Billig olja till motorbåten??

Brandstr

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2006
Hoj
En
Hej.

Ska göra ordning min båt nu för vinterförvaring och byta olja o allt.

Det är en 350 MAG mercruiser motor med 300hk -04. Vad hittar man bästa och billigaste oljan i GBG-området??

tackar..

Alex

Jag har en Mercruiser 496 Magnum och kör på OKQ8 Formula MX 10w40 och det lirar kanonbra.

OK vad köper du den för kr/L?

För övrigt vad har du för båt igen. tror jag har sett nån film med den för länge sen.

Den är billig. Det är en mineralolja, Mercruiser själva rekomenderar mineralolja till sina motorer. Jag har hört många Mercruiserägare säga att syntetolja tydligen läcker. Hur som helst så är priset gissningsvis 600-800 kr för en 20 liters dunk kanske.

Jag har en Formula 260 2003 med en 496 Magnum i. Det va nog min gamla båt med en 454 i du såg.

Bifogat

• DSCF4455-4.jpg
    DSCF4455-4.jpg
    68.9 KB · Visningar: 140
Mmm dumjänkare tenderar att hålla vid att de ska ha mineralolja.
Såväl i bilar, som båtar, som i stora luftkylda twinmotorer i hojar, iaf i ett märke som förkortas med två bokstäver ;)
Helst rak 50-olja ska det vara oxå :tummenupp Riktigt grottmannamässigt och konservativt. För självklart har ju utvecklingen stått stilla sedan DEN rekommendationen kom ut 1946...

Och nej, syntetolja läcker inte mer.

Fy skam - gå till Oljetrådarna, plöj igenom, bilda en EGEN uppfattning, inte lyssna på dravel, inse att mineralolja alltid är sämre, men.... givetvis går att använda
osv osv osv

*suck*

När det va aktuellt med att göra oljebytet så ringde jag Q8 Oils egna experter för att surra med dom om vilken olja jag skulle ha i min Mercruiser.

Till en början vågade dom inte svara eftersom dom inte va bekant med motorn. Dom bad att få återkomma vilket dom gjorde och då hade dom själva kollat med Mercruiser. Dom sa lite som du sa... att dom själva aldrig skulle rekomendera en Mineralolja till en 8,4 liters (drygt :) ) V8'a men eftersom tillverkaren rekommenderade det gick dom på Mercruisers Linje.

Jag kollade med andra V8'a ägare och dom tyckte också det va bättre med mineralolja eftersom att syntet läckte :| Nu vet jag inte om det gäller en så pass ny motor. Min har gått dryga 200 timmar bara.

Till slut kollade jag även med Båtbiten Marin & Motor som har grymt många års erfarenhet av Mercruisers marinmotorer och han tyckte att det skulle lira finfint med Q8 Oil Formula MX (han va på plats i båten och kollade).

Lirar det så lirar det. Vad blir bättre med en dyrare olja? Om alla tycker att en billig mineralolja gör jobbet så varför elda för kråkorna? Förlänger man livslängden på motorn eller vad blir egentligen bättre?

Dom e jeffligt lågvarviga V8'orna... Men samtidigt utsätts dom för en otrolig hög statisk påfrestning. Det e som att häkta på en 2 ton tung släpvagn på en personbil och köra på konstant full gas i en kraftig uppförsbacke. Det är tungt tungt tungt.

Så vad Säger Doktorn? Vilken rekomenderar du (ur Q8's sortiment)?

Mmm dumjänkare tenderar att hålla vid att de ska ha mineralolja.
Såväl i bilar, som båtar, som i stora luftkylda twinmotorer i hojar, iaf i ett märke som förkortas med två bokstäver ;)
Helst rak 50-olja ska det vara oxå :tummenupp Riktigt grottmannamässigt och konservativt. För självklart har ju utvecklingen stått stilla sedan DEN rekommendationen kom ut 1946...

Och nej, syntetolja läcker inte mer.

Fy skam - gå till Oljetrådarna, plöj igenom, bilda en EGEN uppfattning, inte lyssna på dravel, inse att mineralolja alltid är sämre, men.... givetvis går att använda
osv osv osv

*suck*

Där hade du Formula MX också för 16,50 litern. Du gör ett oljebyte i en feting V8 för 150 spänn! :D Kan det bli bättre?

Jo appropå priset osv så är jag av den bestämda uppfattningen att det bättre att ta en billig olja och och byta oftare än att ta en dyr olja och bara byta en gång per säsong.

