Billig, snabb och hållbar? - Vad?

RedlineRide

Långsam fartdåre
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-09 Suzuki GSXR 1000 -99 Yamaha R6
Tjena gubbar och damer!

Efter att ha skaffat ett video pass på motogp.com och sett dagens race på Twin Ring Motegi är suget om möjligt ännu större för banåkning och kanske till och med rookie racing nästa säsong.

Lite bakgrund: jag är 19år, och har kört bana i två säsonger. Den första säsongen var på en ninja 300 gata/bana, denna säsong hade jag en -08 R6a ren banhoj. Den r6an bytte jag nu i höst mot en -09 gixxer 1000. Det mestadels för att kunna köra med kompisar som inte ännu utvecklat bansuget. (Det kommer).

Men nu är alltså suget åter otroligt och jag hade tänkt köra på en banhoj och en gathoj eftersom att jag inte vill bli sittandes hemma när de andra är ute och kör även nästa sommar eftersom att jag kört av banan och inte har någon duglig hoj.

Så till min fråga, vad ska jag köpa?

Det största problemet jag hade med r6an var att den var "för dyr" för att jag skulle våga utnyttja hela hojen utan att rädslan för omkullkörning var för stor. (Körde lik förbannat omkull en gång). Just därför har jag tänkt mig en hoj för runt 15-25k för att på bästa sätt kunna utmana mina gränser utan rädsla för krasch och prissumman som kan komma med det. Om denna går sönder så lappas den ihop så gott det går till det är dags för skroten.

Är en förgasarhoj eller insprutshoj bättre i den prisklassen samt om den ska mekas med? Kom gärna med förslag på modeller/år och storlek (600/750/1000) Är det bättre att köpa en banhoj eller gathoj för det jag tänkt att göra? (Självklart tillkommer en del kostnader för att göra den race färdig)

Observera att detta endast är mitt andra inlägg så det kan mycket väl vara felplacerat, flytta den gärna! Väldigt tacksam för svar:)
 
I den prisklassen köper du rimligen en färdig banhoj. Man får mycket banhoj för runt 20k om man håller sig framme och spanar under off-season. Håll koll på Blocket och låt pris, maskinellt skick och hur mycket prylar som finns med bestämma snarare än förgasare/insp.
 
En redan kittad banhoj. Du får mycket för pengarna om du håller lite span på marknaden över vintern. Ska du börja köra race så är det en fördel om du får tag på en hoj med ett extra set fälgar. De kostar alldeles för mycket om du ska köpa till det, och du får det nästan på köpet med en banhoj.
 
Köp inte för billigt utan försök få tag på en så ny Japansk hoj som möjligt för den slant som du är villig att lägga.

Jag tror vi träffades i somras, visst jobbar du i Norge?
 
Hej!
Ska försöka ge min syn på saken:
*Hellre 600 än 1000
*Hellre sprut än förgasare (om du inte siktar på riktigt billig racing = classic racing)
*Hellre ban/tävlingsklarklar än inte (kostar lite pengar och jobb att fixa allt)
*Hellre väghållning & bromsar än effekt
*Ny/bra skick och lite dyrare än "ett klipp" i risigt skick för lite pengar.
*EN japs är nog säkraste kortet!

Lycka till:)

Ciao
//A
 
Tjena Thomas, Jajemen det är jag. Jobbar för tillfället i Norge men jag hoppas att det kommer finnas mer tid för bana nästa sommar! Valet har fallit på en r6a 99-02. Färdigkittad.:yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top