Billigast på blocket?

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Lite luddig rubrik kanske.
Ska precis lägga ut min bil på blocket och de priset jag tänkte sätta är ca 5k mindre än den billigaste som ligger där nu av samma modell. Plus att jag har lite extra godsaker på den som 18" fälgar och dvd osv.

Hur tänker ni när de är nåt som ligger på blocket några tusen billigare än den näst billigaste?
Tänker man att de måste vara nåt fel på den eftersom den är billigare och ändå har mer utrustning?
Drar man sig från att köpa den billigaste eller ser man de bara som en bra affär?

Vad tycker ni? Ska jag lägga ut den som billigast på blocket eller ska jag höja några tusenlappar?
De handlar om en bil i 45-50k klassen.
Vill helst bli av med den så fort som möjligt då jag har en annan bil på gång.
Skriver inte ut vad de är för bil, vill inte göra reklam här på så vis.

Personligen tänker jag så att det kan kanske vara något som är lurt men jag ratar aldrig en bil för att den är billigare (om det inte är extremt då). Oftast så kommer mina farhågor på skam.

Lägg dig en bit under (5k) är ju inte våldsamt mycket och se vad du får för respons. Är det dåligt så finns ju alltid alternativet att gå ner ytterligare eller ta bort annonsen och lägga ut bilen igen, till ett högre pris :)

Kom ihåg att de som vill pruta kommer vilja pruta lika mycket på din bil som de som är dyrare.

Jag tror tyvärr att det kan vara som du säger att folk tror att det är någonting lurt. När jag hade ute en bil som med ganska god marginal var billigast på Blocket var det inget större intresse för den.

Sen är det ju som sagt som så att folk ska pruta minst lika mycket även om priset redan är satt så lågt att det är pinsamt.

Skulle nog skriva något i stil med: "Priset är redan prutat och gäller vid snabb affär!" Är man mycket billigare än andra tycker jag det är bra att markera att man vet att man är billig. Gör man det blir det mindre suspekt.

Jo jag vet ju bara själv hur jag är när man ser nåt som är billigt på blocket så de va därför jag ställde frågan. Men det är absolut inge fel på den.
Men eftersom de bara är några tusenlappar mindre så kanske inte folk reagerar så mycke på de. Skulle nog vara större skillnad om de handlade om säg 20k i skillnad.

Jo viss prutmån hade jag ändå räknat med. 18" däcken är slut och eftersom det är en quattro så måste alla 4 bytas.
Sen är de så att modellen inte är så jättevanlig så målgruppen som kan tänkas köpa den är nog inte så stor.

Det är nog ingen fara. Jag skulle se det som att här är en kille som vill sälja snabbt samt lätt att göra affär med. Köpte själv min bil av en kille som va i desperat behov av pengar för 1 år sedan och jag är fortfarande skitnöjd. Det är nog värre med de som specificerar allt extra lulllull och vad det kostat. Såna typer tror alltid att det är säljarensmarknad.

Dessutom känner köparen att han gjort en bra affär om han/hon letat ett tag efter samma modell. Lägger mig alltid några 1000:- under den som motsvarar mitt skick då brukar de va sålt på en vecka.

//Dafe

@ Dafe
Jo de har du nog rätt i, man behöver ju inte specifiera allt lullull men en del saker kan ju faktiskt öka värdet på bilen och göra den mer intressant.

Sen tror jag även de är rätt tid att sälja en fyrhjulsdriven bil nu när vintern närmar sig.

Antingen skulle jag höjt priset lite som köparen då kan pruta ner till nivån du hade tänkt dig eller göra som Putte skriver, skriva ut att priset är prutat och klart annars kommer dom försöka sänka priset ytterligare, nu kan du vara stenhård på den biten men många har den åsikten att en begagnad bil ska just kunna prutas ner.

Om den är mer värd än dom på blocket borde du väl kunna lägga dig i mitten ungefär och skriva vad som är gjort som gör den mer attraktiv än dom andra i samma klass, sen kan du ju låta nån pruta vid snabb affär.

Men skriv inte vad du lagt ner i pengar då tror man som köpare att du vill ha tillbaka det du lagt på fälgar osv.

