Biltemas osv 2t olja samma som castrol

maxpro

Zäta
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
Aerox X2 - Gamax Spillo - Motorspark - Invalid moped - Snart Cross
Läste detta nyss och fick nästan en chock. Jag tror inte det kan stämma
men man kan aldrig vara säker. Vad tror ni?

kopierat :tummenupp

" Vill ni veta en hemlis?

Castrols "fina" och dyra olja är EXAKT samma som Biltemas bliilga "skit" olja. Detta gäller även många andra oljor. "

Sen vart det en massa tjafs.

" Jo en kompis pappa gjorde ett jobb i GBG för något oljebolag eller ngt där. Innan dom gick in fick han skriva på ett papper på att han inte skulle berätta vad han sett för någon. Där inne så slogs precis samma olja på castrol som på biltema-dunkar.

Så det är ingen klyscha.. "

:confused::confused:

Den tråden finns här på sporthoj väl? kan du möjligtvis länka till den? om det är tråden med "kemisten" så skulle jag ta det med en nypa salt :hihi

det har tagits upp ett otaliga gånger här på sporthoj men tack för att du påminde mig , jag kanske hade glömt av det annars
.
.
:)

På den tiden den tråden skrevs så var det Statoil som levererade en stor del av Biltemas bil och MC-oljor. Det femårskontraktet tog dock slut vid årsskiftet och förnyades inte. Jag vet ännu inte vilket företag biltema nu skrivit kontrakt med. Men vill man detektiva lite så är ett tips att jämföra nyformulerade produktdatablad hos biltemas med dito från oljebolag. Om det var Statoil som tillerkade även 2T-oljan vet jag inte, man brukade kunna se även på emballaget, oljorna från Nynäs hade likadan form på dunkarna/locken som Statoils oljor. Samma karaktäristiska stora lock på enliterflaskorna

Eftersom biltema har ett så stort sortiment så är det sannoligt ngt större oljebolag även denna gång, med tillräckligt produktutbud för att leverara större delen av biltemas smörjmedelsortiment. Som Statoil gjorde.

Last edited:
På den tiden den tråden skrevs så var det Statoil som levererade en stor del av Biltemas bil och MC-oljor. Det femårskontraktet tog dock slut vid årsskiftet och förnyades inte. Jag vet ännu inte vilket företag biltema nu skrivit kontrakt med. Men vill man detektiva lite så är ett tips att jämföra nyformulerade produktdatablad hos biltemas med dito från oljebolag. Om det var Statoil som tillerkade även 2T-oljan vet jag inte, man brukade kunna se även på emballaget, oljorna från Nynäs hade likadan form på dunkarna/locken som Statoils oljor. Samma karaktäristiska stora lock på enliterflaskorna

Eftersom biltema har ett så stort sortiment så är det sannoligt ngt större oljebolag även denna gång, med tillräckligt produktutbud för att leverara större delen av biltemas smörjmedelsortiment. Som Statoil gjorde.

Skulle vara kul att forska i detta, synd att man inte har en tvåtaktare så man har anledning att inhandla några flaskor tvåtaktsolja :(

Dessa diskussioner... vad kostar det att få ett labb att labba fram dna strängen på två oljeprover? Jag gissar på att det är öfverhuvud-Biltema som sätter igång dessa trådar lite varstans.

Dessa diskussioner... vad kostar det att få ett labb att labba fram dna strängen på två oljeprover? Jag gissar på att det är öfverhuvud-Biltema som sätter igång dessa trådar lite varstans.

Tror du biltema har ett eget raffinaderi? Det är ju precis så här varumärkeshandel fungerar. Ungefär samma som de som tillverkar kläder i asien. En tillverkare gör t-shirts för 150 olika märken

Vad jag läst mig till så va skildnaden mellan den billigare biltema oljan & den dyrare castrol att biltema riner lättare & att det saknades nått i oljan vid om det va vid högre detonation eller om det va nått annat.

Vad jag läst mig till så va skildnaden mellan den billigare biltema oljan & den dyrare castrol att biltema riner lättare & att det saknades nått i oljan vid om det va vid högre detonation eller om det va nått annat.
Från någon väldigt initierad källa här på sporthoj då?:rolleyes:

Från någon väldigt initierad källa här på sporthoj då?:rolleyes:

Enligt mina (väldigt trovärdiga) källor tillverkas tvåtaktsoljan i källaren på Biltemas huvudkontor. Se bifogad bild tagen med spionkamera.

Fyrtaktsoljan ska enligt samma källa komma direkt från havets botten och distribueras personligen av en viss Svanberg från BP.

Bifogat

• Biltemalabb.jpg
    Biltemalabb.jpg
    54.2 KB · Visningar: 407
Ingen som känner igen flaskan ifrån något annat märke?

Bifogat

• 36-976_m.jpg
    36-976_m.jpg
    41.8 KB · Visningar: 4,876
Tror du biltema har ett eget raffinaderi? Det är ju precis så här varumärkeshandel fungerar. Ungefär samma som de som tillverkar kläder i asien. En tillverkare gör t-shirts för 150 olika märken

Jag tror inget som jag inte redan vet - Skalman

Nej det verkar inte logiskt men ett raffinaderi producerar förmodligen inte endast en och samma produkt. Jämföra t-shirts med oljeteknik känns väl sådär, fast kanske inte i "biltemavärld" ;)

Jag tror inget som jag inte redan vet - Skalman

Nej det verkar inte logiskt men ett raffinaderi producerar förmodligen inte endast en och samma produkt. Jämföra t-shirts med oljeteknik känns väl sådär, fast kanske inte i "biltemavärld" ;)

Hahah,

Alltså, vi kan ju helt utesluta att biltema framställer sin egen olja. Att de kanske köper X-antal fat från en stor producent är mer troligt. Om det sedan är Castrols värsta racingolja eller "normalolja" från en annan stor tillverkare går väl knappt att säga. Men det är nog inte deras egen olja.

Kan mycket väl vara samma företag.
Inget konstigt med det. Men det betyder inte att det är samma sak i burkarna.

Biltema beställer en olja som dom tycker passar deras målgrupp.
En målgrupp som vill ha en fullt duglig olja som gör att motorn inte skär, men som inte vill betala extra för att få bättre prestanda.

Finns många liknande exempel.
Fiat - Ferrari
BMW - Rover
Audi - Skoda
Xlite - Nolan

För att inte ta alla som gör kläder.
Allt görs i pakistan och kina av samma fabriker.
Men efter olika kravspecifikationer.
Bättre produkt/kvalitet kostar mera pengar.
Kvalitet säljs genom ett etablerat varumärke till ett högre pris. I bland för högt.

Oljorna är klassade! skit i vad som står på framsidan.

...to slow

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...