Biltema brombelägg oljud ,

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
RD 350
Har någon haft liknande bekymmer?
Har ett grovt skavande metalliskt ljud vid användande av frambroms ,
skrapar precis som om beläggen skulle vara helt slut,
De är nästan nya (75 mil.) och har fin slityta o skivor ser fina ut,...
Vad är bekymret? har tagit isär o smörjt kolvar o liknande,,utan resultat,

Last edited:
Det har jag på min hoj också och läste i en annan tråd flera som sa samma sak. Alltså inget att bry sig om, bara att bromsa och vara glad.

Kör med Biltemabelägg på min hoj utan missljud. Använde du kopparpasta mellan kolv och belägg när du monterade? Ska tydligen vara viktigt med Biltema-beläggen.

kör inte på biltema belägg!
tillverkaren heter Frendo å de tuggade bokstavligen sönder skivorna på halva livlängden.
hade sådana på min tl1000r.

Last edited:
Yes, samma syndrom på min hoj med Biltema-belägg, men bara dom sista metrarna innan ett stopp vid hård inbromsning. Inget som stör mig särskilt, speciellt om inte om man ser till priset.

Kör med Biltemabelägg på min hoj utan missljud. Använde du kopparpasta mellan kolv och belägg när du monterade? Ska tydligen vara viktigt med Biltema-beläggen.

Jupp har testat, Funderar om det kan vara innehållet i beläggen som gör ljudet? Bromsverkan är jättefin , skillnad mot de gamla goldfren 200 som jag haft förut som vibrerade kraftigt,,Trodde jag hade vinda skivor,,

Något du hört? Eller stämmer det verkligen?

mina skivor blev blåa av vanlig landvägs körning.
tecken på för hårda belägg trotts inkörningen på ca 50 mil.
köpte riktiga belägg tror de gick på kring 700kr.
fanns inte en tändens till gnisel eller skrik.

köp inte billiga belägg!

Hade exakt samma symptom med pirater, lät som fan rent ut sagt, testade två olika dessutom innan jag gav upp. Traskade ner till honda och dom varnade mig för "skivätar belägg". Orkade inte chansa mer utan köpte "original" Nissin.. för 550SEK... Allt blev perfekt. Blev jag blåst? Bromsandet funkade perfekt på båda piraterna dock. Det var bara ljudet som gjorde mig tokig.

Hej ! Körde också ca 70 mil med mina biltema belägg och det är det värsta jag varit med om kändes som om man försökte stanna cykeln med två stenar på varje skiva ! Gnissla och levde ! Bytte till normala igår inte ett ljud bromsar hur fint som helst !!

Känns än en gång som att man får vad man betalar för!!

Mvh

*/ ?>
Back