Blåsa rent gammal PC...

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Jag ska ge bort en gammal laptop, men först måste jag få bort all skit jag installerat under årens lopp... Hur gör man på bästa sätt...?
Det handlar om en gammal Dell med WinXp proffesional. Vete fan var jag har gjort av alla skivor och grejer, men det borde väl gå att bara göra en "reset" på Os:et... eller? :va

1.) Är det nån du känner kanske ni kan dela p åen ny disk, dom kostar ju inte många kronor.

2.) tanka och boota från en " ultimate boot-cd". Wipe'a sedan disken

3.) ominstallation UTAN quickformat

Välj nån av ovanstående, där alt.. #1 är att föredra.

Har du cd-key så ladda ner en likadan version från nätet och smäll in.

1.) Är det nån du känner kanske ni kan dela p åen ny disk, dom kostar ju inte många kronor.

2.) tanka och boota från en " ultimate boot-cd". Wipe'a sedan disken

3.) ominstallation UTAN quickformat

Välj nån av ovanstående, där alt.. #1 är att föredra.

2 skulle jag anse vara viktig. Sålde själv en dator för några år sen, där jag bara formaterade och installerade om. Efter ett tag blev jag av med b.l.a. mitt ICQ-konto. Det visade sig att göken som köpte datorn snokade igen om den och lyckades få tillbaka en massa filer med ett recoveryprogram. Så en formatering är ingen garanti.
Jag har själv provat här hemma. Formaterade en disk och körde FileScavenger efteråt. Nästan allt gick att återställa.

Man ska stänga av systemåterställning innan man formatterar. Sen är det lugnt.

Sprängdeg i DVD:n funkar annars fint.

Man ska stänga av systemåterställning innan man formatterar. Sen är det lugnt.

Sprängdeg i DVD:n funkar annars fint.

Som peterlan skrev, det går att återställa om man vill och har tid.
Det bästa är att köpa ny disk.
Har du inte pengar till det, wipe'a iaf disken, det är det minsta man bör göra.

2 skulle jag anse vara viktig. Sålde själv en dator för några år sen, där jag bara formaterade och installerade om. Efter ett tag blev jag av med b.l.a. mitt ICQ-konto. Det visade sig att göken som köpte datorn snokade igen om den och lyckades få tillbaka en massa filer med ett recoveryprogram. Så en formatering är ingen garanti.
Jag har själv provat här hemma. Formaterade en disk och körde FileScavenger efteråt. Nästan allt gick att återställa.

Jag har kört recovery på en dator som jag köpte begagnad, väldigt spännande :rodnar

Kände mig riktigt jäkla ful när jag gjorde det men hade tråkigt och kunde inte motstå frestelsen.

• Skaffa en bootbar CD/DVD/USB-minne med Knoppix el dyl.
  • Kör: dd if=/dev/random of=/dev/<hårddisk> några gånger.
  • Om du ville ha operativsystemet kvar på hårddisken skulle du ha tänkt på det innan.
:)

ladda hem "killdisk" eller "ultimatebootcd" och bränn på en skiva, stoppa in den i cd romen, starta om datorn, se till att den bootar från cd romen, följ instruktionerna

Hittade skivan med Xp på. Körde den och ominstallerade hela skiten.. Nu verkar det inte vara nått gammalt kvar. Men det kanske går att återställa den gamla skiten igen som nån sa... Hursomhelst så är det inte hela världen, jag tror inte personen i fråga vet hur man gör en systemåterställning ändå...

Jag antar att du känner den du ska sälja datorn till?

Jag brukar montera in hårddisken i en annan pc och köra low level format på disken. Testa "HDD Low Level Format Tool".
Det går att få tillbaka info rätt enkelt om disken är snabbformaterad till exempel. Jag vill ju inte att nån odräglig kusin ska upptäcka mina porrvanor liksom..

Kom igen nu..det är inte bara jag som har sånt på datorn?

Eller...

:brinnerup

Jag antar att du känner den du ska sälja datorn till?

Jag brukar montera in hårddisken i en annan pc och köra low level format på disken. Testa "HDD Low Level Format Tool".
Det går att få tillbaka info rätt enkelt om disken är snabbformaterad till exempel. Jag vill ju inte att nån odräglig kusin ska upptäcka mina porrvanor liksom..

Kom igen nu..det är inte bara jag som har sånt på datorn?

Eller...

:brinnerup

den som säger att han inte har någon form av porr på sin dator ljuger....
eller har inte lärt sig tanka hem ännu :D :D

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...