Bilstereo - köpråd

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
I min Pappas Skoda Octavia sitter en riktig skitstereo. Jag tänkte uppgradera ljudupplevelsen som en present. Han är verkligen ingen audiofil men gillar att spela jazz på förvånansvärt hög volym. Jag letar således efter en så prisvärd kombination stereo-högtalare-förstärkare som möjligt. Kanske är förstärkare t.o.m. överkurs. Han har nyligen fått en iPod och vill kunna koppla in den i bilen.

Har hittat nedanstående paket (Sony CD/Radio + GAS 6"x9" + GAS 6,5") som verkar mycket prisvärt för 1.498 kr.

Men man blir kanske besviken? Priset är ju misstänksamt lågt. Vore ju snopet om den nya lät marginellt sämre än den gamla.

Bifogat

• 120CDXGT111PKT5.gif
    120CDXGT111PKT5.gif
    60.6 KB · Visningar: 127
Kolla med dina svärföräldrar. De verkar kunna sin hifi.

I min Pappas Skoda Octavia sitter en riktig skitstereo. Jag tänkte uppgradera ljudupplevelsen som en present. Han är verkligen ingen audiofil men gillar att spela jazz på förvånansvärt hög volym. Jag letar således efter en så prisvärd kombination stereo-högtalare-förstärkare som möjligt. Kanske är förstärkare t.o.m. överkurs. Han har nyligen fått en iPod och vill kunna koppla in den i bilen.

Har hittat nedanstående paket (Sony CD/Radio + GAS 6"x9" + GAS 6,5") som verkar mycket prisvärt för 1.498 kr.

Men man blir kanske besviken? Priset är ju misstänksamt lågt. Vore ju snopet om den nya lät marginellt sämre än den gamla.

Den största uppgraderingen från en originalstereo är att montera i en sub. Inte för att man ska åka runt och lyssna på basshunter med rutan nere, utan för att musiken saknar tyngd och stadga utan de låga frekvenserna.

Först sub, sedan högtalarna och sist själva huvudenheten!

Subben behöver inte vara en neonrörsbeprydd sak på 70 liter, utan en smidig diskret sak på 15 liter där man bygger in slutsteget och moterar snabbkopplingar, så att den snabbt går att ta ur om den är i vägen.

Kolla med dina svärföräldrar. De verkar kunna sin hifi.
Ha ha! :tummenupp

Den största uppgraderingen från en originalstereo är att montera i en sub. Inte för att man ska åka runt och lyssna på basshunter med rutan nere, utan för att musiken saknar tyngd och stadga utan de låga frekvenserna.

Först sub, sedan högtalarna och sist själva huvudenheten!

Subben behöver inte vara en neonrörsbeprydd sak på 70 liter, utan en smidig diskret sak på 15 liter där man bygger in slutsteget och moterar snabbkopplingar, så att den snabbt går att ta ur om den är i vägen.
Det låter som en lite omvänd ordning i mina öron. Beror det hemska ljudet först och främst på dåliga högtalare? Inte dålig huvdenhet? Hur som helst vill han ju kunna ansluta sin iPod med en 3,5mm-koppling

Last edited:
Jag skulle köpa billiga men "schyssta" strutar typ de GAS du pratar om i första inlägget (eller liknande budget-märken), en billig CD/MP3-stereo med lågnivåutgång samt ett 2-kanalsslutsteg för en 1000-1200kr på 2x40 eller 60 Watt, vid 4 ohm.

Med världens billigaste CD kopplat via ett hyfsat slutsteg och ett par 6x9 får du ut bra fullregister (inkl. bas). Fullt tillräckligt för far din.

Att en separat aktiv subba skulle vara bästa billigaste lyftet köper jag inte för fem öre. Med en billig CD + Alpine 2x40W slusteg och Alpine 6x9 strutar i hatthyllan bak kunde jag få mina backspeglar att skaka i min förra bil. Och det lät förbannat bra!! Med masserande god bas.

Om huvudenheten har lågnivå ut spelar huvudenhetens pris/prestanda/kvalitet mycket liten roll i sammanhanget.

Alltså, huvudenheterna har varken strömförsörjning eller kylförmåga för häftiga effekter, men visst härifrån ska man ha bra signaler så viss del av brottet begås här. Sedan så kan man ha mer eller mindre bra högtalare också.

En god vän skaffade en pyramidbas från ÖB en gång på hedenhös och kastade in i en konstig låda med basreflexrör i en helt annan riktning än själva högtalaren. Med ett gammalt slutsteg så brummade det lite om den, men med ett mycket kompetent slutsteg så blev det närapå bra, faktiskt så man undrar varför man köper en bashögtalare från en märkesleverantör för 5-6 tusen när pyramiden säls för några tior.

