Biltema LED-blinker installation

Marmelad

Ny medlem
Gick med
20 May 2009
Hoj
Kawasaki er-6n (25kw)
Hej
Har bränt 2 säkringar nu och funderar på om det är min installation av LED-blinkerserna som är fel.

Har monterat enligt följande:
Biltemablinkerr.jpg

Vid motståndets bägge ändar har jag dragit ihop alla 3 trådar, som bilden ovan visar.

har jag kopplat rätt eller fel?
Trolig orsak annars är väl kortslutning någonstans i systemet eller någon annan orsak?

Tacksam för svar!

Last edited:
ja det ser inte helt rätt u t. .

såhär som jag har ritat skall du koppla.

d.v.s ett motstånd till varje blinkers. plusen från blinkersen går in i motståndet och ut från motsånden och in på plus i blinkers och sedan går minus från blinkers ut och in på minus i kablaget.

annars så kan man göra det jätteenkelt för sig och klämma in ett no-load blinkersrelä från biltema istället då dessa är anpassade för ledblinkers. och då slipper man knussla med motståd

Bifogat

• koppla.jpg
    koppla.jpg
    7.2 KB · Visningar: 2,205
Jag kanske är trött, gammal och har fått värmeslag, men jag får inte riktigt ihop hur du har kopplat, bilden känns lite, underlig? :va
Fattar inte heller ( det är nog alzheimer light i min ålder..)

Men om du tänker dig att motstånden egentligen är blinkerslampor som du ersätter., så blir det rätt.
LED blinkarna ser du som en "bonus"

ja det ser inte helt rätt u t. .

såhär som jag har ritat skall du koppla.

d.v.s ett motstånd till varje blinkers. plusen från blinkersen går in i motståndet och ut från motsånden och in på plus i blinkers och sedan går minus från blinkers ut och in på minus i kablaget.

annars så kan man göra det jätteenkelt för sig och klämma in ett no-load blinkersrelä från biltema istället då dessa är anpassade för ledblinkers. och då slipper man knussla med motståd

Biltemablinkerre.jpg

Är det här rätt kopplat?

problemet är att han har kortslutit mellan plus och minus med hjälp av motsåndet. om han använder sigav min skiss. alternativt köper sig en no-loadrelä istället så löser sig problemet. =)

Biltemablinkerre.jpg

Är det här rätt kopplat?

sådär skall man koppla ja. och ett motstånd till varje blinkare..

men som sagt. jag proppsar ändå för no-load relät. har löst problem på precis alla hojar som jag monterat led på .

Last edited:
Åk till biltema och köp ett lastoberoende blinkersrelä, så behöver man inte motstånden. får du problem att det blinkar på bägge sidor samtidigt (varningsblinkers..) så kryper strömmen igenom blinkerslampan uppe vid instrumentpanelen.

Lycka till nu.

Åk till biltema och köp ett lastoberoende blinkersrelä, så behöver man inte motstånden. får du problem att det blinkar på bägge sidor samtidigt (varningsblinkers..) så kryper strömmen igenom blinkerslampan uppe vid instrumentpanelen.

Lycka till nu.

det problemet kan man lättast lösa genom att byta ut blinkerslapan till lysdioder. fick ändra om lite på polarens yzf750. men med lite ledar vända åt rätt håll så fick jag strömmen att gå rätt väg =)

Nej, motståndet skall vara PARALLELLkopplat, inte i serie! Den stora delen av första bilden ser rätt ut, det inringade förstår jag tyvärr inte...

helt fel.. den stora delen av han första bild är det som gör att han får kortis. motstndet skall sitta i serie med leden

Har köpt mina på biltema http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/LED-Miniblinkers-2-st/ och dom är inte motståndsfria, länk till dom skulle uppskattas!

Tack för hjälp med kopplingen då instuktionerna på baksidana av deras förpackning var värdelös.

