Blackbird 1100 1998 förhöjt komp

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
Köpte en cbr 1100 i somras som nu har gått ca 7600 mil.
Tänkte jag skulle göra en ordentlig service på den.

Börjat med kompprov och alla ligger på ca 13.8.
Den ska vara på 13.

Den går jämnt och fint.

Någon som har någon idé vad man kan göra åt detta? Skadligt?

Ifall det är mycket sot på kolvarna kanske det kan bli såhär? Kan man tvätta med diesel?
 
grattis tät o fin motor inget fel bara bra , kompprov många faktorer på samma grej, kalibrerad proffsmätare,taskigt batteri, jättebra batteri, ingen gas ,fullgas,kamaxelinställning ,
som du ser mycket som påverkar
men bra batteri o fullgas under test är det som gäller som referens
 
Det är inte säkert att kompressionsmätaren visar rätt. Men det är inget att oroa sig för även om den har ca 5% högre komp än vad manualen uppger, kör på bara om den är frisk och inte blåryker och oljar ner stift.
 
Den enkla förklaringen är sot / avlagringar på kolven och toppen. Då stiger kompressionen.
Vilket är precis som vanligt. För en hoj eller bil som är "inkörd".
Grattis ! till en hoj i bra skick för milen. :)
Visst kan du tvätta / skrapa rent men jag skulle bara välja 98 Oktan i tanken innan hårdkörning på motorväg.
 
Last edited:
Volymförhållandet 13.0:1 är inte samma som 13.0 bar.

Tittar man bara på ideala gaslagen så kan man tro att förhållandet är linjärt men när man gör kompressionsprov med en tryckmätaer så värms gasen av komprimeringen och hinner inte kylas av så det man mäter i tryckmätaren är resultatet av både kompression och uppvärmd luft.

Har man då en motor som är i bra skick och väldigt tät ja då blir det resultatet som för ts.

Se grafen, och tänk att när man komprimerar så går man från stor volym till mindre volym, dvs från höger till vänster.


Sen har även kamaxeln betydelse men den påverkar åt andra hållet så man börjar inte komprimera förrän insugsventilen stängt, en vass kam med sen stängning av insugsventilen sänker alltså kompet.

Vidare så kanske inte kompmätaren är kalibrerad hos statens provningsanstalt...

Kort sagt häng inte upp er på de exakta siffrorna mätaren visar.
 

Bifogat

  • 341px-Adiabatic.svg.png
    341px-Adiabatic.svg.png
    14.2 KB · Visningar: 22
Last edited:
Det jag tror TS har hängt upp sig på är att Honda anger 185 PSI (13 kg/cm2) i servicemanualen och att åtgärd ska vidtas om värdet är högre p.g.a. koksning eller lägre p.g.a. slitage. Det är förstås olyckligt om det tas bokstavligt och att man inte uppger en realistisk Service Limit.

En Honda BB som inte koksar onormalt (vilket skulle märkas genom de oljeryker, drar olja och stiften blir söliga) kan utan vidare köras 15000 mil och mycket mer utan att behöva öppnas. Det som kan behöva göras innan dess utöver vanliga servicar om man vill att motorn ska ge full effekt är att renovera toppen så att ventiler och ventilsäten är fräscha. Men det är ingen nödvändighet för att motorn ska fungera och vara driftsäker.

En liten egenhet med dessa motorer, på samma sätt som med många andra MC.motorer, är att de börjar väsnas p.g.a. defekt kamkedjespännare. Det kostar dock bara en tusing om man byter själv som är enkelt att göra utan att behöva öppna maskinen.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top