Billigaste bruksbilen ?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Funderar på att köpa en bil bara för dom tillfällena en hoj inte räcker till (frakta skit, pisskallt väder, halka) och komma undan så absolut billigt som möjligt, vad ska man satsa på då?
Den bör:
1. Aldrig gå sönder
2. vara billig i inköp/ha liten värdeminskning
3. Dra ingen soppa.

Sen får den gärna ha 5 hk och se ut som stryk, bara man kommer fram.

Tips?

Volvo (240,740). Möjligtvis sista punkten (3) inte är lika bra. Dock inte farligt. Den kommer aldrig gå sönder (nästan) iaf. Priset är likadant hela tiden, snarare stiger lite. Drar litern milen. Visst köper du en mindre bil så drar den ju mindre, men knappast lika funktionell vilket du ville ha.

Har själv en 745. Stryktålig är den. Har satt den i diket en gång. Åkte till skroten och köpte nytt blinkersglas samt banka tillbaka kofångaren med slägga. Ser fortfarande lika sliten ut som början. Polaren snurrade in sin syrras 745 in i en betongvägg. Baklykteglaset gick sönder (finns på skroten eller Biltema) samt stötfångaren behövde en procedur (hårda slag) med kofångarn. Han lyckades även 1 minut efter snurra in en lyktstolpe. Nu fick lacken stryk. Men han tog loss lite av inredningen i bagageutrymmet och sedan sparka ut plåten för att till sist utbehandla ena vecket med lackstift!

Välj en gammal Svensson så vet du att den håller dig kär tills den bär av till skroten! :fakta :tummenupp

Etsackt! 240/740... dom lagar man med en femtiöring, å nästan för en femtiöring om man behöver hjälp....

Soppaförbrukningen känns ju som ett aber på pappret, men ringa jämförelse i andra krångelkostnader man får pynta för dylika utisvrak.

Typ något sådant här:

http://www.blocket.se/vi/19317415.htm?ca=23_10_s
http://www.blocket.se/vi/19297657.htm?ca=23_10_s
http://www.blocket.se/vi/19365117.htm?ca=23_10_s

Alla delar finns på Biltema, det brukar bara vara bromsar, avgassystem och eventuellt någon drivaxel som knackar.
Enda problemet är ju när du ska köpa en sådan bil då det antagligen inte finns en enda svenskägd japanare för under 10 000:- i hela danmarks-regionen... Men det kanske finns tolk man kan hyra på biblioteket?

Eller varför inte skitbilarnas kung: opel!
Ett gammalt opelskåp typ kadettkombi

1. inte gå sönder- nja , men ALLT finns på skroten om man skulle behöva nåt.
2. kostar gratis
3. drar otroligt lite soppa
4. har just de önskade 5hk och ser ut som stryk
5. - 511. rost

Opel kadett city från mitten 70-talet.
Golf MK1
Hitta en rostfri sådan (nåja så gott som) så kommer den att hålla så länge du vill.
Drar ingen bensin.
Billiga reservdelar.
Enkel konstruktion.
Ingen värdeminskning.
Ingen skatt.
Besiktning vartannat år.
Inget krav på vinterdäck (ni har ju ändå aldrig någon vinter hos er).
Försäkringskostnaden är minimal.

Köp en Golf II, helst då en 1G1 med RP-motorn, dvs årsmodell 89-91. Outslitlig, kostar inget, drar inget, dock snygg imho och rätt busig :)
Eller så köper du en Golf II Rally, med en 1,8-liters fyra med 16V-topp och kompressor, 210hk :kär :kär :kär Det byggdes 70 såna, så dom lär inte vara billiga :hihi

Den gamla kantiga Ford Fiestan tål att nämnas.
Förmodligen den bästa bil Ford har byggt (vilket IOFS inte säger mycket)
Reservdelarna kostar kaffepengar.

I övrigt håller jag med ovanstående inlägg.

Där du bor torde väl rosten vara bilarnas största fiende, där faller ju många av dom nämnda bilarna hårt.

Jag hade en polare med en treliters nissandiesel i en fenmerca från 60-talet.
den gick väldigt billigt, skattebefriad, låg förbrukning o ganska potent.

Där du bor torde väl rosten vara bilarnas största fiende, där faller ju många av dom nämnda bilarna hårt.
Fiesta suger, alla jag har haft har lagt sig på rygg vid helt fel tillfälle :(

Golf II har två svara rostpunkter, bakluckan, i nederkant av rutan där, och framvagnsbalken. Bakruterosten uppstår pga galvaniska strömmar pga bakrutevärmen, så ger man fan i den så håller bakluckan. Framvagnsbalken är väl svårare att styra rosten på, men det är väl som med allt icke nytt, man måste kolla skick. Den rostar låååååångsamt, så kolla senaste besiktningspapper, står det inget där är det ingen fara, om dom inte har badat bilen i saltsyra längre stunder...

