Billig caféracer som mellanhoj?

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Tar antagligen det nya mellankortet, A2 (35 kw), nästa år. Vad tror ni om att ha en mindre caféracer då? Jag funderar på en billig Honda CB, helst en 400 eftersom jag då kan köra den ostrypt lagligt. De finns riktigt billigt på blocket, för 6-8 tusen kronor får man en besiktigad som rullar. Har tänkt mig något som i länken här.

Hur omfattande är konverteringen till caféracer? Har ni nån prisuppskattning på det följande som jag tänkt göra? Projekt kostar alltid mer än man tänkt sig så det är ju bra att få lite input från annat håll.
  • göra en ny sadel av glasfiber
  • göra små trekantiga sidokåpor att fylla tomrummet med. Bör man knacka plåt då eller glasfibra?
  • byta till clip-on-styre, nya handtag och reglage. Kanske ny hastighetsmätare. Racepinnar. Ebay är stort
  • ny belysning bak (ganska självklart med tanke på första punkten), nya blinkers runtom och sänka framljuset med en decimeter. Nya diskreta backspeglar
  • snygga till och göra avgassystemet lite ljudligare. Om budgeten är riktigt stram kan jag nöja mig med att linda avgasbandage och kapa mig en lite kortare ljuddämpare :D
  • lämna in kåpor och tank på lackering, eventuellt även motor och ram. Här kan det gå åt många tusenlappar misstänker jag
Sen finns det givetvis tusen andra saker jag vill göra, men någonstans får jag sätta stopp. Finns det passande USD-gafflar att montera? Ekerfälgar är trevligt, såldes CB400 någonsin med det? Sen att en CB400N bara är twin och inte fyrcylindrig är lite tråkigt, men four verkar vara dyrare. Sen finns det tråkiga uppgraderingar man måste göra. Lager som ska bytas bak för att hojen ska bli lite stabilare i motorvägsfart. Vad mer bör man åtgärda på gamla hojar? Kan tänka mig att fjädringen är svamp men det kanske man får acceptera.

400-4-03-sm_1.jpg


400-4-04-sm_1.jpg


Här är två bilder som visar en CB400F som nästan är helt i min smak. Hur nära detta resultatet kommer man med de punkterna jag skrev ovan? Om det bara ser mesigt ut så blir jag lite tveksam. Räknar med att modifikationerna kostar uppemot 10 000 kr, låter det rimligt? Tycker nästan att det är lika kul att meka som att köra, så det gör inget att hojen inte är ett fartmonster eller kommer få stå länge isärplockad. Tänker ändå behålla min hundratjugofemma att köra med.

Har fullt med tankar och funderingar som ni märker. Caféracers är enligt mig riktigt stiliga, skulle gärna bygga mig en!

/Andreas



Edit: Läste att hojen på bilden har fått nya delar för mer än 8000 USD, så jag förstår att man inte uppnår ett så fint resultat på ren vilja... Dock fick de bara 28 hästar på bakhjulet. Ska det verkligen försvinna ca 25%? Från 37 till 28 hk. CB400F verkar ha 43 hk, kan jag räkna med 32 hästar på bakhjulet då?
 
Last edited:
Hejsan Eas94!

Caféracer är ju det enda rätta och du verkar ha ett bra recept för att bygga en. Bara låt det ta sin tid och bygg som du vill ha det, inte som någon annan tycker det ska se ut. Då kommer du ha roligast och bli nöjdast. Jag har gjort samma resa och byggt caféracer på en Kawa 550Z och gjort ungefär samma ingrepp. Jag har lite kvar men det börjar närma sig.

Jag är en glad hobbyamatör men om du vill fråga något så shoot. Min byggtråd finns HÄR :tummenupp

//E
 
Kul! Du verkar ha läst en del och veta vad du vill på't ungefär.
CB500 är annars en klassiker att bygga caferäcer på. Den har ekerfälgar från början. Det finns en på blocket som ser riktigt fin ut och inte skulle kräva så mycket modifieringar. Det finns även en hel del tillbehör till de.

