Blåsor i munnen/läpparna, hur fan blir man av med de?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Har fått några "virusblåsor" i läppen samt i tandköttet.
Svider lite men är mest jävligt irriterande och ivägen när man ska äta och prata.

Oftast brukar de på något mystiskt vis försvinna efter en vecka men jag undrar om ni har några gamla knep för att snabbare bli av med de?

Lägga lingonsylt på blåsorna läste jag nånstans, kan det fungera? :va

Har du provat borra? :hihi

Annars funkar la idogt användande av läppsyl?

om du menar på insidan av läppen, alltså i gommen s.a.s., så kanske Listerine munskölj 2 ggr/dagen fixar biffen. Finns på Apoteket, Maxi m.m. En grön flaska på ca 60 cl.

Svider lite men är mest jävligt irriterande och ivägen när man ska äta och prata.

Oftast brukar de på något mystiskt vis försvinna efter en vecka men jag undrar om ni har några gamla knep för att snabbare bli av med de?

Vad är det för färg på blåsorna? Hur stora är de? Har de en skarp gräns mot "frisk" vävnad?
Om de stör dig - gå till en tandläkare, eller vänta 3,5 år tills jag är klar så kan du få SH-rabatt :D

Bikarbonat har jag hört ska funka eller så köper du en flaska Hexident munsköljvätska, finns på apoteket

Om det är den modellen där själva området blir vitt eller lätt gulaktig och snarare en liten försänkning än upphöjning så är det troligtvis afte.

Finns superbra salva som heter kenacort på apoteket (receptfritt), både smärtlindrar och botar tillståndet på en till ett par dagar :tummenupp

Edit: Det blir ganska många träffar om man söker på afte:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Afte

Last edited:
Vectavir is the shit för applikation på läpparna munnen är lite värre då man inte skall applicera det där.

Jag har haft samma problem se'n jag vet inte när. Provade alla jävla Vectavir-preparat m.m. m.m. Funkade inte.

Efter att ha tjatat jävligt länge på läkaren på vårdcentralen fick jag remiss till hudkliniken där jag fick tjata lika jävla länge för att de öht skulle bemöda sig att ta prover. Summasumarum, det visade sig att jag var glutenintolerant och det yttrade sig som blåsor på tunga/svalg/insida läppar.

Se'n jag började med glutenfri kost har blåsorna försvunnit. Om jag nå'n gång slarvar så är de tillbaka lika säkert som amen i kyrkan. :gnissla

Om det är den modellen där själva området blir vitt eller lätt gulaktig och snarare en liten försänkning än upphöjning så är det troligtvis afte.

Finns superbra salva som heter kenacort på apoteket (receptfritt), både smärtlindrar och botar tillståndet på en till ett par dagar :tummenupp

Att applicera tämligen starka steroider är kanske lite overkill om man nu inte har stora besvär.

Att applicera tämligen starka steroider är kanske lite overkill om man nu inte har stora besvär.
Nja, jag vill minnas att det räknas som en medelstark steroid men såklart ska man ju vara säker på att man behandlar rätt åkomma även fast produkten är receptfri:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19661102000039&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Jag får afte i snitt varannan månad och stryker jag på salva en gång precis när det uppkommer så är det borta nästa dag, gör man det inte så gör det helvetes ont i en dryg vecka och det är bara att glömma att äta tomater, citrusfrukter eller juice, så det är verkligen värt det.. För mej, ska jag tillägga :tummenupp

Nja, jag vill minnas att det räknas som en medelstark steroid men såklart ska man ju vara säker på att man behandlar rätt åkomma även fast produkten är receptfri:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19661102000039&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Jag får afte i snitt varannan månad och stryker jag på salva en gång precis när det uppkommer så är det borta nästa dag, gör man det inte så gör det helvetes ont i en dryg vecka och det är bara att glömma att äta tomater, citrusfrukter eller juice, så det är verkligen värt det.. För mej, ska jag tillägga :tummenupp

Visst det var därför jag skrev tämligen stark....

Har man afte är det läge men är det vanliga blåsor som tillstöter efter någon virusrelaterad förkylning känns det overkill.

Om blåsorna finns _i_ munnen så finns det ett bra munsköljsgucka på apoteket. Hibitane dental eller nåt heter det. Det är desinficerande.

Visst det var därför jag skrev tämligen stark....

Har man afte är det läge men är det vanliga blåsor som tillstöter efter någon virusrelaterad förkylning känns det overkill.
Ja du har rätt, tämligen stark och medelstark = samma sak och det där med biverkningar kan du säkert mycket bättre än jag :tummenupp

Grattis...Mina försvann efter receptbelagt material efter en vecka...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=150795

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back