Blankt protokoll på besiktningen

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Med tanke på att det är ett fordon som används en rätt begränsad tid under året lär rätt få bli underkända. Att motorcyklar blir underkända beror nog mest på hur mycket ägarna skruvat och modifierat sina hojar.

Idag gick min 748R från 2002 igenom besiktningen utan anmärkning. Något annat hade jag inte väntat mig, men man vet aldrig vad besiktningsmännen kan hitta på. Det började i alla fall bra. Besiktningsmannen inledde nämligen med att förtjusande tala om att det var dagens snyggaste motorcykel som kom på besök. Han tog inte fram någon bullermätare. Ett gott tecken. DB-killers höll ljudnivån nere. Han utförde en enklare kontroll där han bl a inspekterade bromsar och kände att kedjan var rätt spänd och tog sig en provtur. Fanns inget att anmärka på förutom att han åter igen påpekade hur snygg motorcykeln var. Som ägare blir man givetvis stolt.

Min Yamaha FZ 750 från 1985 gick också igenom med blankt papper. Har slipon utan DB killer och vi mätte upp hemma på 102db men dom sa inget på besiktningen dom mätte heller inte ljudet det enda han sa var att jag behövde spänna kedjan lite. :)

Grattis. Då är vi två som gått igenom med blankt papper i år. Misstänker att vi inte är unika om det dock.

Dunkade också igenom min för nån vecka sedan eller två. Blankt papper trots bromsljuskontakt som la ner verksamheten precis innan jag åkte in.

"...det fixar la du sedan? Det litar jag på."

Sen pratade vi länge och väl om Cagiva Raptor, som var besiktningsmannens senaste hoj och hur impad han var av R1'09, som han hade besiktat några dagar tidigare.

Fick dessutom en påse godisbilar när jag betalade. Riktigt gött.

...och givetvis har jag fixat bromsljuskontakten!

Har också en liknande episod fast med min gamla bil. Kontakten under bromspedalen hade upphört att fungera vilket resulterade i att bilen borde bli underkänd. Han sa åt mig att fixa det och återkomma. Åkte bort till min bilverkstad som tog en kontakt från en skrotad bil och installerade i min. Tog ett par minuter och kostade mig inte en krona. Åkte tillbaka och fick ett blankt papper tillbaka.

I huvudtaget har jag aldrig mött någon otrevlig ohjälpsam besiktningsman. Antar att man blir bemött som man förtjänar. Är man trevlig mot dem är de trevliga tillbaka.

Dunkade också igenom min för nån vecka sedan eller två. Blankt papper trots bromsljuskontakt som la ner verksamheten precis innan jag åkte in.

Sen pratade vi länge och väl om Cagiva Raptor, som var besiktningsmannens senaste hoj och hur impad han var av R1'09, som han hade besiktat några dagar tidigare.

Last edited:
Jag och granne var inne efter varandra. Jag in först och ut med blankt papper(kollade inte med bullermätare) sen var de grannens tur, han var lite nojjig då han inte kom igenom förra året pga ljudet. Men dom mätte inte ens i år. Så de blev 2 blanka papper av en trevlig besiktningsman

Håller med dig Robban - vänlighet lönar sig, alltid :tummenupp
Här finns min anekdot...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2883495&postcount=1

Besade hojjen igår.... bland det roligaste på länge!
Lång berättelse, men hoppas läsvärd

Rullar in på Fosie fordonsanstalt 12/4 kl 12.50… ser att det står en erfaren o en blivande besiktningsgubbe – hujeda mig, detta blir därmed lika noga som Heathrow med gummihandske! Killen måste visa att han hittar alla fel o gubben vill visa att killen INTE hittat alla fel!!!!

Börjar smörja dem från början med all den stora charm jag besitter… hmmm – som att tala till stenar, men några smil redan… kan nog gå bra!
B1= Ny besiktningssnubbe
B2=Erfaren Bessnubbe
R=JAG!
(…..xxx…..) = tänkande

B1: ”Hörru – lyktan står högt!!! Vet du var man kan justera?”
R: Jaja – hit med en kryss-stubbe så fixxar jag! (Svetten i handen påvisar att jag redan vet att den inte går att sänka mer!) Skruva, skruva-------
R: Så – såååg du? 2mm ned!!… shit nu kommer jag inte längre ned, men detta är väl OK?
B1: Tittar på B2……. Nä, lite till …. Detta ser inte bra ut!
R: Vänta! Trycker ned gaffeln o samtidigt reser upp röven 1mm över sadeln för att inte tynga bak = fetefusk!
B2: Står bakom, men vänder sig ned med handen över munnen i garv….
B1: Hmmmm ser ju precis ut nu – BRA!
R: (…..MOAHHHAHHHAAAAAA…..)