OCH de har 35kw http://www.motorcyclespecs.co.za/model/honda/honda_cb500_four 72.htm
Blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Honda_cb_500_four_k1_o_k3_42011409.htm?ca=15&w=3

Mitt tips är att inte gå fullt ut första gången. Välj en modell där du kan leva med fälgarna, så sparar du massa pengar och arbete. Det kan bli sjukt dyrt annars och du kanske vill ha en hoj med fler hästar när du får köra med full effekt.
Glöm inte kolla gamla bmw-modeller. De blir riktigt coola som caferäcers med cyllarna stickande åt sidorna.

Jag hade köpt en hoj där jag kan leva med fälgarna och gaffeln, sänkt lampan fram, bytt instrumentering, slängt på clip on, rensat röven och bytt stötdämpare bak till en bättre modell. Sen är det bara att gasa och vara glad.

Här finns massor med caferäcers du kan kolla på och få tips på modeller som är hyffsat billiga och "lätta" att bygga om. http://www.scoop.it/t/cafe-racers

Vill du slippa bekymret med gamla motorer, så kan du även kolla upp märket Royal Enfield.
 
Klart du ska bygga cafe!

En del av slutsuman beror ju på hur mycket du vill/kan göra själv, villken kvalite på delar, tidsplan osv.
Plåt eller glasfiber :)
Läser du min byggtråd så ser du vad jag tycker, men inget är ju mer rätt eller fel... Kolla in "Gordon" som Guruville här på SH bygger, i polerad alu...snygg är bara förnamnet, men kräver naturligtvis en massa kunskap och rätt verktyg.
En kafferäser ska ha 2 cyllar :)
Ska du byta fälgar (däck, bromsok osv), gaffel till USD så sticker det nog iväg en rejäl slant redan där.
Lycka till!
 
Något jag skulle vilja göra är att byga en cafe man ska åka långt på :) Om en cafe "konvertering" alltså ett bygge gör att hojen blir mycket snyggare och lite stummare eller oskönare att köra (iom dyna, styre osv tänkte jag) borde man ju kunna bygga en relativt skön hoj att åka på om man bygger på en hoj som är väldigt skön att åka på innan man bygger om den, i jämförelse med de vanligaste cafe utgångsobjekten (xs400, stånkor osv) :)

En cx 500 borde ju därför vara ultimat utgångsobjekt, och själv tycker jag att den typen av motorkonfiguration är grymt frän så det är ju bara en bonus :P

Men lycka till och jag tror du har helt rätt inställning när det gäller cafebygge! :)
 
Kul!!

Byggde själv på en Z500 Kawwa och du kan se resultatet i min byggtråd. Jag köpte hojen för drygt 4000, men då var det väldigt mycket norskt krom på den. Jag spenderade totalt 5000:- att bygga den ungefär. Dock hade jag sponsorer på det mesta. Men oavsett är det väldigt roligt att hålla på med. :)

Lycka till!
 
Här var det fullt med svar, kul! Ni har gett mig så mycket att läsa att jag inte hunnit svara. Har läst alla inläggen i era byggtrådar och sett hundratals olika byggen, så nu är jag riktigt sugen på att bygga en egen hoj.

Hejsan Eas94!

Caféracer är ju det enda rätta och du verkar ha ett bra recept för att bygga en. Bara låt det ta sin tid och bygg som du vill ha det, inte som någon annan tycker det ska se ut. Då kommer du ha roligast och bli nöjdast. Jag har gjort samma resa och byggt caféracer på en Kawa 550Z och gjort ungefär samma ingrepp. Jag har lite kvar men det börjar närma sig.

