Bilstölder omöjligt om bilarna har startspärr?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
"Enligt If har i stort sett alla bilar efter –97 års modell elektroniska stöldskydd. 95 procent av dem stjäls med nyckel.
– Övriga fem procent är i huvudsak lyxbilar som stjäls av ligor med specialkunskaper, säger Ulf Bäckman."

Misstänker att specialkunskaper innebär att man har någon ljusskygg kontakt hos tillverkaren eller underleverantör som kan ta fram nycklar åt de kriminella ligorna via chassinummer. Om man nu inte kan knäcka programvaran på plats på något sätt. Är det någon som vet hur de opererar?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6154283.ab

Vet och vet...... det är i många fall bara en fråga om att byta ett par styrenheter, det tar inte speciellt lång tid.

Det finns program på nätet som räknar ut nyckelkoden genom chassinumret. Sen är det ju bara att programmera ett nyckelämne och bryta upp tändningslåset och köra.
Utrustningen finns att köpa på E-bay. Vanlig diagnosutrustning som verkstäderna använder. Jag har själv köpt till min bil från HongKong. Kostade ett par tusenlappar.
Så i princip skulle jag kunna stjäla vilken Citroën som helst om jag ville.
Och kom inte och säg att ingen ändå vill stjäla en Cittra, för så är det ju, det vet alla. Gamla nyheter alltså.
Men min poäng är ju att detta är möjligt på dom flesta andra bilmärken också. Immobilisern är verkningslös för dom som vet hur man gör, och nu vet ju ni också hur det går till. Återstår bara att få försäkringsbolagen att förstå det också.

Vet och vet...... det är i många fall bara en fråga om att byta ett par styrenheter, det tar inte speciellt lång tid.
Jo, men att göra det på en låst bil på några sekundrar mens man stjäl den? Nja...

Det var ju en liga för några år sen som snodde BMW X5, dom hade en kontakt på BMW som gjorde nycklar åt dom. Bara att säga regnumret så kom det en nyckel tillbaka.

Säkerhet existerar bara utan människor! :fakta

Ska du börja extraknäcka som biltjuv :D
/Juha

Nej, jag har inga som helst tankar på att inleda en kriminell bana i livet.

Här om dagen hade jag en diskussion med en importör som berättade hur ligorna kan tjäna pengar flera gånger om på en och samma bil. Ute i Europa importerar/exporterar ligorna bilar mellan länder där man fifflar med moms och skatter. Bilarna stjäls från kunderna (ibland rena bedrägerier där även de är inblandade) och säljs vidare med nya identiteter och därefter stjäls de igen i det nya landet. Tänkt vad det måste kosta försäkringsbolagen pengar. Ligorna opererar internationellt.

Det finns program på nätet som räknar ut nyckelkoden genom chassinumret. Sen är det ju bara att programmera ett nyckelämne och bryta upp tändningslåset och köra.
Utrustningen finns att köpa på E-bay. Vanlig diagnosutrustning som verkstäderna använder. Jag har själv köpt till min bil från HongKong. Kostade ett par tusenlappar.

Där ser man :näsblod

Last edited:
Och kom inte och säg att ingen ändå vill stjäla en Cittra, för så är det ju, det vet alla. Gamla nyheter alltså.
Men min poäng är ju att detta är möjligt på dom flesta andra bilmärken också. Immobilisern är verkningslös för dom som vet hur man gör, och nu vet ju ni också hur det går till. Återstår bara att få försäkringsbolagen att förstå det också.

Precis, så det säkraste är att äga en bil ingen vill ha. Som t ex. en Alfa eller en Cittra. Klart o beta´rt!

Dessutom finns där på samma sätt som i mc värden ECU utan startspärr att köpa. Bryt upp bilen och byt ECU mot den du tog med dig, kör iväg.....

Dessutom finns där på samma sätt som i mc värden ECU utan startspärr att köpa. Bryt upp bilen och byt ECU mot den du tog med dig, kör iväg.....

Inte om det är en hyfsat modern bil med bussystem. Då vägrar bilen ändå att starta innan du parat ihop den nya enheten med bilen.
Om vi tar min Cittra som exempel, så sitter det en bra bit över 20 datorer utspridda i bilen. Jag tror inte det går att byta ut en enda av dom utan att koppla in diagnosutrustningen och tala om att jag bytt ut en enhet. Jag kan t.ex. inte ens byta ballast till strålkastarna utan att koppla upp mig.

Inte om det är en hyfsat modern bil med bussystem. Då vägrar bilen ändå att starta innan du parat ihop den nya enheten med bilen.
Om vi tar min Cittra som exempel, så sitter det en bra bit över 20 datorer utspridda i bilen. Jag tror inte det går att byta ut en enda av dom utan att koppla in diagnosutrustningen och tala om att jag bytt ut en enhet. Jag kan t.ex. inte ens byta ballast till strålkastarna utan att koppla upp mig.
Coolt med teknik iofs, och canbus är rätt fiffigt, MEN, den dagen något strular, då är det ju katastrof! Om man då inte ens kan laga grejerna utan att ansluta bilen till nån dator å para ihop prylarna, då är man ju ganska hjälplös :(

Undrar hur många av dagens bilar som rullar om 10 år? :va Eller hojar för den delen...

Nu är det iof äldre bilar men Jag har haft 4 bilar med larm och imbelizer, alla har fuckat ur mer eller mindre.

Alla har gått att ta sig förbi utan larmdosan, vist hondan tog fan en heldag men det gick.

Så om jagutn kunskaper kan ta mig förbi dom så tror jag nog nån som går in för att sno bilar kan ta reda på hur man fixar nyare.

säg att du åker o provkör en bättre beg v50 -06 tex. du ser pålitlig ut i verkar vettig, ägaren släpper iväg dig själv. Och du tar en runda o stannar vid närmsta busshållplats o pillar upp nyckeln o sätter "chippet" (eller va ja nu ska kalla de) under tändningslåset med kanske självhäftande tejp o sen åker du tillbaka o säger att du ska tänka på saken...
natten därpå smyger du förbi och grym som du e på tjuvkoppla bilar så har du nog en ny v50..

har ingen aning om hur de går till men de kan ju vara en variant kanske??

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul