev fälld med motiveringen:
"När han såg att det var någon bakomvarande (jo just det?) så skulle han
fortsatt fram till nästa avfartsväg, vänt där, åkt tillbaka och gjort högersväng" :fakta

Bilföraren var en äldre man som knappt kunde visste var han bodde, det var dessutom ett skymt krön direkt efter olycksplatsen(?!)

Vad jag menar är att jag har inget emot att lantbrukarna använder våra vägar, det är sånt man måste räkna med, det är snarare signalutrustningen och inställningen till den jag tycker är fel och det gäller ju iofs även övriga trafikanter, så varför låta det fortgå istället för att rätta till det?

En fråga för SMC kanske?

Ozzian skrev:
2230001 Jag tycker det tas alldeles för lätt på hur tydlig en körriktningsvisare måste vara (och det gäller även endel riktigt sopiga miniblinkers på hojarna :fatta! ), för en gångs skull är jag faktiskt för en skärpning.

Va den till mej eller?

Hornpelle skrev:
2230995 Va den till mej eller?
Känner du dej träffad eller? :D
Nu är det ju inte så ofta jag åker bakom dej så du får gärna säga att jag har "gigantiska strålkastare" till blinkers :tummenupp.

Jahopp, nu törs man väl inte gå ner till garaget efter mörkrets inbrott längre, särskillt inte om en stor rotweiler följer efter :rofl

Edit: Och nej jag pratade faktiskt om det i största allmänhet, det är väl bara jag som inte har miniblinkers längre :)

Last edited:
betraka bara bönder som livsfarliga i trafiken
men som sagt de me lyse å så när de gäller bönder funkar verkligen inte
men ja kör motorredskap på jobbet ja har blinkers å sådant men likförbannat så kan varken folk respektera men när ja blinkar eller drarigång saftblandarna
å det finns gott om bilister å mcåkare som inte kolla om ja gör något tecken utan kör om när ja ska svänga å så

Ozzian skrev:
2231155 Känner du dej träffad eller? :D
Nu är det ju inte så ofta jag åker bakom dej så du får gärna säga att jag har "gigantiska strålkastare" till blinkers :tummenupp.

Tänkte bara på att du låg bakom igår och jag är väl medveten om att dom inte syns så bra bakifrån för att säga att någe av dom syns från den vinkeln.

Hornpelle skrev:
2231455 Tänkte bara på att du låg bakom igår och jag är väl medveten om att dom inte syns så bra bakifrån för att säga att någe av dom syns från den vinkeln.
Hahaha, jo det är sant, om du frågar mej så tycker jag nog att de gör sej bättre som sidoposljus, fast det visste du ju redan, jag talade dock i största allmänhet :tummenupp
Sen kan du ju vara glad att du inte körde före på motorvägen (fast jag försökte få dej att köra om) för då hade det vart du som "plockade" en kaja i farten :rofl

Hehe traktorer kan vara märkliga :gnissla
Själv har jag stött på en traktor som fällde ner sin skopa mitt ute på vägen så att det flög gnistor överallt samt varit med om mötande tåg med alla sina lampor tända (hur bländar man tillbaka när de sitter ca 3 meter över vägen?) :(

själva traktorn måste ha blinkers som fungerar eftersom den är reggad. Lyset behöver dock bara vara tänt om det är mörkt. Andra påhängs grejor eller sk. motorredskap (tröskor, vissa skogsmaskiner etc.) med LGF skylt behöver inte ha blinkers, dagtid annars samma som traktorn.

Ozzian skrev:
2230557

Vad jag menar är att jag har inget emot att lantbrukarna använder våra vägar, det är sånt man måste räkna med, ?

Vad jag vet så betalar man vägskatt för alla lite nyrare traktor på gården(ca 25år)... Så hur du menar "våra vägar" vet jag inte riktigt. Dock inte så mycket iskatt. Sedan utför oftast en traktor ett arbete, eller är på väg till ett arbete när den befiner sej på vägen, inte många som är ute och nöjesåker som 95% av alla på en mc gör. Sen att en del bönder inte kan köra det håller jag helt och hållet med om. Men dra inte alla över en kant.

/Traktorförare och mc förare som det inte märktes :)

HumAnyt skrev:
2231899 Vad jag vet så betalar man vägskatt för alla lite nyrare traktor på gården(ca 25år)... Så hur du menar "våra vägar" vet jag inte riktigt. Dock inte så mycket iskatt. Sedan utför oftast en traktor ett arbete, eller är på väg till ett arbete när den befiner sej på vägen, inte många som är ute och nöjesåker som 95% av alla på en mc gör. Sen att en del bönder inte kan köra det håller jag helt och hållet med om. Men dra inte alla över en kant.

/Traktorförare och mc förare som det inte märktes :)

Hehe, jo nu valde du att tolka det jag skrev på sämsta sätt, fast du tillägger att "du vet inte riktigt" :tummenupp
Jag menar förstås allas våra vägar, även ryttare, sparkåkare, cyklister, gångtrafikanter och givetvis lantbrukare.

Jag förväntar mej dock att även dessa kategorier ska kunna visa var de är på väg någonstans, på det ena eller andra viset :)

Men okej, jag börjar förstå att reglerna för signalsystem är ganska godtyckligt när det gäller påhängsredskap vilket gör att ingen egentligen kan passera ett sånt ekipage på ett säkert sätt och det jag tycker är "skrutt" för det är så jäkla onödigt.

Om sen någon skulle komma på tanken att påstå att det inte behövs för att man inte haft det förr så.... Ja ni vet nog vad jag menar :)

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år