Jag är en glad hobbyamatör men om du vill fråga något så shoot. Min byggtråd finns HÄR :tummenupp

//E

Ska definitivt bygga som jag vill om det blir av, har redan tankar om hur jag vill ha den så det är bara att börja skissa. Förhoppningsvis går det att fullfölja utan att kapa i bakramen och sådant. Kawasaki GPZ står med på listan över tänkbara hojar, och den kan ju bli riktigt snygg som i din tråd!

Kul! Du verkar ha läst en del och veta vad du vill på't ungefär.
CB500 är annars en klassiker att bygga caferäcer på. Den har ekerfälgar från början. Det finns en på blocket som ser riktigt fin ut och inte skulle kräva så mycket modifieringar. Det finns även en hel del tillbehör till de.

OCH de har 35kw http://www.motorcyclespecs.co.za/model/honda/honda_cb500_four 72.htm
Blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Honda_cb_500_four_k1_o_k3_42011409.htm?ca=15&w=3

Mitt tips är att inte gå fullt ut första gången. Välj en modell där du kan leva med fälgarna, så sparar du massa pengar och arbete. Det kan bli sjukt dyrt annars och du kanske vill ha en hoj med fler hästar när du får köra med full effekt.
Glöm inte kolla gamla bmw-modeller. De blir riktigt coola som caferäcers med cyllarna stickande åt sidorna.

Jag hade köpt en hoj där jag kan leva med fälgarna och gaffeln, sänkt lampan fram, bytt instrumentering, slängt på clip on, rensat röven och bytt stötdämpare bak till en bättre modell. Sen är det bara att gasa och vara glad.

Här finns massor med caferäcers du kan kolla på och få tips på modeller som är hyffsat billiga och "lätta" att bygga om. http://www.scoop.it/t/cafe-racers

Vill du slippa bekymret med gamla motorer, så kan du även kolla upp märket Royal Enfield.

Fan vad sugen man blir när man börjar kolla runt lite på blocket.
Synd att jag inte har ett garage och massa tid över.
Denna: http://www.blocket.se/ostergotland/HONDA_CX_500_Vattenbuffel_41543803.htm?ca=15&w=3
Kan bli såhär fet: http://www.bikeexif.com/honda-cx500-cafe-racer

Har övervägt CB500 också, men de har ett litet högre pris. Bara några tusenlappar, men då får man ingen besiktigad och då vet man inte hur mycket pengar som försvinner iväg på att få den laglig. Tänkte att ekerfälgar och nya gafflar är i en annan prisklass och jag då för nöja mig med det som följer med. Har nu kollat in _alla_ hojarna på http://www.scoop.it/t/cafe-racers och där fanns det många som var riktigt sida. Stort tack för länken, visste inte om den sidan! Den CX500 du hittat var riktigt fin, det ligger nog många timmar bakom det bygget.

Klart du ska bygga cafe!

En del av slutsuman beror ju på hur mycket du vill/kan göra själv, villken kvalite på delar, tidsplan osv.
Plåt eller glasfiber :)
Läser du min byggtråd så ser du vad jag tycker, men inget är ju mer rätt eller fel... Kolla in "Gordon" som Guruville här på SH bygger, i polerad alu...snygg är bara förnamnet, men kräver naturligtvis en massa kunskap och rätt verktyg.
En kafferäser ska ha 2 cyllar :)
Ska du byta fälgar (däck, bromsok osv), gaffel till USD så sticker det nog iväg en rejäl slant redan där.
Lycka till!

Har läst hela din projekttråd och börjar verkligen gilla plåtarbeten. Tänkte bara knacka sidokåpor då, det borde gå ganska lätt (läs: inte ta månader av lärande). Håller inte med om att "inget är mer rätt eller fel", kan inte tänka mig att hojarna var gjorda av glasfiber på 50-talet :hihi

Något jag skulle vilja göra är att byga en cafe man ska åka långt på :) Om en cafe "konvertering" alltså ett bygge gör att hojen blir mycket snyggare och lite stummare eller oskönare att köra (iom dyna, styre osv tänkte jag) borde man ju kunna bygga en relativt skön hoj att åka på om man bygger på en hoj som är väldigt skön att åka på innan man bygger om den, i jämförelse med de vanligaste cafe utgångsobjekten (xs400, stånkor osv) :)

