Blackbird går dåligt på lägre varv

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Har en Blackbird som inte går bra på lägre varv.

Påminner lite om beteendet man minns från gamla dåligt trimmade mopeder. Den svarar och har bra kraft om man är sparsam på gasen, kanske halvgas eller lite mer. Men drar man rullen i botten på låga varv (under 5000) bluddrar den bara och motorn tappar orken så pass att den knappt vill accelerera alls.

Över 5-6000 är det inga som helst problem, då reagerar den blixtsnabbt på gaspådrag, och allting känns precis som det ska hela vägen upp.

Utgångspunkt: Det är en -97 med förknasare som har passerat 5000 mil. Den har tydligen också stått i stort sett stilla de sista åren. Luftfilter och stift står givetvis först på agendan att kolla, men annars, vad kan orsaka ett sånt här fel? Tips mottages tacksamt.

Skit i förgasarna. det skulle jag nog kolla om jag var du

Skit i förgasarna, det skulle jag mycket väl kunna tänka mig... men där går väl gränsen för vad en vedbodmekare som jag kan hantera? Att pilla isär en förgasare kan jag nog, möjligen få ihop den igen också. Men ska det inte synkroniseras och svängas med trollspön och sådant efteråt?

Ska kika på blackbirdklubben också... :)

Edit: Det slog mig att det sitter membran i förgasarna. Hur länge håller dessa normalt sett?

Last edited:
Skit i förgasarna, det skulle jag mycket väl kunna tänka mig... men där går väl gränsen för vad en vedbodmekare som jag kan hantera? Att pilla isär en förgasare kan jag nog, möjligen få ihop den igen också. Men ska det inte synkroniseras och svängas med trollspön och sådant efteråt?

Ska kika på blackbirdklubben också... :)

Edit: Det slog mig att det sitter membran i förgasarna. Hur länge håller dessa normalt sett?

Om du BARA ska göra rent så klarar du av att pilla itur det som behövs.
Ta bort bottenkopparna, skruva ur alla munstycken och skriv upp var repektive munstycke sitter. Ibland sitter det olika munstycken i dom olika förgasarna. Blås rent och sätt ihop igen.
När du skruvar ur blandningsskruvarna ska du vara försiktig när fjädrarna kommer ut, det brukar vara en pytteliten bricka i botten. Sitter ibland kvar och bland följer den med. Ibland hoppar den bort när man inte ser....

Att få tillbaka förgasarna och ihop med luftburken brukar vara det svåraste.

Självklar ska man svinga trollspöt två varv motsols innan du kan åka en meter. Nejdå. Är du inte allt för våldsam är du demonterar förgasarna så behåller dom synkroniseringen. Men det skadar aldrig att kolla upp det efteråt.
MEN, då ska ventilerna vara justerade FÖRST!

Mats

Mats

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen