Tjena, blev ganska mkt dethär...
Historia:
Under hösten 2001 betämde jag mig för att klona ihop en ZXR750-89/90
med min gamla Z1000J -82. Gaffel, sving, fälgar och bromsar skulle flyttas
över. Det skulle även bli bakfjädring från ZXRen, 1000J har dubbla.
För att höra vad AB Svensk Bilprovning hade för invändningar mot mitt bygge
tog jag kontakt med en besiktningsingenjör, via telefon, och berättade om
mina planer. Han sa att så länge jag inte rörde styrhuvudet i ramen så var det
lugnt och ingen reg. bes. skulle krävas. Jag började kapa och svetsa...
Ett tag senare blev jag osäker då jag inte hade något bevis för mitt samtal,
så jag kontaktade åter Bilprovningen, denna gång via mail. Denna gång fick
jag till svar att det bör gå bra, så jag fortskred med bygget då "bör" är ett
ganska starkt ord.
Maj 2003:
Åker och besiktar 1a gången efter ombyggnad, bygget synas utan att dom
säger annat än att det ser ut att vara bra gjort. (*puh* tänkte jag!)
Fick dock lite nerslag på annat så jag var tvungen att återkomma inom en
månad. Detta gjorde jag, på en annan station med nya gubbar som tyckte
likt föregående att det såg bra ut.
Nu:
Frid och fröjd, gasade 2003 och fram tills i tisdags då det var dax för nästa
besök hos bilprovarna. NU kom dom på att en reg. besiktning krävdes och att
SFRO skulle vara tvungen att syna bygget!!
Jag fick spel!! Grävde fram mitt mail och skrev en omfattande bakgrundsdokumentation
till bes. ingenjören på aktuell station.
Härledde grejer jag använt samt intygade att svetsarbetet håller hög klass.
Hade inte höga förhoppningar då jag skickade mailet igår...
Idag ringde han upp och sa att vi tar en reg. besiktning utan att blanda in
SFRO!! Tydligen är det byggen som påbörjats efter juni 2003 som MÅSTE gå
via SFRO, tidigare var det bara om bilp. ansåg det var nödvändigt.
Känns som en halv seger!! Fick även en gräddfil till en tid..
Lita INTE på vad bilprovningen säger alltid, kolla med flera personer som
har kompetens! Och framförallt, ha det skriftligt!
Vill ändå ge
till de beslut som tagits efter i tisdags hos bilprovningen.
/Danne
Historia:
Under hösten 2001 betämde jag mig för att klona ihop en ZXR750-89/90
med min gamla Z1000J -82. Gaffel, sving, fälgar och bromsar skulle flyttas
över. Det skulle även bli bakfjädring från ZXRen, 1000J har dubbla.
För att höra vad AB Svensk Bilprovning hade för invändningar mot mitt bygge
tog jag kontakt med en besiktningsingenjör, via telefon, och berättade om
mina planer. Han sa att så länge jag inte rörde styrhuvudet i ramen så var det
lugnt och ingen reg. bes. skulle krävas. Jag började kapa och svetsa...
Ett tag senare blev jag osäker då jag inte hade något bevis för mitt samtal,
så jag kontaktade åter Bilprovningen, denna gång via mail. Denna gång fick
jag till svar att det bör gå bra, så jag fortskred med bygget då "bör" är ett
ganska starkt ord.
Maj 2003:
Åker och besiktar 1a gången efter ombyggnad, bygget synas utan att dom
säger annat än att det ser ut att vara bra gjort. (*puh* tänkte jag!)
Fick dock lite nerslag på annat så jag var tvungen att återkomma inom en
månad. Detta gjorde jag, på en annan station med nya gubbar som tyckte
likt föregående att det såg bra ut.
Nu:
Frid och fröjd, gasade 2003 och fram tills i tisdags då det var dax för nästa
besök hos bilprovarna. NU kom dom på att en reg. besiktning krävdes och att
SFRO skulle vara tvungen att syna bygget!!

Jag fick spel!! Grävde fram mitt mail och skrev en omfattande bakgrundsdokumentation
till bes. ingenjören på aktuell station.
Härledde grejer jag använt samt intygade att svetsarbetet håller hög klass.
Hade inte höga förhoppningar då jag skickade mailet igår...
Idag ringde han upp och sa att vi tar en reg. besiktning utan att blanda in
SFRO!! Tydligen är det byggen som påbörjats efter juni 2003 som MÅSTE gå
via SFRO, tidigare var det bara om bilp. ansåg det var nödvändigt.
Känns som en halv seger!! Fick även en gräddfil till en tid..

Lita INTE på vad bilprovningen säger alltid, kolla med flera personer som
har kompetens! Och framförallt, ha det skriftligt!
Vill ändå ge

/Danne