En cx 500 borde ju därför vara ultimat utgångsobjekt, och själv tycker jag att den typen av motorkonfiguration är grymt frän så det är ju bara en bonus :P

Men lycka till och jag tror du har helt rätt inställning när det gäller cafebygge! :)

Jo åka långt hade varit trevligt ja. Vi är några som funderar på att ta en lång tur, kanske Italien eller Norge, nästa år men i så fall får jag nog göra hojen lite flexibel. Clip-on-styret går att ta av och om man lämnar bakramen hel kan man bygga en pakethållare. Bekvämare sadel går nog att fixa, om jag gör en egen ska den vara åtminstone 2-3 cm tjock. Sadeln på min Husqvarna är riktigt tunn så det har jag inte fått mersmak av.

Kul!!

Byggde själv på en Z500 Kawwa och du kan se resultatet i min byggtråd. Jag köpte hojen för drygt 4000, men då var det väldigt mycket norskt krom på den. Jag spenderade totalt 5000:- att bygga den ungefär. Dock hade jag sponsorer på det mesta. Men oavsett är det väldigt roligt att hålla på med. :)

Lycka till!

Roligt att ni byggde en hoj som projektarbete, dock var er byggtråd lite kort. En lång stunds tystnad, sen plötsligt en hoj som ser nytillverkad ut! Det lät ju oerhört billigt, antar att ni hade tillgång maskinhallar och annat som underlättar. Att läsa byggtrådar ger mersmak.


Vet ni någon webbsida som har bilder från 50-60-talen som visar äkta caféracers? Vill se hur de löste det med baklyset och lite annat. Har några idéer på en avlång ledstripe och en bakdel som denna HD sportster, men då glider man helt ifrån den tidsenliga designen med runda lampor eftersom det behövdes reflektorer. Hm, svårt val.

http://www.youtube.com/watch?v=Lvmy5QBsb7g

Ska försöka skissa på en bakdel som undertill ser ut som anknäbben från HDn, men övertill har den klassiska bulan som ska likna en tank. Dessutom få in den skarpa kanten där sadeln tar vid, hm... :va
 
Jag tror dessvärre de gamla cafehojarna var ganska stock. -På med ett clip on och byte till peashooter avgassystem.
Skärmar i alu var vanligt på den tiden, men de satt ju där original.
 
10000 behöver det ju inte bli tycker jag. Glasfiber är ganska billigt och du kan ju lacka grejerna själv. Inte enorma ytor och du behöver inte jättemycket färg.
Jag hade gjort sidokåporna i glasfiber med så slipper du banka alu osv. det som kostar är väl clip on och bakåtflyttade fotpinnar men det finns ju säkert ngt billigt där ute.

tycker du ska börja med det enkla så att du inte kör allt på en gång och stannar mitt i allt. jag hade kört igång med sadel, sidokåporna och clip on. Det är ju ganska enkelt och tar typ en helg. senare med formerna klara kan du då börja tänka på färg osv:)
lycka till!
 
Tycker att du ska börja i andra änden :va
Snöa inte in på hur bakljuset ska lösas (ledstripe) utan gör en grov skiss av hur du vill att din design ska vara, och glöm inte att det är din cykel, gör va fan du vill :) Du kommer säkert att förändra detaljer längs vägen iaf.
Om alla caferacers såg exact likadana ut, skit va tråkigt, nej kom med nåt nytt, bjud oss på dina ideer och låt oss andra bli lite inspirerade ... låt mig få tänka "ja, va fan ... så kan man ju göra, snyggt" :banana
 
Kolla min tråd! Budget är ledordet:tummenupp

400n är en trevlig hoj och att det är en twin tycker jag bara är trevligt(ljudet!!). Hjulen som många varit inne på är inte så roliga, men med lite färg kan dom va ok.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top