Exakt dom där blinkersena har jag på min 625 eller hade kan man säga.. ena har alla dioder trillat ur o den andra har gått av o hänger i kablarna.

men jag har bara ett lastoberoende blinkersrelä o mina funkade fin fint med det. jag höll på med massa motstånd o fick inte till skiten men hokus pokus relät gjorde underverk. :)

(Sorry om ja nu är lite tjatig men vill bara underlätta för dig.)

det problemet kan man lättast lösa genom att byta ut blinkerslapan till lysdioder. fick ändra om lite på polarens yzf750. men med lite ledar vända åt rätt håll så fick jag strömmen att gå rätt väg =)

vart hittade du på dom dioderna?? vet att det finns "enkelriktade" såna med verkar krångligt o beställa en diod på nätet..

Nej! PARALELLT! Du ska väl fortf ha 12V över blinkersen eller?

Hjälp: http://www.allright.eu/se/documents/Vastuksen_asennusohje_swe.pdf

my bad. trött och sliten . glömde bort att att dom blinkarna mest troligt är interntkopplade så att dom tål 12 volt och att motståndet i sig inte är till för att minsta spänningen och inte döda leden utan att öka belastningen så att systemet tror det sitter en glödis där. maturligtvis skall det vara paralellet..

dock så har han fortfarande kopplat fel någonstans. och jag hävdar att motstånd höll man på med för länge sen . nu för tiden byter man relä istället så man slipper härja i kabelstammen.

sorry för rättelse av dig när du faktiskt hade rätt :tummenupp

FIINS ATT KÖPA PÅ BILTEMA LED RELÄ 3 POLIGT D DU BEHÖVER GÖRA ÄR ATT BYTA OCH DET KOMMER ATT FUNKA PERFEKT....SLUT PÅ DET SNABBA FRUSTRERANDE BLINKANDE:näsblod

vart hittade du på dom dioderna?? vet att det finns "enkelriktade" såna med verkar krångligt o beställa en diod på nätet..

alla dioder är enkelriktade. precis som lysdioder. det är bara att lysdioder ger ifrån sig ett ljus när ström vandrar igenom. så vanliga lysdioder är vad som behövs om man nu skall få en blinkidikation

FIINS ATT KÖPA PÅ BILTEMA LED RELÄ 3 POLIGT D DU BEHÖVER GÖRA ÄR ATT BYTA OCH DET KOMMER ATT FUNKA PERFEKT....SLUT PÅ DET SNABBA FRUSTRERANDE BLINKANDE:näsblod

välkommer in i matchen och släpp caps-lock :tummenupp

Last edited:
UPDATE!
Kan inte byta ut skiten så jag ska försöka lite till.
Har kopplat allt rätt, till och med frågat en elektriker och det e rätt kopplat.

DOCK så dör blinkerserna efter typ 20 blinkningar, säkringen går.
Har en säkring på 10A, är det för lite eller?
Överbelastning på blinkersreläet!? Låter otroligt men.
Troligtvis så är det inte att kablarna tar i varandra och kortsluts.

Vad är det troliga problemet till att säkringen går sönder hela tiden?

UPDATE!

Du har kopplat fel eller så är det helt fel motstånd. OBS man måste alltid ha ett seriemotstånd till en lysdiod men det antar jag finns i blinkerslampan, vore konstigt annnars.

Om du nu vill envisas med motstånd så skall du ha ett motstånd per blinkers och dom skall kopplas parallellt med blinkersen. Hur svårt kan det vara ?

Ta bort den befintliga blinkersen. Då har du 2 trådar som kommer från hojen.

Koppla in lysdiod blinkersen parallellt med motståndet mellan dessa trådar.

Last edited:
UPDATE!
Kan inte byta ut skiten så jag ska försöka lite till.
Har kopplat allt rätt, till och med frågat en elektriker och det e rätt kopplat.

DOCK så dör blinkerserna efter typ 20 blinkningar, säkringen går.
Har en säkring på 10A, är det för lite eller?
Överbelastning på blinkersreläet!? Låter otroligt men.
Troligtvis så är det inte att kablarna tar i varandra och kortsluts.

Felet är DU.
DU har kopplat fel.
Skilj på lastmotståndet som du måste ha för att reläet ska tro att det är blinkLAMPOR och de seriemotstånd som LED-arna MÅSTE ha för att fungera och ffa för att de ska hålla längre än 5 minuter...
Måste jag rita upp hur det ska kopplas????:rolleyes:

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...