Bilolja vs MColja

Onödigt dyr olja kanske du köpt, vad vet jag, men inget fel i att köpa specifik mc-olja. Artikeln är från -94 och nämner inte ens kopplingen.

Bilolja i en hoj med våtkoppling som dom flesta ju faktiskt har. Resulterar mer eller mindre tveklöst till att kopplingen börjar slira.

Oljegurus, är det så att det är tillsatser i biloljan som får kopplingen att släppa eller är det tillsats i hojoljan som får kopplingen att greppa?.... själv tror jag på det förstnämda. :va
//Tobbe

Neutral skrev:
2341784 Onödigt dyr olja kanske du köpt, vad vet jag, men inget fel i att köpa specifik mc-olja. Artikeln är från -94 och nämner inte ens kopplingen.

Tycker ni oljan ni handlar normalt är dyr - köp Biltemas racingolja. Den kostar inte mer än 70 spänn litern och håller bra kvalitet. :)

Läs för övrigt gärna oljetråd 1 och oljetråd 2 om ni vill veta mer om olika typ av oljekvalitet. :tummenupp

Last edited:
Muggen skrev:
2341749 Beror på vilken olja du köpt om detta stämmer. Jag tvivlar på det dock.

56kr/litern SBK Racing 15-50W

Var köper man den oljan då?
Är det Biltema så är man stekt... är för långt till närmsta butik härifrån.

Ibland så blir man ju lite fundersam! Hittade det här i en tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=115174&highlight=delvac

"My favorite oils and the ones I most mostly recommend for motorcycle use, are the "heavy-duty" oils. They are commonly misunderstood, and often referred to as "diesel oils." They are NOT energy conserving, have higher zinc levels, as high as 0.16%, and by virtue of their multi-duty have a better engine protection package than an oil that is only rated "SL". These heavy-duty oils are rated SJ or SL, plus CH-4. They are currently closer in formulation to the motorcycle specific oils and to the "SG" oils that many motorcycle makers recommend. Following are some examples of these oils, generally 15w40 oils by industry convention. There may be several other 15w40 oils that I am not familiar with."

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon