Bimota KB3

Eltiwa

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2015
Hoj
Bimota KB3 1983
Hallå

Är det någon som har haft en känner någon som haft en eller på något annat vis kommit i kontakt med en Bimota KB3? Är själv ägare till en -83:a och skulle vara kul om någon sett eller ägt en någon gång i sitt liv. Berätta gärna om hur och när. Det finns ju inte så många, kanske bara min i Sverige. Det byggdes 112 st totalt.

Jag har kört en i alla fall, lånade den av Olle på Rickmanagenten, riktigt trevlig.
Visst är det den som har en Kawa 550-maskin?

KB2 har Kawa 550. Jag var inne på Rickmanagenten och dreglade på den.

Det såldes en KB3 i västra Sverige för ett par månader sedan, ett objekt. jag handlade lite på den men det var budgivning och jag tappade sugen. Kanske är den du har nu fast jag fick uppfattningen om att den var på väg utomlands

Jag köpte min utanför Tidaholm för några månader sen på budgivning. Den har stått avställd sen 1991. Såldes av kronofogden 1994. Den gick ett tag i mitten av 80-talet i Enköping. Den ser ut att ha haft ett tufft liv på 80-talet.

Hur som helst så håller jag på att återuppliva den. Det är ett jävligt kul projekt. Jag har fått tag i de flesta Bimota unika delarna, dock ej ett nytt avgassystem som jag gärna skulle vilja ha. Jag kommer att sätta på ett tidstypiskt Kerker Race 4-1 istället. Lacken är inte rolig. Den är sliten och har blivit lackad på 80-talet i en rosa/lila kulör. Säkert fränt då. Lacken kommer att återställas till original efter provkörning och tekniskt bra skick. Motorn (Kawa Z1000J) får sig en genomgång. Nya Wisecokolvar samt 1160 cc borrning, nya Mikuni RS38:or samt GPZ kammar. Räknar med en 130 hk.

En fantastisk hoj. Full fart till våren!

Om någon vet nåt om hojen eller andra upplevelser med KB3 så vore det kul om ni svarade.

Den är svensksåld och skulle tro att den såldes av Rickmanagenten som Kitbike. Jag har aldrig sett någon i Sverige. Däremot såg jag en som 21-åring i Italien 1984 när jag och en polare var där med våra hojar (GSX1100 och GPZ1100). Det var en snubbe utan hjälm och iklädd vit kostym som gled omkring på strandpromenaden. Ingen hade hjälm i Italien på den tiden. Tyckte då att han var döfrän och att våra hojar vär jävligt B. KB3:an kostade 3 gånger mot våra hojar (ca 100 kSEK) på den tiden. Satte väl sina spår i mig. Vilka tider!

När det gäller bilder så återkommer jag.

Blir nog lite bandagar och classic racing senare.

J... Jag har fått tag i de flesta Bimota unika delarna, dock ej ett nytt avgassystem som jag gärna skulle vilja ha. ...

Du har säkert redan kollat Bimota Classic Parts (http://www.bimotaclassicparts.com), men för säkerhets skull lägger jag in länken här. Just nu verkar de endast ha vänster ljuddämpare och rör, men det skadar aldrig att höra med dem.

Jag har kollat med dom. Dom har inga ljuddämpare kvar men ville gärna sälja ett rött Bimota överdrag samt ett depåställ istället.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!