Vill du inte ha mer för bilen, utan sälja den snabbt så skriv bara en skrikig annons. Du måste ha en anledning till att sälja bilen så skriv den.

"Billigast på blocket, måste bort nu snabbt pga köp av (något)!"

Sen skriv att det inte finns någon som helst prutmån osv.

Tror många blir mer misstänksamma om det inte finns någon orsak till varför varan måste bort NU.

Du kanske skulle skriva att vissa av godsakerna som du har på bilen inte ingår i det utsatta priset? Men kan följa med vid snabb och smidig affär?

Min personliga erfarenhet av blocket är att man kan sätta ganska högt pris och ändå få många intressanta spekulanter... Jag tror att de olika annonsörerna på blocket hetsar ner priset till lägre än det behöver vara. Jag brukar få sålt grejerna dyrare än angivet pris på blocket eftersom så många är nyfikna och "outbidar" varandra!

Jag skulle alltså satt något högre pris än det lägsta och tror ändå att du får sålt bilen ganska fort... Det är oftast första dagen man får nästan alla samtal ändå !

Satsa :)

S6 C4 ? Låter lite som det med tanke på pris, quattro, ovanlig etc. :)
2,2t eller V8?

Har ägt (och köpt/sålt såklart) väldigt många bilar och fått uppfattningen om att priset inte måste vara direkt avgörande..
Hade min Bmw till salu LÄNGE, och den var som du säger "billigast på blocket" och hade en massa extra lull-lull o så. Hänger faktiskt oftast på att hitta någon i NÄRHETEN som vill ha bilen. Folk är helt enkelt livrädda för att köra längre än typ 15mil för o kika på bil :va

Nånting som brukar vara avgörande för mig är miltal och hur bra dokumenterat skicket maskinellt är. Typ service, kvitton på delar etc.
Sen vill man ju gärna ha lite "extra" typ fälgar o så.

Sätt hellre ganska normalt pris och gå med på lite prutning. Sätter du 5k under så kommer du ÄNDÅ få en massa dryga som vill pruta 5k till. Tjänar ingenting till liksom.

@ Ligist
Nope de är ingen S6a, det är en A4a 1,8 TSQ. Inte så jättevanlig ändå på b5 karossen.

La precis ut den nu, såg även nu att jag inte va billigast längre så då blev den här tråden lite meningslös kanske hehe

Kan även ställa frågan hur ni ställer er till en bil som har fått motorn utbytt? För de har nämligen min pga ett kamremshaveri. Motorn som sitter i har gått ca 12400mil och karossen ca 21000mil. Allt på bilen är hur fint som helst så jag ser de faktiskt inte som en nackdel att motorn blivit bytt, snarare tvärtom. Vad anser du?

@ Ligist
Nope de är ingen S6a, det är en A4a 1,8 TSQ. Inte så jättevanlig ändå på b5 karossen.

La precis ut den nu, såg även nu att jag inte va billigast längre så då blev den här tråden lite meningslös kanske hehe

Kan även ställa frågan hur ni ställer er till en bil som har fått motorn utbytt? För de har nämligen min pga ett kamremshaveri. Motorn som sitter i har gått ca 12400mil och karossen ca 21000mil. Allt på bilen är hur fint som helst så jag ser de faktiskt inte som en nackdel att motorn blivit bytt, snarare tvärtom. Vad anser du?

Är väl som med allt annat. Finns det en bra förklaring bakom så spelar det väl ingen roll. I det här fallet så har ju dessutom motorn gått nästan hälften så långt som originalmotorn skulle ha gjort så då är det knappast en nackdel.

Titta på en bil en gång som det stog på blocket att den gått 7k mil, sen stog det något luddigt om att mätartavlan va utbytt vid 16k mil i texten. Ringde han och fråga hur långt den gått och han sa 7k mil. Så fråga jag vad han menade med den luddiga texten då först sa han att han hade bytt mätare när bilen gått 16k mil :skrämd Sköter man det så, så blir man inte så taggat att köpa. Men har allt en bra anledning och gärna lite dokumentation så är det inga problem tycker jag :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra