Blankolånför att betala nytt kontantinsats tills nuvarande bostad är såld?

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Jag och min sambo väntar på att vår nyproducerade lägenhet som beräkna stå klar nu i sommar. Vi ska dela på lånet och har planerat en belåningsgrad på 75%. Jag har min del av kontantinsatsen redan på sparkontot medan min sambo har sina pengar låsta i nuvarande bostadsrätt, dessa kommer frigöras vid försäljning och användas som hennes del vid tecknande av det nya lånet.

Nu till min fråga:
Då det finns en tidsperiod (gissar på 3-4 månader) mellan att vi tecknar det nya lånet och att pengarna för den gamla bostadsrätten kommer in, under den här tiden behöver hennes del av kontantinsatsen fyllas ut med något.
Är det rimligt att den bank vi tecknar bo-lån hos erbjuder ett ränte+amorderingsfritt lån fram under den perioden eller hur brukar processer som dessa gå till?

Dom flesta banker erbjuder ett överbryggningslån som man sen löser när pengarna från den andra bostaden har betalats ut. Men ränta och så är säkerligen olika från bank till bank.

Erbjudanden om sk blankolån dimper ju ner i brevlådan var o varannan dag. Rör det sig om 3-4 månader så är det väl bara att låna på.

Ingen släkt eller vänner som kan ligga ute med pengarna under tiden? (Tjejen har säkerligen tipsat om att din hoj kan vara säkerhet va? hehe)

Finns möjligheten att slippa att blanda in bank, blancolån eller någon större byråkrati eller ränta så varför inte? :)

Erbjudanden om sk blankolån dimper ju ner i brevlådan var o varannan dag. Rör det sig om 3-4 månader så är det väl bara att låna på.
Nae då jag anser att comittar jag och kör en bostadslån hos en bank och blir sk "storkund" så bör de stå för en smidig övergång, ren service. Att betala 5-6% ränta i 3 månader ser jag inte som ett rimligt alternativ.

Ingen släkt eller vänner som kan ligga ute med pengarna under tiden? (Tjejen har säkerligen tipsat om att din hoj kan vara säkerhet va? hehe)

Finns möjligheten att slippa att blanda in bank, blancolån eller någon större byråkrati eller ränta så varför inte? :)
Jo det finns säkert i slutändan, men det handlar ju om att stå på egna ben med, ingen större kostnad för banken när vi ändå går in som kund. Dock intresserad av vad andra har för erfarenhet. :tummenupp

Det är inte rimligt att förvänta sig att ett överbryggningslån ska vara kostnadsfritt.

Ts.

Vilken planet kommer du ifrån:va ränte och amorteringsfritt:rofl

Nae då jag anser att comittar jag och kör en bostadslån hos en bank och blir sk "storkund" så bör de stå för en smidig övergång, ren service. Att betala 5-6% ränta i 3 månader ser jag inte som ett rimligt alternativ.

Jo det finns säkert i slutändan, men det handlar ju om att stå på egna ben med, ingen större kostnad för banken när vi ändå går in som kund. Dock intresserad av vad andra har för erfarenhet. :tummenupp
Kör den som en liten isbrytare när du träffar din bankman....

Tiden då man var en storkund hos en bank för att man tog ett lån på 2 mille är tyvärr över sedan länge.
Du hittar inte en etta i centrala sthlm för de pengarna, en villa inom 6-8 mil från sthlm går på 3-4. Minst. Du är, även om någon miljon eller 2 är ganska mycket pengar, bara vilken genomsnittskund som helst för banken, såvida du inte även sparar någon tusenlapp i månaden, har en hel drös fonder och något pensionssparande som de tar ut en sjuhelvetes avgift på osv osv. Då börjar du likna en bra kund, men inte mer än så.

Lite ironi blandat med seriös åsikt - att storbankerna inte kan bjussa på 1-3 månader räntefritt vid en sån här övergång, samtidigt som deras rena vinster per kvartal inte är några miljoner utan flera miljarder, ibland t.o.m. tvåsiffriga miljarder.

En pik åt (stor)bankerna, inte dig :krama

Om man saknar pengar till insatsen för att dom är låsta i den befintliga bostaden och man inte har släktingar som kan låna ut det som saknas så tar man ett överbryggningslån från banken.

Det är ett lån med i stort sett samma ränta som ett bolån som man kan ta under tiden mellan att man köper den nya bostaden (Eller betalar in handpenningen) och man säljer den gamla.
Förutsättningen är att kalkylen går ihop. Dvs att överbryggningslånet täcker in pengar som man rimligen kan förväntas få ut vid försäljningen. Du skall med andra ord ha en rimlig kalkyl där du kan lösa det lånet i samband med att du säljer den gamla bostaden.
Det här är vardagsmat för bankerna.

Som Stefan säger, överbryggningslån is the shit. Inget konstigt alls och rutin. De flesta köper innan de sålt. Ni behöver få in:
Värdering på sambons bostad, Mäklarvodet
Anskaffningskostnaden
Befintliga lån

Ett blanco kan lätt skada kalkylen för bolån, så var försiktig med sådana. Ett brygglån är för banken samma sak gällande risk som ett blancolån då man ej tar ut säkerhet för lånet. Att förvänta sig att det ska vara gratis. Nej. Möjligen att en jäkligt bra kund kan få det då intjäningen ändå är hög på annat.

Om man saknar pengar till insatsen för att dom är låsta i den befintliga bostaden och man inte har släktingar som kan låna ut det som saknas så tar man ett överbryggningslån från banken.

Det är ett lån med i stort sett samma ränta som ett bolån som man kan ta under tiden mellan att man köper den nya bostaden (Eller betalar in handpenningen) och man säljer den gamla.
Förutsättningen är att kalkylen går ihop. Dvs att överbryggningslånet täcker in pengar som man rimligen kan förväntas få ut vid försäljningen. Du skall med andra ord ha en rimlig kalkyl där du kan lösa det lånet i samband med att du säljer den gamla bostaden.
Det här är vardagsmat för bankerna.

Som Stefan säger, överbryggningslån is the shit. Inget konstigt alls och rutin. De flesta köper innan de sålt. Ni behöver få in:
Värdering på sambons bostad, Mäklarvodet
Anskaffningskostnaden
Befintliga lån

Ett blanco kan lätt skada kalkylen för bolån, så var försiktig med sådana. Ett brygglån är för banken samma sak gällande risk som ett blancolån då man ej tar ut säkerhet för lånet. Att förvänta sig att det ska vara gratis. Nej. Möjligen att en jäkligt bra kund kan få det då intjäningen ändå är hög på annat.

Tack, det var dessa två svar jag var ute efter.
Får i försthand bli någon släkting, i andra hand tar vi det med banken. Kalkylen täcker köpet så ser inga problem där.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!