Så om du får bygga i bilen så satsar du på ett bra slutsteg, sedan på bra högtalare och sist uppgraderar du huvudenheten. Kan du välja så väljer du ju en huvudenhet som är kompetent nog att förse slutsteget med rätt utgångar så att du senare kan justera ljudet från huvudenheten.

Tex en huvudenhet med dubbla lågnivåutgångar, ett fykanalsslutsteg, ett bra framsystem och ett par bra 6x9 till hatthyllan så är bilen i toppskick när det gäller hifin!

Vill man lyxa så skaffar man även en huvudenhet med lågnivå ut för subbas och en sådan. Men det är mest för de riktiga finsmakarna.

Så om du får bygga i bilen så satsar du på ett bra slutsteg, sedan på bra högtalare och sist uppgraderar du huvudenheten.

:tummenupp

Men lägg pengarna hellre på ett extra bra 2-kanalssteg samt extra bra 6x9:or istället för ett halvbra 4-kanalssystem kopplat till ett billigt 4-kanalssteg.

Any day of the week. :nicka

:tummenupp

Men lägg pengarna hellre på ett extra bra 2-kanalssteg samt extra bra 6x9:or istället för ett halvbra 4-kanalssystem kopplat till ett billigt 4-kanalssteg.

Any day of the week. :nicka

Risken är ju att han ändå bara får ett halvbra tvåkanals? ;) Vad ska han då driva med sitt tvåkanaliga? Frontar eller bakhögtalare?

Nää, alla högtalare i bilen förtjänar bra krut för bästa dynamik!! *Vilket djävla säljsnack, borde byta yrkesinriktning! :gnissla

Risken är ju att han ändå bara får ett halvbra tvåkanals? ;) Vad ska han då driva med sitt tvåkanaliga? Frontar eller bakhögtalare?

Nu går vi in på kornighet av halvbraighet. :)

_Jag_ skulle iaf lägga den där extra tusingen på lite bättre 2-steg och bättre 3-vägs (viktigt att du tar 3-vägshögtalare!) 6x9:or monterade där bak. Speciellt om vi pratar om hatthylla. Dörrmonterade högtalare där bak är.. så där bra.

Vad gäller frontar så blir de endå ganska så dominerande och snevrider stereoperspektivet. Beroende på vart de sitter förstås, men ofta är det så.

Nu går vi in på kornighet av halvbraighet. :)

_Jag_ skulle iaf lägga den där extra tusingen...

Hehe, nu går vi även in på en vanlig vanföreställning i bilstereo och stereosamanhang, att dyrt automatiskt är bättre!! ;)

Lycka till med bygget, och ja, sätt inte så mycket högtalare i dörrarna bak, sätt i hatthyllan, en 4,5-6,5a i framdörren och en diskant på instrumentbrädan eller liknande.

Sedan kommer du att vilja flytta diskanten, uppgradera framsystemet, fundera på hur en sub hade låtit, uppgraderat slutsteget, byggt in högtalare överallt och sedan uppgraderat allt en gång till, sedan börjar du titta på nått fräckt i instrumentbrädan som förutom att spela musik även kan visa hoppande delfiner! :D :yoparty

Alltså. Det optimala är givetvis nya grejer och allt ska drivas med steg. Då behövs det pengar.

Originalhgt duger säkert att ha kvar och du behöver inget steg till dom.

Huvudenheten måste ha lågnivåutgång. Det är enda kravet, annars duger den med.

Bonka in en bas till att börja med. Köp inget svindyrt, och kolla gärna på blocket. Basens märke osv är inte i närheten så viktigt som att lådan är perfekt anpassad till just den basen. Var därför noga med att kolla antalet liter som rekommenderas. Ex cadence hade en 8" som skulle ha 10 literslåda och lät kanon, medans ett rockford ville ha 75 liter för att låta bra.

Att koppla in ett steg till originalhgt kommer att varken göra till eller från, om man inte är en ljudbög. Byt i såfall ut dom till ett par andra, och har du fortfarande pengar över ska du köra steg på dom.

Att bara montera i ett par 6x9 eller dyl kommer bara att ge en marginell skillnad. Dels pga den lilla luftmassa dessa kan flytta, men även pga att de kommer att monteras open air, dvs utan låda.

Bygg lådan själv. Spånskiva är nästan gratis och biltema har tyg du kan klä den med. Köp även kablarna på biltema, då det inte kommer att spela någon roll vad du använder.

Detta är det absolut enklaste du kan göra.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti