Blästra försiktigt i Stockholm

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Goddagens samlade skaror, har sedan ett par dagar tillbaka en hoj med ekerframfälg som tycks sprayburksmålats, är det någon med tips om var och vem som kan blästra med is/jordnötskärnor eller liknande i Sthlm?

Södertälje Varmförzinkning som blästrat åt mig i åratal kan bara blästra elakt, så allt vad ytbehandling heter försvinner.

Vet inte om det är en kromad stålfälg, aluminium eller rostfritt:va

Tänker jag ens rätt om jag hoppas kunna få bort sprayfärgen och få en snygg fälg i orginal igen?

Tror inte det är möjligt med blästring isåfall något starkt lösningsmedel då vanliga sprejfärger inte brukar vara så resistenta, kanske rent av funkar med bensin?

Ja jag kanske siktar över målet...kanske går att få bort med bensin, fast fan vad knöligt med ekrar och små utrymmen:mad:

Ska ner i garaget och testa iaf, ingen flagade sprayburksfärg på min fälg inte:gnissla

Ja jag kanske siktar över målet...kanske går att få bort med bensin, fast fan vad knöligt med ekrar och små utrymmen:mad:

Ska ner i garaget och testa iaf, ingen flagade sprayburksfärg på min fälg inte:gnissla
bensin, E85 (mycket sprit..) aceton, xylen, kanske t om vanlig Thinner är ju vad man vanl har hemma.
Inget skadar fälgen.

Det mest uppenbara som dyker upp i mitt huvud om man vill få bort färg borde vara att prova med färgborttagning :tummenupp

Det kan ju finnas en chans att det fungerar :va
Fråga din närmaste färghandlare eller bygghandel om en liten burk färgborttagning.

Diskborste, tandborste etc är bra för att komma åt i ekerfälgar.

Finns ju dedikerad paint stripper också ifall inget annat biter. Provade sånt på en gammal plåttank jag skulle lacka om, och all färgen formligen bara hoppade av:D

Rengjorde en bakskärm som spraymålats med aceton. Gick lysande bortsett från att jag själv såg ot som en graffittimålare.
Självklart är det skillnad på plast och metall, men gör ett försök!

Testa med bromsvätska på något mindre synligt ställe, brukar funka på en hel del material.

Konstig färg...Lossnar från nipplarna när man viftar med en ekernyckel men verkar sitta på fälgbanan.

Alla ekrar lösa, drog åt dem varsamt men blev skevt ändå, om än väldigt lite.

En tanke, KAN man låta måla en ekerfälg utan att ta isär? Om den är nyriktad och blästrad? Eller är det bonnmeck från helvetet?

:ätapiller

Vinylhandskar är en ganska bra investering om man ska hålla på att slappa med bromsvätska, aceton och andra hälsokostdrycker :fakta

Mnjaa, vinyl suger duktigt på att hålla aceton ute!:mattias

Latex är bättre.
Men bäst är förstås att i det längsta undvika direkthantering.

Riktiga fegisar kör med latex-tunn bomullsvante-latex!

Läs mer här!

/e

En tanke, KAN man låta måla en ekerfälg utan att ta isär? Om den är nyriktad och blästrad? Eller är det bonnmeck från helvetet?

:ätapiller
Det är nog upp till ditt samvete att bestämma hur pass noga du vill vara.
Ett av mina vinterjobb är att ekra om två st moppehjul fr -53 och dessförinnan lacka dem.
Aldrig ekrat om ett ekerhjul.:rolleyes:
Lär ta en 3-4h första gången, säjs det, kanske beroende på hur superhändig man är..

Tack för alla svara, det kanske konstigaste är att jag inte ens tänkte på "färgborttagning" kanske för att jag aldrig använd det.

Så det ska jag köpa omgående:)

Jag antar att målningsfrågan blir åter aktuell när jag ser hur fälgen blir efter färgborttagningen.

Inte sugen på att ta isär den. Alls. Speciellt när ytterligare en drös hojar vill bli fixade med:gnissla

Tack för alla svara, det kanske konstigaste är att jag inte ens tänkte på "färgborttagning" kanske för att jag aldrig använd det.
Nu är det mig obekant vad dagens mijövänliga "färgborttagning innehåller för obehagliga brygder, men gårdagens var iaf mycket grymma på att angripa nästan allt, utom trä, som fö skulle noga vattentvättas efteråt.
Take care, som alltid när man pysslar med starka saker....

Nu är det mig obekant vad dagens mijövänliga "färgborttagning innehåller för obehagliga brygder, men gårdagens var iaf mycket grymma på att angripa nästan allt, utom trä, som fö skulle noga vattentvättas efteråt.
Take care, som alltid när man pysslar med starka saker....

Jag få bryta mig in i trädgårdskjulet hos ngn 60+ som fortfarande har en flaska BUMS kvar hemma:)

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back