Blanda gul och blå kylarvätska.

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
En riktig newbie fråga fast man varit med ett tag.
Såg att det fattades kylarvätska i expantionskärlet.(gul) Så jag var iväg och köpte lite på en mc firma och när jag kom hem och öppnande flaskan så var den blå.Spelar det nån roll om man blandar dom 2 eller är det bara att bita i det sura äpplet och försöka få tag i gul.Har en flaska med gul står i källaren men den har varit öppnad i säkert 8 år.Så den bör man väl inte använda tror jag.Kan den ite kristaliseras om den står öppnad så länge?
 
Blandar du så får du ju grön :D

Finns ingen standard för glykol och färger utan varje tillverkare är fri att använda vilka färger de vill för vilken glykol de vill.
Man bör inte blanda etylen-glykol med propylen-glykol, och sen har olika glykoler olika korrisionsskydd som inte alltid är kompatibla med varandra. Tex en "vanlig" etylenglykol brukar ha annat korrosionsskydd än en "long life" etylen-glykol.

Vill man vara 100% säker på att ha fullgott korrosionsskydd så fyller man på med samma som man har sen tidigare, eller byter i hela systemet. De flesta glykoler idag är etylen och går troligtvis att blanda oavsett färg, men inte 100% säkert. Att de är samma färg betyder heller absolut ingenting
 
Är det ett par år sen kylarvätskan byttes kan du ju lika gärna tömma ur och spola systemet lite och fylla på med ny. :) Lätt jobb, lite lagom småmysigt mek och man mår lite bättre när man vet att det är gjort. :hihi
 
Jag är ganska säker på att jag har blandat de här två. Den ena är gul och den andra blå. Den blå har jag blandat 50/50 med destillerat vatten, den gula är färdigblandad. Står inte mycket om spec, men båda säger sig innehålla etylen-glykol samt skyddar ner till -37C. I hojen ser vätskan följaktligen grön ut. Tycker det är lite tjusigt att jag fick med denna tråd i bakgrunden av bilden.
IMG_0084.JPG
 
Brukar finnas på mekonomen en gulaktig som går att blanda med alla sk "Longlife" , skulle inte chansa =P
 
Har löst sig.Var in på lingvalls i gävle idag och fick tag i en rödaktig som jag skulle kunna blanda med den gula.
 
Som någon redan påpekat, det har inte ett skvatt med färgen att göra. Det viktiga är att du inte blandar etylenglykol med propylenglykol. Etylenglykol är giftigare men anses också ha bättre prestanda och bättre korrosionsskydd. Propylenglykol är mer miljövänligt. De skall inte blandas. Om du inte vet vad som finns i ditt kylsystem just nu så tömmer du systemet, spolar ur systemet och återfyller med etylenglykol av ett och samma märke.
 
En annan råkade ju hälla blå glykol i spolarvätskebehållaren på bilen..... Vart inge bra...
 
Gammaldags blå standard glykol kristalliseras på sikt vid blandning med röd longlife ex. G12+. Blir en ganska tungrodd gegga. Inget man vill ha i kylarsystemet.
 
Vid glykolbyte måste man alltid kolla att man får ur luften i hela kylsystemet särskilt på hojar med två kylare eller V motor.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top