Rundkoll av B1 med instruktioner av B2.

R pladdrar massa om hur bra besiktning är för att fånga upp sådana som inte kan sina maskiner (Jisses)!

B1: Hmmmm…. Ditt bakdäck – bra mönster på mitten, men skall det vara blankt på sidorna?
R: Det är ett Corsa däck = Race däck, SKALL vara slätt på sidorna. Jag är Instruktör i SSEMSE o lägger fler mil på bana än på väg (....tror jag....), gör av med 8 bakdäck per säsong och ja – det är så slitet att jag nog bara vågar en heldag på Knutstorp/Sturup till…..!!!!
B1 + B2 Känner väl till föreningen o bägge har sökt, men inte kommit med!!!
B2: Hrm – ja det syns, ser lite trekantigt ut – men det är OK!!!!
R: (…..Fiii faaan, vågar ju knappt svänga längre ;o))))…..)

B1: Kollar alllllllt – inga statiska fel!
B1: Provkör……………………………… Kommer tebax; FAAAN vad frambromsen tar!!!!
R: Jepp – Racebelägg, sliter skiva o belägg… men det behövs för 240 – 70 på 80m som på Knutstorp ;o)
B2: Står avvaktande sidan om o håller på att dö av skratt.
B1: MEN, bakbromsen tar ju inget alls!!!!!
R: …………(*SHIIIIT*)……………
R: Baaahk… vaddå… Bakbroms?? JASSÅ – är det DET den där spaken till höger är till för???!!!!????
B1 + B2: ASGARV!!!!!!!
R: Jag har nog inte använt den på 4 år – Vid riktig bromsning med sporthoj är det svåra att ha bakdäcket kvar i kontakt med marken – inte faaaan vill jag då använda en ”bakbromsvändning”!!
B1 + B2: Asgarv 2

B2: Hahahrrrrmmh… men det är inte riktigt bra! Se till att fixxa det där… OK?
R: Visst.

B2: Här är papperet utan anmärkning – fin hoj. Ta det lugnt nu va.
R: Alltid ;o)

R: Slirar lite på kopplingen i wheelien ut….

/Fin dag!

Blankt papper på min fina Kawasaki och beröm över hojens skick :tummenupp Sedan ett suddigt papper med sura meningar om min gamla Suzuki :gråta

Har heller aldrig blivit orättvist behandad eller bemött på en besiktning. Mest "inget jag anmärker på med ta och fixa till det".

Som man bemöter blir man bemött så att säga.

Snart ska rutorna skallra på lokala beiktningen igen, tror jag skiter i att skruva i dB-kill:ersena iår för att pröva lyckan... :D

Fick underkänt på banditen pga att kedjelåsbrickan hade försvunnit, tur att dem såg det:)

Besiktigade förra veckan, Högdalen är bra på så vis att MC-besiktningen ligger i andra änden av lokalen, och de vill inte att man kör igenom. Så när jag då rullar fram mot dörren med mitt helsystem utan db-killers så slår jag bara av motorn och rullar in genom porten och möts av ett leende och "Jättebra att du stängde av, så vi inte får in mer avgaser än nödvändigt".

Sen kollade han om styrkronan var sprickfri innan han sa tack och hej. Busenkelt.

Fick igenom min utan anmärkningar, förutom att han sa att den var den fulaste cykeln som han haft inne. Vart stolt att någon såg att jag ansträngt mig.

Varförskulle man komma in med en R1 -09 som har 3 år kvar tills första besiktningen?
Lite ljug va? ;)

har väl besiktigat ca 10ggr med hoj kanske.
aldrig fått nedslag vad jag minns iaf.
trots mycket ombyggnad.
tror de är lager o annat som folk glömmer/skiter o kolla på.
oså den obligatoriska reflexen

Måste ju vara bästa tjänsten på SBP!
Kan tänka mig hur bittra & sura gubbarna är som står och förnedrar sig under en muggig Volvo 245.a är när dom killarna drar på sig krukan & får blåsa ur den ena balla hojen efter den andra runt huset! haha!

Eftersom farsan har en trafikskola så har det blivit en del gånger som man varit på kontrollbesiktning med de hojarna.

Hittills så har det blivit två anmärkningar. En gång blev det en etta på dåligt mönsterdjup och en annan blev det en tvåa på ett dåligt hjullager.

En del gånger så har det varit lite gränspuck men aldrig hamnat i papperna.

Ska bli kul om jag kan bli medlem i denna tråden, någonsin :gnissla

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...