Last edited:
Lirar det så lirar det. Vad blir bättre med en dyrare olja? Om alla tycker att en billig mineralolja gör jobbet så varför elda för kråkorna? Förlänger man livslängden på motorn eller vad blir egentligen bättre?

Dom e jeffligt lågvarviga V8'orna... Men samtidigt utsätts dom för en otrolig hög statisk påfrestning. Det e som att häkta på en 2 ton tung släpvagn på en personbil och köra på konstant full gas i en kraftig uppförsbacke. Det är tungt tungt tungt.

Så vad Säger Doktorn? Vilken rekomenderar du (ur Q8's sortiment)?.

Kort kommentar: Du talar om hög statisk belastning. Hm.. det är väl inte sant egentligen (eftersom vi har rörliga delar, och vi talar mer om dynamiska belastningar) men ok, vi kan kalla det så, men det handlar om höga kuggflanktryck bl.a.
Men oavsett vad vi kallar det så vill vi ha en bärig oljefilm. Det är A & O.
Ok?
Ok! Bra.
Och där finns det ingen som slår syntetoljorna.
Detta ger oxå längre livslängd på motorn ja.

Att de som du frågade sa som de sa, är inte heller konstigt.
Dels har inte försäljare på olika marinor (oavsett antal år i branschen) några djupgående oljekunskaper.
De har "bara" erfarenhet, och den säger ju ingenting om nyare för DEM oprövade oljor, utan de håller fast envist vid det "som funkat hittills".
Tradition alltså.
Och lite prestige.
Plus vad man har på hyllan givetvis.

Att en syntetolja läcker mer är bull*t. (Läs oljetrådarna så förklaras det ingående varför denna MYT uppkommit.) Otrooooligt att nån tror på den skiten ff! :D

Och som sagt, att man idag, 2008, i den upplysta tid vi lever i ff rekomenderar mineral är endast baserat på okunskap.
Priskkillnaden KUNDE förr motivera detta, men inte längre.

Att köpa en billigare (inte sämre! obs!) olja och byta oftare än rekommenderat intervall kan vara bra, men kan inte motiveras av rent drifttekniska skäl så länge man uppfyller ELLER överträffar tillverkarens krav på oljan.
Även detta står det om i oljetrådarna 1 & 2.
Där diskuteras just driftsekonomi kontra att safea och elda för kråkorna.
Läs läs.

Minns att de flesta gamla konstruktioner (såsom V8:or och twinar) ofta har gamla krav på oljor.
Oljeutvecklingen har INTE stått still, och det finns INGEN anledning att välja en sämre olja bara för att det är den som specades då, 1988 när motortypen i fråga var ny...

Dessutom finns inget hokus pokus med vare sig marinmotorer, bilmotorer, eller andra motorer heller.
De har bara lite olika driftsprofiler, driftsmiljöer och belastningsprofiler.
Tar man hänsyn till detta, så är allt coolers.

Har inte studerat Q8:s sortiment, men vet att de har uteslutande bra oljor, så jag kan rekommendera dig en om du PM:ar några förslag.
Var noga med att välja rätt viskositet bara. Eller en något tjockare.
Aldrig tunnare.

M.v.h

Last edited:
Då syftade du till 496an, jag trodde du menade 454an eftersom den lämpligen ligger på just 7,4 l.

Jo det blev en ,4 av bara farten för jag hade en 454 innan. Men jag pallade inte med att ha en fjösig 7,4-liters V8 som inte duger till annat än som startmotor. :mad: 454'or är mer lämpade för twinmontage.

Hoho, är du ute efter lite volym (för att kompensera annat :hihi ?) så tjöp den här 706an. http://www.nitroz.se/annons.asp?adid=12187

Hahahha! Nothing beats cubic inches! :tummenupp

Hörde jag tack? ;)

Jag satt och filade på ett svar men jag orkade inte fördjupa kände jag.

Det viktiga för mig när det gäller oljan är att motorn går bra och att man inte får nåt oljerelaterat problem. Varför köpa en syntetolja när mineraloljan gör jobbet med bravur och dessutom är motortillverkarens rekomendation?

Jag satt och filade på ett svar men jag orkade inte fördjupa kände jag.

Det viktiga för mig när det gäller oljan är att motorn går bra och att man inte får nåt oljerelaterat problem. Varför köpa en syntetolja när mineraloljan gör jobbet med bravur och dessutom är motortillverkarens rekomendation?

Den gör inte jobbet med bravur.
Den gör det med ett nödrop.

Släng gärna 20 års oljeutveckling i slasken.
Not my business. jag kan bara rada upp verifierade OCH vetenskapliga fakta.

Your call...Sir

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!