Blinkande oljekanna i displayen på TL 1000

jim1978

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2008
Hoj
Aprilia SL 1000 Falco -02
TL 1000. Blinkande oljekanna i displayen.

Tjenare,

Har en TL 1000 -97 som jag köpte i våras. När jag var ute o körde idag märkte jag att när jag stannade den på "dödaren" stod där CHECK i displayen och oljekannan blinkar. Såg i oljefönstret att oljan var lite låg så jag fyllde upp c:a en halvliter. Dock forsatte CHECK lysa i fönstret. Jag körde hem och slå av och på tändningen några ggr och till sist så slutade CHECK att stå där. Dock blinkar oljekannan fortfarande och jag har ingen instruktionsbok. Nån som har haft samma problem eller vet något om detta? Har hört att termostaten kan vara kass på dessa men oljan ligger runt 90 grader när jag kör så det känns ju hyfsat rätt.

Mvh Jim

Last edited:
Eh...? Oljetryckslampan lyser med motorn avstängd och strömmen på? Du vet att oljan pumpas runt av motorn när den är igång va? ;)
Lösningsförslag, använd nyckeln istället, så slipper du se lampan.. :hihi

För övrigt så använder jag bara dödaren när jag gör säkerhetskollen lite då och då..

/J

Har hört av andra att man ej ska använda dödarknappen mer om det behövs. Kan tydligen hända nåt som är rätt dyrt att laga men kommer ej ihåg vad. Använder aldrig min.
Mickeninja

Jo jo jag har letat lite där, men 300 + sidor är ganska jobbigt att gå igen samtidigt som sambon skriker efter grillad kyckling. :)

Eh...? Oljetryckslampan lyser med motorn avstängd och strömmen på? Du vet att oljan pumpas runt av motorn när den är igång va? ;)
Lösningsförslag, använd nyckeln istället, så slipper du se lampan.. :hihi

För övrigt så använder jag bara dödaren när jag gör säkerhetskollen lite då och då..

/J

Jo jag vet det men verkar inte som cyklen fattar det. ;)
Vill ju gärna veta i vilket fall om man ska oroa sig.

Last edited:
Jo jo jag har letat lite där, men 300 + sidor är ganska jobbigt att gå igen samtidigt som sambon skriker efter grillad kyckling. :)

Som sagt, du får inget oljetryck med avstängd motor. Tänds den lampan med motorn igång skulle jag börja oroa mig.

Eller - det skall vara så, punGt. :hihi

Så, nu kan du grilla åt TJerringen. :fakta

Som sagt, du får inget oljetryck med avstängd motor. Tänds den lampan med motorn igång skulle jag börja oroa mig.

Eller - det skall vara så, punGt. :hihi

Så, nu kan du grilla åt TJerringen. :fakta

Den BLINKAR både utan motor och med motor igång. Var ute och satte på tändningen nu när den är kall och fortfarande blinkers på den. skumt skumt.
FYI! nu är kyllingen klar och kärringen tyst!! :gnissla

Den BLINKAR både utan motor och med motor igång. Var ute och satte på tändningen nu när den är kall och fortfarande blinkers på den. skumt skumt.
FYI! nu är kyllingen klar och kärringen tyst!! :gnissla

Blinkar oljelampan med motorn IGÅNG - alltså, inte bara med tändningen på, utan motorn startad (det skall brumma och låta.. :hihi )?

Är inte det serviceindikeringen, dvs dags att byta olja?
Det är iallafall inte oljetrycksvarning så du kan vara lugn

Det är ju det jag inte vet pga att jag fick ingen instruktionsbok när jag köpte hojen. Känns ju bra att det inte e tryckvarning iaf. :tummenupp

Alla gixxers har den lampan i displayen.. Kollade i min verkstadshandbok men det stod inte ett jota om den

Fråga på gixxer.com

Kan kolla i min bok vad det betyder. Inte länge sen jag läste om felkoder...

Tyvärr hittade inget.

Men på min när jag inte har motorn igång och tändingen på och dödaren av eller på, så blinkar lampan och det står CHECK i displayen. Försvinner dock när man startar den...

Last edited:
På en Yamaha YP250 scooter blinkar oljelampan när hastighetsmätaren kopplas bort. Orsaken är att hojen kan då inte se hur långt den gått och kan då inte ange när det är dags för oljebyte. På skotern fanns det även en resettknapp att trycka på vid oljebyte.

Blinkar din lampa med regelbundna pulser är det nog oljebytesdags eller något likanande den informerar om. Blinkar den till och lyser bara ibland borde det vara lågt oljetryck/oljenivå den indikerar på.

Är inte det serviceindikeringen, dvs dags att byta olja?
Det är iallafall inte oljetrycksvarning så du kan vara lugn

Är det VISST!, farligt att säga sånt.

tmp.JPG

Börja med att kolla om du har några felkoder, är ju lätt gjort.
finns en vit 4-pins kontakt under bak-kutsen som hänger i 2 kablar, är 4 stift i kontakten men bara 2 kablar in till den, bygla dem 2 kablarna och slå på tändningen, ska stå -c00.

Blinkande oljekannan betyder antingen lågt oljetryck eller fel på insprutningen (vilket du isåfall ser på felkoden)

sen e det bara börja leta utifrån va du får fram, kör inte innan det är fixat!

Last edited:
Är det VISST!, farligt att säga sånt.

View attachment 279849

Börja med att kolla om du har några felkoder, är ju lätt gjort.
finns en vit 4-pins kontakt under bak-kutsen som hänger i 2 kablar, är 4 stift i kontakten men bara 2 kablar in till den, bygla dem 2 kablarna och slå på tändningen, ska stå -c00.

Blinkande oljekannan betyder antingen lågt oljetryck eller fel på insprutningen (vilket du isåfall ser på felkoden)

sen e det bara börja leta utifrån va du får fram, kör inte innan det är fixat!

Ok, tack för infon. Blir att felsöka imorgon då.

Klubba har helt rätt, kolla felkoden genom att brygga den där kontakten. Se bara till att om du kortsluter med en naken metalltråd, se till att den tråden inte har kontakt mot ramen. Blinkar lampan har du förmodligen någon felkod från ECU'n, men inte ett fel som är allvarligt nog för att hojen inte ska gå att starta och köra. Det är i vilket fall inte oljetrycksvarning eller någon varning för serviceintervall.
Posta koden som du (förmodligen) ser så kan vi gå vidare från det sen.

CHECK brukar det dock stå om man har dödbrytaren avslagen, alternativt växel i och stödet nere, men då ska du å andra sidan inte kunna starta och köra. Har för mig att det ska stå FI på den om det är en felkod...
Testa servicebrytaren först iaf. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back