Blandade frågor från en nybörjare

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej
Jag har köpt en Gladius 2015, uttagen 2016. Den hade endast gått ca 180 mil när jag köpte den. 100 mila-service 2019. Jag misstänker att den inte fått någon ny olja eller oljefilter sen dess men den har ju också bara gått 80 mil på fyra år.
Nu börjar jag nojja att det är akut att byta olja och filter innan jag vågar köra mer. Jag har kört 100 mil själv så nu har den gått 280mil. Hur akut tror ni det är eller kan jag vänta tills servicen jag planerat innan jag ställer in den för vintern (om 2 månader)?
Jag mailade förra ägaren och han svarade kort att "det är nog inte fel med oljebyte". Det lät inte som panik direkt.

Sen undrar jag om man måste göra nån justering av motorn när man monterar slip-on? eller är det bara helsystem som kräver det?

Sista frågan, vart köper ni gummipluttar som man kan stoppa i hålen där sidospeglarna suttit när man byter till styrändsspeglar?

Tack!
 
Du behöver inte byta oljan paniksnabbt, men det kan nog vara bra att byta. Nu när du kört 100 mil så bor iofs all fukt i den vara borta. Men byt om det känns bättre.

Nej, du behöver inte mappa motorn för ett slipon.

Amazon eller Ebay, mirror plugs.
 
Jag mailade förra ägaren och han svarade kort att "det är nog inte fel med oljebyte". Det lät inte som panik direkt.
Eller så låter det som "har haft samma olja i 4 år... jag borde bytt den för länge sedan men har inte gjort det, så jobbigt att du frågade om just detta...".
Sista frågan, vart köper ni gummipluttar som man kan stoppa i hålen där sidospeglarna suttit när man byter till styrändsspeglar?
Jag hittade pluggar från Triumph (Johans Mc), de passade nästan på min Moto Guzzi.
Nästan = lite bruk av gummiklubba så kom de på plats.
 
Toppen! Tack för svar.

Skulle du säga att ett oljebyte och filterbyte är något en nybörjare och ej mek-van klarar själv? Jag har förstått att jag behöver momentnyckel för oljepluggen och filternyckel.
Det lär väl bli några oljebyten med åren så kanske lika bra att ta tjuren vid hornen och spara lite pengar. De rekommenderade intervallservicarna tänkte jag köra på verkstad, såklart.
 
Eller så låter det som "har haft samma olja i 4 år... jag borde bytt den för länge sedan men har inte gjort det, så jobbigt att du frågade om just detta...".

Jag hittade pluggar från Triumph (Johans Mc), de passade nästan på min Moto Guzzi.
Nästan = lite bruk av gummiklubba så kom de på plats.

Haha, ja! Det var lite avvikande svar. Och det är väl en sån sak som jag borde kontrollerat själv vid köpet. Jag kollade bara så det fanns olja i och inte var tomt.
Jag har läst en hel del om oljebyte på mc på nätet och det verkar finnas extremt många olika åsikter om det hela. Jag vill bara inte att motorn skär pga av att jag avvaktat med oljebyte av lathet.
 
Toppen! Tack för svar.

Skulle du säga att ett oljebyte och filterbyte är något en nybörjare och ej mek-van klarar själv? Jag har förstått att jag behöver momentnyckel för oljepluggen och filternyckel.
Det lär väl bli några oljebyten med åren så kanske lika bra att ta tjuren vid hornen och spara lite pengar. De rekommenderade intervallservicarna tänkte jag köra på verkstad, såklart.
Det är inte svårt att byta olja, så har du inte fem tummar mitt i handen så ska det nog gå bra. Du behöver ett uppsamlingskärl att fånga oljan (och oljepluggen när du tappar den :hihi ) i, och det kan vara skönt med handskar, speciellt om du varmkört motorn för bytet.
Köp ett byteskit som innehåller filter, olja och koppar/alubrticka.
När du sedan byter olja är det inte ovanligt att varmköra så den rinner ur lättare, men det medför viss risk för att få varm olja på händerna.
Töm oljan först, när du drar loss oljefiltret kommer det slabba olja överallt så lägg kartong och/ellert skräphanddukar där du inte vill ha olja.
När du sätter dit det nya oljefiltret kan det vara bra att fylla på det nya med olja och fingersmörja packningnsringen med lite olja innan du drar fast det igen. De flesta hojar har rätt låga åtragsmoment, jag brukar själv bara dra fast dem med handen men köp dig en momentnyckel och dra med den första gången.
När du sedan ska sätta fast oljepluggen så kom ihåg att byta brickan till den nya, och dra defintivt den med rätt moment. Det är alldeles för vanligt att folk drar dem så hårt att gängorna går sönder i blocket.
Sedan mäter du upp och fyller på oljan som ska vara i. Låt stå en stund och kontrollera sedan oljenivån. Ibland får man fylla på lite extra.
 
