Bladen bluddrar...

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Har lagt in en tråd här för ett par månader sen men hittar den inte...så det får bli en ny.

Till problemet: Har alltså en Blade -96:a. Började gå riktigt ojämt i höstas sista dagen jag körde med den. Kändes som den gick på tre, för att sen gå klockrent när jag kom över 3000rpm men började att blöddra igen om jag ökade lite mer än vad man kan accelerera med en slö bil...
Har nu startat upp den och märker att grenrören på 3:an och 4:ans burkar inte ens blir varma, bara ljumna. På 1:an och 2:ans bränner jag mig på. Gött tänkte jag, bara att byta en tändspole. MEN den ena tändspolen går till 1 och 4, och den andra till 2 och3. Det är nya stift och det är fin gnista på alla.

KAN det vara något annat än att förknasarna är osynkade eller dyligt...?

Tacksam för svar, har inte råd med en dyr felsökning på MC-verkstad...(student som man är).

/Micke

Matas gasarna parvis med soppa? veck på slangen eller skit nånstan? Det kan ju ha kommit ner skit från tanken som har satt igen lågfarten, om de matas parvis så låter det rimligt. Låter konstigt om två stift slår igen samtidigt.

Tycker det låter som OLJEKYLD är på rätt spår. Om det är en slang som går ifrån pumpen till en T-korsning som matar ett par med fuggar var så blås rent bränsleslangarna innan det inhandlas dyra stift.

För att utesluta stiften kan du ju alltid byta plats för dem för att se om de andra burkarna slocknar istället.
Då slipper du köpa nya dyra stift i onödan.
Testa även att skifta plats på tändstiftskablarna också, de kan ställa till mycket bekymmer.

Micke_Lindstrom skrev:
Det kanske har kommit smuts i lågfartsmunstyckena i förgasarna.
Håller med MIcke.....Hände mig när hon stått för länge med bensin i förgasarna!

REAL MEN HAVE CARBURATORS.... :yoparty

Mikey skrev:
... KAN det vara något annat än att förknasarna är osynkade eller dyligt...? ...
Osynk påverkar (märkbart) endast hur den går på tomgång. Hur den går under körning påverkar endast ytterst marginellt av osynk. Dessutom är den ju synkad sen tidigare antar jag. Synkskruvarna rattar ju inte om sig själva över en natt. Det där är en vanlig villfarelse att man måste synka fuggar i tid och otid. Är de synkade så är de och de behöver inte synkas om på bra länge. Ex vis ojämnt motorslitage (typ att en ring fastnar) kräver omsynkning men då åtgärdar man ju inte felet, man åtgärdar ju bara symptomen.

Jag tror i det här fallet mer på slaggade stift eller krökt soppaslang som föreslagits ovan.

Edit:
Lågfart är de små munstyckena i fuggarna. Riva ur och rensa.
Har du bra soppafilter så är risken för goja i munstyckena måttlig.
Har du testat att "flytta runt" stiften som föreslogs ovan?

Småkör man motorn utan att den hinner bli varm så sotar tändstiften ihop till slut. Inte blir det bättre av att köra på choken.

Byt stift. Funkar inte det. Rengör förgasarna.

hade nått liknande problem med min blade!! efter mycket letande upptäckte jag att ett munstycke i treans förgasare helt enkelt hade skruvat ur sig o låg på botten i förgasaren o skramlade!! kan va värt att ta isär förgasarna o kolla!!!

Tror också på skit i förgasarna. Troligtvis något munstycke eller nålventil som strular, kan även vara en så enkel sak som vatten i något flotörhus. Innan du demonterar förgasarn så bör du kontrollera att det inte finns något veck på bränsleslangen och töm flotörhusen på soppa/vatten, detta fixar du utan allt för mycket arbete :tummenupp Jo, en sak till, hur mår bränslepumpen och bränslefiltret? Har själv haft tre CBRer varav en med el-soppapump och två utan, kan vara så att någon förgasare snor all soppa (om det är dåligt tryck i systemet).

Kolla även tändkablarna, dessa brukar vara lite svåra att trycka på ordentligt på CBRn. Dessutom drar många i kabeln när man byter stiften, detta brukar resultera i att kontaktytan glider upp i gummihylsan och det blir dålig eller ingen kontakt med stiftet.

OK, tack för alla tips! Stift har jag redan bytt så de är nya, kollat så att det ar gnista och det är det på alla. Så att lämna in den på förgasarsynkning är alltså onödigt...då ska jag kolla på soppaslangen så den är ok. Annars får jag börja pilla lite på förgasarna...hmmm...kan bli intressnt!
Tack igen!!! :Bugar

Ett tips av mer allmän karaktär:

Stift som gnistrar i fri luft ger inte nödvändigtvis gnista i motorn. Under kompression blir det lättare överslag. Detta gör att det krävs kraftigare gnista för att det ska bli något när stiftet väl sitter i motorn. Man kan alltså inte alltid med 100% säkerhet veta att det verkligen fungerar på plats. Har du något klen gnista i luft kan du nmycket väl bli helt utan gnist på plats i motorn.
Ett sätt att veta är att sätta på stroboskoplampan (tändinställningslampan) på tändkabeln. Blir det ingen gnista på plats i puffran så blir det oftast heller inte så stort magnetfält runt tändkabeln att strobens pickup kan registrera det och då blir det ju inget blink i lampan.

Nu gäller inte detta i ditt fall, du har ju nya stift och de lär ju fungera men jag tänkte att det kan vara bra att veta. Kanske någon annan har nytta av det.

F-N...nu får jag huvudbry på det här!!!

Var ju så fint väder och snus torrt på vägen så jag satte dit luftburken, la på sadeln och matade soppa ur en saftflaska och testade i går!
Och var händer? Jo Den går allmänt dåligt på låga varv och bluddrar men när jag gav på och drog iväg så gich den som den ska! UNDER gaspådrag! Det var ju då den gick dåligt i höstas!!! Det blir rätt kraftiga och många förgasarsmällar när jag släppte av och motorbromsade. Slutsats: Den går mycket bättre än den gjorde i höstas vid sista turen.

Vad in i H-vete kan det vara för fel??? :va

Gör rent förgasarna till att börja med. Kolla även så gummi-membranen är hela.

Det är dina tomgångsmunstycken som är igensatta. Inte luftskruvarna, utan munstyckena som sticker ned som ett rör i flottörhuset och har ett väldigt litet hål i sig.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!