Måste också nämna Fiestan. Även en annan polare hade en sån. Vet inte hur mycket misshandel det klarade. Den klarade all skit man kan tänkas ge den. Däremot klarade den inte ett träd (vilket Volvon hade klarat betydligt bättre). :tungan

Självklart bild på skroten... eller påväg till skroten åtminstonde

xm7jer.jpg

Golf II har två svara rostpunkter

Allt bakom främre registreringsplåten och allt framför den bakre?

Jag har en golfdjävel nu. (IOFS en Golf3)
Den sämsta skit jag har rattat, jag hatar den mer och mer för varje dag.
Den rostar tamejfan överallt, elsystemet är ett skämt, alla bussningar är gjorda av begagnat tuggummi, väghållningen är urusel och nu senast brakade huvudbromscylindern ihop.
Bilen har gått 16 tusen mil.

Saabjäveln jag gav bort när jag skaffade golfen hade gått det dubbla och hade inga problem.

Jag köper hellre en fransk 70talsbil än en Golf igen, det kan bara inte vara värre...

Allt bakom främre registreringsplåten och allt framför den bakre?

Jag har en golfdjävel nu. (IOFS en Golf3)
Den sämsta skit jag har rattat, jag hatar den mer och mer för varje dag.
Den rostar tamejfan överallt, elsystemet är ett skämt, alla bussningar är gjorda av begagnat tuggummi, väghållningen är urusel och nu senast brakade huvudbromscylindern ihop.
Bilen har gått 16 tusen mil.

Saabjäveln jag gav bort när jag skaffade golfen hade gått det dubbla och hade inga problem.

Jag köper hellre en fransk 70talsbil än en Golf igen, det kan bara inte vara värre...
Polkas Golf II har gått 22-23k mil nånting, och funkar klockrent! Det enda som är gjort är vanligt underhåll, bytta framvagnsbussningar, nya stötdämpare fram och renoverade bromsar! Jag hade den 4k mil innan, och då gick den hårt, aldrig några problem! :tummenupp Fast som vanligt, det var bättre förr... En T-Ford är fortfarande en T-Ford, en 10 år gammal Mondeo är väl nermald till dörrmatta :(

Ford fiesta 1,1L. 84-88. Garanterat en bra bil om du hittar nån. Hade en sån, när jag själv jobbade på skrot i hbg. 2 beg bromsskivor på 4 år. billig skatt o förs. Väldigt stryktålig. Min fiesta välte man på sidan, under en väldigt blöt kräftskiva. Bara o välta tillbaka på morgonen, o se på fan....starta direkt. Och en vädigt pålitlig motor.Aldrig problem o starta. Inte ens i 15 minus. Men då hade jag ett optima batteri. Säkert köp, om du hittar nån.:tummenupp

Last edited:
Passat Variant från 89-90 nånstans.

Har en Sedan själv, 89:a, billig att försäkra, billig att skatta, generösa utrymmen (framförallt för baksätespassagerare), drar 0.75 långkörning och 0.85 blandad. Aldrig några problem, 90hk 1.8L radfyra.

Min var i det närmaste rostfri också

Passat Variant från 89-90 nånstans.

Har en Sedan själv, 89:a, billig att försäkra, billig att skatta, generösa utrymmen (framförallt för baksätespassagerare), drar 0.75 långkörning och 0.85 blandad. Aldrig några problem, 90hk 1.8L radfyra.

Min var i det närmaste rostfri också
Samma motor som i Golfen va? RP med Bosch Monojetronic-sprut? :)

Köp en Honda Civic eller crx från 85-86. Dessa har mycket bra motorer som är pigga men ändå bara drar 0,5-0,7 l/mil. Bilarna är väldigt enkelt uppbyggda och reservdelar finns i överflöd. De väger väldigt lite med vilket ger låg skattevikt. Krocksäkerheten är urkass.

Eller en Opel Omega 2.0 -88. Dessa är förvånansvärt bra bilar som trots sin storlek går att köra på 0,7-0,8 l/mil. Bekväma som fan. Lite bökiga att meka med dock. Jag har själv en fast med 3 liters 24v(inte så ekonomisk). Roliga bilar på vintern med om det är viktigt.

Köp ingen kadett C då de motorerna är grymt slöa så man får gasa friskt för att komma nånvart och de drar då mycket bensin, kadett D med OHC är mkt bättre. Köp heller ingen Volvo då de är för retarderade personer. Golf har jag bara haft en, den klarade en rådjurskrock galant. Tyckte den drog lite mycket bensin jämför med crx dock. Fiestan har ett problem, motorn, som gärna går ner sig i ventiltätningar med blårök som följd, annars är det plåitliga och snåla bilar.

Opel Corsa 1.4i hade min morsa ett tag. hon körde den på 0,4-0,5 konstant. När jag körde drog den 0,9. Burkig och ful.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back