Det här är ju kanon! Tack så mycket.
Ett byteskit brukar alltså ha med den nya brickan till oljepluggen? Är det packning på nya brickan?
Om man inte drar åt tillräckligt så misstänker jag att man märker det pga läckage? Eller kan något mer allvarligt hända?

Köper man byteskit på lokala verkstaden eller på nätet?
 
Det här är ju kanon! Tack så mycket.
Ett byteskit brukar alltså ha med den nya brickan till oljepluggen? Är det packning på nya brickan?
Om man inte drar åt tillräckligt så misstänker jag att man märker det pga läckage? Eller kan något mer allvarligt hända?

Det varierar om man får med brickan eller inte.
Och det sitter ingen packing på brickan, brickan ÄR tätningen. Den kläms mellan de två andra metallytorna och formas efter dem och tätar så.
Det värsta som kan hända är att du antingen drar åt för hårt och sabbar gängorna, eller drar åt för löst, och pluggen ramlar ur, hojen dumpar oljan och motorn skär och/eller du kraschar pga olja på bakdäcket.
Använder du en momentnyckel borde inget av det hända.

Köper man byteskit på lokala verkstaden eller på nätet?

Jag köper hos lokala handlaren och på nätet, lite beroende på vad jag känner för. Och om handlaren har saker hemma. :hihi
 
Instämmer med Ulvhamne, det är inte svårt förutsatt att man kommer åt filtret.

Min traja är lite småsvår p g a att filtret sitter halvtrångt bland avgaspipor och stöd som gör det svårt att (liggande på garagegolvet) komma åt med en avdragare. Senaste bytet kostade mig två svullna knogar.
...jag skulle alltså behöva en lift - men det har jag ingen.

Guzzin är värre. Där sitter filtret inne i oljesumpen. Om jag minns rätt så är det 14 skruvar som behöver lossas på innan jag kommer åt filtret. Helt kört om man skall göra det liggande på garagegolvet.
...jag skulle alltså behöva en lift - men det har jag ingen!

Alltså, det är egentligen inte svårt. Men det kan jävlas med en i alla fall. Så kolla upp hur din hoj ser ut!
 
Oh, ja, apropå jävligt, filtret brukar sitta fast nå jävligt. Jag brukar dra loss det genom att slå en skruvmejsel igenom det och vrida loss med det. :hihi
Mektips!
Men se till att du inte har någon motordel bakom om du försöker göra det.
 
Det varierar om man får med brickan eller inte.
Och det sitter ingen packing på brickan, brickan ÄR tätningen. Den kläms mellan de två andra metallytorna och formas efter dem och tätar så.
Det värsta som kan hända är att du antingen drar åt för hårt och sabbar gängorna, eller drar åt för löst, och pluggen ramlar ur, hojen dumpar oljan och motorn skär och/eller du kraschar pga olja på bakdäcket.
Använder du en momentnyckel borde inget av det hända.



Jag köper hos lokala handlaren och på nätet, lite beroende på vad jag känner för. Och om handlaren har saker hemma. :hihi
Ok, då blir det momentnyckel ?
 
Instämmer med Ulvhamne, det är inte svårt förutsatt att man kommer åt filtret.

