Blanda oljor?

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag har tidigare kört på Castrol GPS 10w40, jag fick syn på motoaction hade fraktfritt och shell advance 10w40 för 59kr flaskan så jag köpte mig 4 st men jag har nämligen kvar ungefär 1.5-2L Castrol olja och i min hoj går det ner 2.7L

Så jag undrar om det är dumt att blanda dom här 2 oljorna så har jag till 2 st oljebyten ist för att kasta castrol oljan?

Motoroljor är blandbara. Känner inte till något undantag.

Motoroljor är blandbara. Känner inte till något undantag.

Tack, jo jag misstänkte det men tänkte då på att eftersom det var samma viskositet, har blandat olja i bilar tidigare men tänkte att hojar kanske är känsligare:)

Tack, jo jag misstänkte det men tänkte då på att eftersom det var samma viskositet, har blandat olja i bilar tidigare men tänkte att hojar kanske är känsligare:)
Som G-L skriver, motoroljor måste vara blandbara. Detta pga av att det alltid blir en delmängd olja kvar i motorn vid byte. På motorer med oljekylare kan det röra sig om ganska många procent som blir kvar vid oljebyte.
Så du kan vara lugn.

/J

Bump

Ursäkta för frågan men jag vill vara säker. Kan man blanda två olika viskositeter en med 15 50 och en med 10 40 eller om det var 10 30. Den förra ägaren av hojen hade kvar 2,5 liter av en olja som han skickade med och jag bytte olja och filter och tog en annan olja. Märkena är Honda originalolja och SBK racingolja. Min hoj dricker ju en del olja så jag tänkte om man kunde spara in lite pengar. Kan det bli sämre kvalitet på oljan?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT