Billigare med 1098 än ny R1 eller GSXR?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Har ni funderat på om inte en Ducati 1098 i sitt standardformat är "lika bra" som en kittad R1a eller GSXR1000 eller ZX10R. För Ducatis 1098 kommer med

Öhlins bak = 11000 kr
Öhlins fram = 16000 kr
Dataloggning = 40000 kr ???
Marchesinihjul = 20000 kr

En R1a som kittas kostar 139990 + 87000 = 226990 kr

Vad kostar en Ducati 1098 helt ny i Sverige?
 
Swedie skrev:
Vad kostar en Ducati 1098 helt ny i Sverige?
Jag tror det är 1098S-modellen som du tittat på och den kostar 214.900:-
Den enklare 1098 kostar 174.900:-
 
Damn !
Japsarna får snart hänga på turbo på sina, samma effekt i en 100cc större v-twin och för att inte tala om själen :näsblod ...

Aprilia rsv factory är nog mest prisvärd !

Men 1098 är en fullträff, forza Ducati !:tummenupp
 
Vem betalar 139.900 kr för en ny R1???
Det går ju faktiskt att hitta dem billigare!
 
MangeH skrev:
2627106 Vem betalar 139.900 kr för en ny R1???
Det går ju faktiskt att hitta dem billigare!

man får väl utgå från listpris, går säkert att få duccen billigare oxå.
 
Nyteknik skrev:
2627121 Nja, sakta i backen nu. När vi gjorde beställningen på Lap Timers från USA köpte Racerpelle en riktigt fin datalogg för ca 6.000 kr.
Tror inte heller att det sitter ett system värt 40.000:- på 1098S.
Goffe skrev:
2627123 man får väl utgå från listpris, går säkert att få duccen billigare oxå.
Tveksamt, det få som kommer till Sverige lär gå som smör i solsken.
 
Citat:
Data acquisition
With the purchase of the Ducati Data Analyser (DDA), which includes PC software, a USB-ready data retrieval card and instructions, owners are ready to review and analyse the performance of the 1098 and its rider, and make comparisons between various channels of information. The DDA is available from Ducati Accessories, and is supplied as standard equipment on the 1098 S.

Normally used on race bikes only, the system records numerous channels of data including throttle opening, vehicle speed, engine rpm, engine temperature, distance travelled, laps and lap times. The system also automatically calculates engine rpm and vehicle speed data so as to also display gear selection as an additional channel of information. At the end of a ride or track session, up to 2mb (approximately 3.5 hours) of data can be downloaded to your PC ready to compare, analyse and get an inside view of you and your 1098’s performance.

Data can be analysed in graphic form with options to zoom into detail of specific sections. Dragging a trace along a timeline to reveal individual values of the above listed channels enables the user to analyse performance in the same way that data technicians are able in factory teams.




Den verkar vara ganska så påkostad på Duccen, jag läste någonstans att det skulle gå att spela upp det på displayen också. Hittar det inte nu så det kanske jag bara har drömt.
 
sandstream skrev:
2627138 Tror inte heller att det sitter ett system värt 40.000:- på 1098S.


Tveksamt, det få som kommer till Sverige lär gå som smör i solsken.

Loggningen på 1098S kostar definitivt inte 40.000:-.. Som tillbehör kommer USB tjofräsen att ligga på 2500-4000:- skulle jag gissa.. Skulle man efterinstallera det så räcker dock INTE en vanlig laptimer. Dataloggaren skall ge mycket mer information än så.

Och de GÅR som smör i solsken! Vill man ha en för säsong 2007 måste man nog beställa innan jul var den info jag fått.

Visst är 1098 S välutrustad, men att jämföra alla priser rakt av är lite fel. Priset är ju en sak och givetvis får man mycket godis på 1098S.. Men 214.900:- är fortfarande mycket pengar.

Köper man en ny R1 eller GSX-R 1000 så får man ju en del tillbehör för mellanskillnaden. OM det var så att man bara köpte med hjärnan.. Som bekant så har min hjärna tagit livet av sig vad gäller hojval. Jag är totalt hjärntvättad..:D
 
Swedie skrev:
2627064 Har ni funderat på om inte en Ducati 1098 i sitt standardformat är "lika bra" som en kittad R1a eller GSXR1000 eller ZX10R. För Ducatis 1098 kommer med

Öhlins bak = 11000 kr
Öhlins fram = 16000 kr
Dataloggning = 40000 kr ???
Marchesinihjul = 20000 kr

En R1a som kittas kostar 139990 + 87000 = 226990 kr

Vad kostar en Ducati 1098 helt ny i Sverige?

