Bli av med startspärr på zx10-05

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Någon som har något bra tipps på hur man om de ens går kan koppla bort startspärren på en zx10-05.

polarn har 2 nycklar, sitter startspärr i den ena men inte i den andra nyckeln. den med spärren i e givetvis krökt. och efter igår är den utan spärr av!! Vurpa på andertorp. så de hade varit skönt å kunna bli av med hela imobolizer skiten å bara ha en startknapp elelr något. går de? eller behöver vi försöka lirka ur halva nyckelt som sitter i tändningslåset å se om de går å kopiera en ny och sen ändå behöva ha nyckeln med spärren i hängande i bultband. krånglig historia kawwa har laggt på sig.

hur gör ni andra raceåkare. använder ni nyckeln?
 
Tror det är rätt svårt att ta bort. Funktionen är integrerad i ECU (styrboxen för insprutning och tändning). Läste att folk har beställt boxar från USA till andra hojar utan startspärr
 
Finns ju några sätt att lösa det på.

Fixa en ny nyckel

Fixa kit-kabelhärva

Eller plocka loss immobilizern, tejpa/stripa fast den fungerande nyckeln på sensorn, och stoppa in alltsammans under sadeln nånstans.... Ersätt sedan själva tändningslåset med en vippströmbrytare....
 
jo som jag fattade de kostar en ecu 8000 kr till dom och de är enda sättet att få tag i nycklar till en oreggad racehoj verkar de som....

hm. får väl försöka laga de som de är... om ingen har något bra förslag

Finns ju några sätt att lösa det på.

Fixa en ny nyckel

Fixa kit-kabelhärva

Eller plocka loss immobilizern, tejpa/stripa fast den fungerande nyckeln på sensorn, och stoppa in alltsammans under sadeln nånstans.... Ersätt sedan själva tändningslåset med en vippströmbrytare....

alternativ 3 kändes rätt vettigt.... men plocka bort imoboliser? var sitter den. el är inte min starka bit. verkar sitta i låset ju för e ju bara när den nyckeln med startspärren i hänger fast i den andra nyckeln de går å starta. går itne hålla den nyckeln nån cm ifårn för då startar de inte. verkar skit kännsligt.
 
Last edited:
alternativ 3 kändes rätt vettigt.... men plocka bort imoboliser? var sitter den. el är inte min starka bit. verkar sitta i låset ju för e ju bara när den nyckeln med startspärren i hänger fast i den andra nyckeln de går å starta. går itne hålla den nyckeln nån cm ifårn för då startar de inte. verkar skit kännsligt.

Enklast är väl att ta bort hela tändningslåset typ, och sen tejpa fast den fungerande nyckeln på det. Sen drar du om kablarna så att du får loss tillräckligt med längd för att placera hela "klumpen" nånstans under sadeln eller på nåt annat lämpligt ställe som inte är så utsatt vid nästa vurpa.

Sen drar du 2st nya kablar från tändningslåset upp till styret eller nån annanstans där det känns bra, och installerar en vanlig strömbrytare där.


Edit: Se till att att sitter fast ordentligt, så att inte nyckeln vibrerar loss t.ex. Kan bli jobbigt...

Kontrollerenheten för startspärren sitter på hojens vänstra sida, bakom sidokåpan, och sensorn som känner av nyckeln sitter i själva tändningslåset.
 
Last edited:
Jag har lite fler tips...

Ett kan va att köpa en amerikansk ECU dom har oftast inte imobilizer. Det funkar iaf på suzuki.

Antennen till startspärren är sen svarta runda ring som ligger runt nyckelhålet. Vad du kan göra är att tejpa fast den trasiga nyckeln i närheten samtidigt som du startar med den hela.

Men det verkar ju konstigt om endast en av nycklarna har transponder för imobilizer????

Lycka till
 
Enklast är väl att ta bort hela tändningslåset typ, och sen tejpa fast den fungerande nyckeln på det. Sen drar du om kablarna så att du får loss tillräckligt med längd för att placera hela "klumpen" nånstans under sadeln eller på nåt annat lämpligt ställe som inte är så utsatt vid nästa vurpa.

Sen drar du 2st nya kablar från tändningslåset upp till styret eller nån annanstans där det känns bra, och installerar en vanlig strömbrytare där.


Edit: Se till att att sitter fast ordentligt, så att inte nyckeln vibrerar loss t.ex. Kan bli jobbigt...

Kontrollerenheten för startspärren sitter på hojens vänstra sida, bakom sidokåpan, och sensorn som känner av nyckeln sitter i själva tändningslåset.

japp så får de bli. billigaste och antagligen enklaste sättet. Nu förstår ni nog varför polarn letade som en idiot efter nyckeln i sandfållan ni som såg han :D de var ju den enda med startspärr han hade:)

Jag har lite fler tips...

Ett kan va att köpa en amerikansk ECU dom har oftast inte imobilizer. Det funkar iaf på suzuki.

Antennen till startspärren är sen svarta runda ring som ligger runt nyckelhålet. Vad du kan göra är att tejpa fast den trasiga nyckeln i närheten samtidigt som du startar med den hela.

Men det verkar ju konstigt om endast en av nycklarna har transponder för imobilizer????

Lycka till


oxå en vettig lösning. dock handlar de ju att lösa de så smidigt och billligt som möjligt. funkar de alndra alternativet kör vi på de.
 
Varför ha en nyckel utan startspärr? finns i alla orginalnycklar. röd som svart.
 
Varför ha en nyckel utan startspärr? finns i alla orginalnycklar. röd som svart.

bra fråga, han har bara haft hojjen i lite över en vecka så jag vet faktiskt inte varför den ena nyckeln inte har startspärr.
 
bara att hoppas han har en röd och egentligen 2 svarta oxå.. startspärr i alla om jag minns rätt. lycka till iaf, fråga en kawamek så borde ni få ett korrekt svar.
 
Men är ni verkligen HELT säkra på att den inte har det? vilken färg har nycklarna?

han har 2 nycklar. en med lite större plastbit på å en med mindra plastbit på.

den med stora plastbiten e krökt å går inte vrida ner i låset. men i den sitter spärren. den lilla funkar till låset men går inte starta med enbart den av någon anledning utan den stora nyckeln måste sitta mot imobolisern..

skit är de. men flyttar in allt under tanken nu å gör en startknapp på styrkronan bara så får de va så. ändå bara rejs hoj.
 
någon som har en bra verkstadsmanual till zx10r-05? skulle behöva ett elschemma så man vet vilka kablar i tändningslåset som går till on läge... Vill koppla en brytare på dom..
 
kanon. problemet är dock löst nu. tejpade fast startspärrsnyckeln på tändningslåset å la de under tanken.... sen klippte röd å vit kabel i låset och drog de till en av på knapp på styret.. så nu funkar de fint utan nyckel:)

tackar för hjälpen
 
Varför sitter 90% och svar på något dom inte har någon aning om

Fan så krångligt
 
Last edited:
Jag läste på ett amerikanskt forum om en kille som hade gjort som en tomte sagt hur han skulle göra och han brände sitt el-system så nu har han en icke fungerande cdi och en bränd kabelstam. Fattar ni hur han känner sig nu. Så snälla tänk före ni svarar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top