Min traja är lite småsvår p g a att filtret sitter halvtrångt bland avgaspipor och stöd som gör det svårt att (liggande på garagegolvet) komma åt med en avdragare. Senaste bytet kostade mig två svullna knogar.
...jag skulle alltså behöva en lift - men det har jag ingen.

Guzzin är värre. Där sitter filtret inne i oljesumpen. Om jag minns rätt så är det 14 skruvar som behöver lossas på innan jag kommer åt filtret. Helt kört om man skall göra det liggande på garagegolvet.
...jag skulle alltså behöva en lift - men det har jag ingen!

Alltså, det är egentligen inte svårt. Men det kan jävlas med en i alla fall. Så kolla upp hur din hoj ser ut!

Jag har lite tur, Suzukin, i stort sett räcker fram filtret åt mig:

1693821220099.png
 
Ett bra verktyg för att dra loss oljefilter utan extra slabb

När du tagit bort oljefiltret, kolla så gummipackningen följde med, om inte så får du pilla bort den från motorn innan du sätter dit det nya filtret, två packningar blir inte dubbelt så bra.
 
Det är inte så jäkla noga. Jag drar fast utan momentnyckel ibland, och hittills har inget gått sönder. Men det gäller att inte dra för kung o fosterland. Jag köpte en sån,https://www.biltema.se/bil---mc/bil...jefilter/oljefiltertang-60---76-mm-2000024002 , så himla skönt. Jag vet att många drar skruvmejseln igenom, men jag gillar inte förstöra saker innan jag är säker på att allt nytt passar o lirar.
Jag har lite verktyg för att dra loss filter med, men efter ett filter där de inte fick plats, eller inte lyckades dra runt filtret bytte jag till mejsel genom filter, och den metoden funkar utmärkt.
De kan väl iofs vara en bra start innan man kör mejseln genom filtret om man vill vara försiktig.
 
Du har fått massor med bra svar som täcker in frågorna fullständigt - som vanligt ett suveränt o trevligt forum.
När du har mekarfrågor så är även youtube grymt bra -
- har inte tittat så kan inte avgöra om det är en duktig mek/filmare, men alltid värt att söka.
En ganska lärorik länk är Obsession Engineering på youtube, men mycket av hans mekande är ganska avancerat.
 
Du har fått massor med bra svar som täcker in frågorna fullständigt - som vanligt ett suveränt o trevligt forum.
När du har mekarfrågor så är även youtube grymt bra -
- har inte tittat så kan inte avgöra om det är en duktig mek/filmare, men alltid värt att söka.
En ganska lärorik länk är Obsession Engineering på youtube, men mycket av hans mekande är ganska avancerat.
Grymt! Jag kollar på youtube en hel del men missade att det ligger såna här videor där också. Tack!
 
Det är inte svårt att byta olja, så har du inte fem tummar mitt i handen så ska det nog gå bra. Du behöver ett uppsamlingskärl att fånga oljan (och oljepluggen när du tappar den :hihi ) i, och det kan vara skönt med handskar, speciellt om du varmkört motorn för bytet.
Köp ett byteskit som innehåller filter, olja och koppar/alubrticka.
När du sedan byter olja är det inte ovanligt att varmköra så den rinner ur lättare, men det medför viss risk för att få varm olja på händerna.
Töm oljan först, när du drar loss oljefiltret kommer det slabba olja överallt så lägg kartong och/ellert skräphanddukar där du inte vill ha olja.
När du sätter dit det nya oljefiltret kan det vara bra att fylla på det nya med olja och fingersmörja packningnsringen med lite olja innan du drar fast det igen. De flesta hojar har rätt låga åtragsmoment, jag brukar själv bara dra fast dem med handen men köp dig en momentnyckel och dra med den första gången.
När du sedan ska sätta fast oljepluggen så kom ihåg att byta brickan till den nya, och dra defintivt den med rätt moment. Det är alldeles för vanligt att folk drar dem så hårt att gängorna går sönder i blocket.
Sedan mäter du upp och fyller på oljan som ska vara i. Låt stå en stund och kontrollera sedan oljenivån. Ibland får man fylla på lite extra.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top