Jo men Jag tror att nya R1 kommer käka upp allt annat på marknaden i år! den verkar ju vara i princip fulländad.
 
Swedie skrev:
2627064Vad kostar en Ducati 1098 helt ny i Sverige?

1098 = 174.900:-
1098S = 214.900:- (inkl Öhlins överallt, smidda alu-fälgar, datalogg och lite kolfiber)
1098S tricolore = Ej prissatt. förmodligen 239.900:- (Som ovan med med öppet system och speciallack)

Helsystem inkl ECU och öppet luftfilter till valfri 1098 = 23.000:-
Effektökning uppgiven till 8%. Viktminskning okänd. Ex-up och katalysatorerna försvinner iallafall.. gissa på minst 3 kg.
 
Giri skrev:
2627104 för att inte tala om själen :näsblod ...


Yamman har själ! Det har Jag märkt när Jag hoppat runt bland japsmärkena.
Men i år kommer den nog likna Syckan mer i motorn med ett sjuuukt vrid om man ska tro siffrorna.
 
amullo skrev:
2627150 Loggningen på 1098S kostar definitivt inte 40.000:-.. Som tillbehör kommer USB tjofräsen att ligga på 2500-4000:- skulle jag gissa.. Skulle man efterinstallera det så räcker dock INTE en vanlig laptimer. Dataloggaren skall ge mycket mer information än så.


Nu är ju inte det allt. Loggning sitter ju redan i maskinen, det man köper till är ju programvaran och minnet.

Ett helt nytt loggpaket kostar säkerligen bra mycket mer.
 
Swedie skrev:
2627064 Har ni funderat på om inte en Ducati 1098 i sitt standardformat är "lika bra" som en kittad R1a eller GSXR1000 eller ZX10R. För Ducatis 1098 kommer med

Öhlins bak = 11000 kr
Öhlins fram = 16000 kr
Dataloggning = 40000 kr ???
Marchesinihjul = 20000 kr

En R1a som kittas kostar 139990 + 87000 = 226990 kr

Vad kostar en Ducati 1098 helt ny i Sverige?

Glöm inte kitCDI... eller PC III... men dom kostar kanske inte så mycket..........


Edit: den fick man visst köpa till duccen me..
 
Teo skrev:
2627154 Jo men Jag tror att nya R1 kommer käka upp allt annat på marknaden i år! den verkar ju vara i princip fulländad.

Har det gjorts några tester ännu?
 
Swedie skrev:
2627064 Har ni funderat på om inte en Ducati 1098 i sitt standardformat är "lika bra" som en kittad R1a eller GSXR1000 eller ZX10R. För Ducatis 1098 kommer med

Öhlins bak = 11000 kr
Öhlins fram = 16000 kr
Dataloggning = 40000 kr ???
Marchesinihjul = 20000 kr

En R1a som kittas kostar 139990 + 87000 = 226990 kr

Vad kostar en Ducati 1098 helt ny i Sverige?

Lika bra ? Bättre :)
 
MagnusK skrev:
...
Normally used on race bikes only, the system records numerous channels of data including throttle opening, vehicle speed, engine rpm, engine temperature, distance travelled, laps and lap times. The system also automatically calculates engine rpm and vehicle speed data so as to also display gear selection as an additional channel of information. At the end of a ride or track session, up to 2mb (approximately 3.5 hours) of data can be downloaded to your PC ready to compare, analyse and get an inside view of you and your 1098’s performance.
...

Låter ungefär lika avancerad som HRC's datalogger för RS125, RS250, CBR600-1000. HRC-loggern kostar ca 8.000:-
 
amullo skrev:
Som bekant så har min hjärna tagit livet av sig vad gäller hojval. Jag är totalt hjärntvättad..:D
Skitsamma, du är iaf en hyfsat normal människa fortfarande :tummenupp
 
Om inte annat vore det kul med lite variation i maskinparken. Hoppas någon tar och kör Ducce nästa år. :)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top