Bilimport från USA

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta
Min syster har nu bott i USA i drygt åtta månader.
Hon kommer nu att köpa en bil, som hon förhoppningsvis ska ta hem till lillebror tids nog.

Men vad exakt gäller för USA-import? Hur är reglerna för att hon ska kunna ta hem bilen till Sverige som flyttgods?

zike skrev:
Min syster har nu bott i USA i drygt åtta månader.
Hon kommer nu att köpa en bil, som hon förhoppningsvis ska ta hem till lillebror tids nog.

Men vad exakt gäller för USA-import? Hur är reglerna för att hon ska kunna ta hem bilen till Sverige som flyttgods?

Fråga Swedie, han kanske vet... Han har ju nyss bott där.
När jag flyttade hem så behövde jag bevis på att jag bott där i över ett år, typ en telefonräkning, elräkning eller liknande samt att jag varit registrerad ägare till mitt fordon i över ett år....

Med bara 8 månader i USA lär hon ta den som privatimport och betala moms och tull och skit. Hade hon stannat i 1 år eller mer hade det gått som flyttgods. Mer detaljerad info finns både på Vägverkets och Bilprovnings hemsidor.

andersbrink skrev:
Med bara 8 månader i USA lär hon ta den som privatimport och betala moms och tull och skit. Hade hon stannat i 1 år eller mer hade det gått som flyttgods. Mer detaljerad info finns både på Vägverkets och Bilprovnings hemsidor.

Hon kommer att stanna åtminstone några månader till. Frågan är dock ifall hon även måste ha ägt bilen i ett år?

Har försökt att hitta något på Vägverkets hemsida angående detta, utan resultat.

från www.bilprovningen.se

"1. Införs som flyttsak. Ett av villkoren för befrielsen är att bilen har ägts och brukats av importören minst ett år utomlands."

Tyvärr

Casca skrev:
från www.bilprovningen.se

"1. Införs som flyttsak. Ett av villkoren för befrielsen är att bilen har ägts och brukats av importören minst ett år utomlands."

Tyvärr

Har du själv importerat bil från staterna? Funderar på det, men vet inte vilka
avgifter som tillkommer om man inte tar det som flyttgods, utan gör en vanlig
import, typ som man gör från Tyskland. Har själv importerat en av mina bilar från tyskland nyligen, och även hjälp till med nån annan bil och även nån hoj, men från USA kan jag inte så mycket. Var över och jobbade för nu 2,5 vecka, och spanade lite på priser, så nu är även jag intresserad...
Nån som vet vilka avgifter som tillkommer, och vad frakten ligger på i runda tal?

Frakten är runt 600-1000 dollar troligen (båt, och tar 2+ månader).
Tullen tar 6% på värdet.
Staten tar 25% på värdet (moms).
Utgår från summan på originakvittot vid köp av bilen.

Bennybåge skrev:
Har du själv importerat bil från staterna? Funderar på det, men vet inte vilka
avgifter som tillkommer om man inte tar det som flyttgods, utan gör en vanlig
import, typ som man gör från Tyskland. Har själv importerat en av mina bilar från tyskland nyligen, och även hjälp till med nån annan bil och även nån hoj, men från USA kan jag inte så mycket. Var över och jobbade för nu 2,5 vecka, och spanade lite på priser, så nu är även jag intresserad...
Nån som vet vilka avgifter som tillkommer, och vad frakten ligger på i runda tal?
Nej, har aldrig importerat något fordon från icke EU-land, men jag kollade upp det för ett halvår sen. En kompis tjej åkte till staterna som au pair och skulle stanna lite drygt 1½ år. Hade hon köpt hojen ny så hade man sluppit både moms och tull. Men eftersom jag som vanligt inte hade nåra pengar så rann det ut i sanden.

Det är lite olika tullsatser på olika varor (precis hur många % det är kan man kolla på tullverket.se) och det funkar precis som Swedie skrev ovan.. Sen efter det tillkommer ju registreringskostnaderna precis som på en import från EU land

//Jimmy

Containerfrakt med plats för en bil tar 5-6 veckor, fritt Göteborg. Kostnad cirka USD 1200.

Åldern på bilen spelar stor roll, en 30 år (eller äldre) gammal bil går som veteranbil, vilket innebär tullfritt och 12% moms. Alla svenska avgifter debiteras mot inköpskvitto, en vit och en svart del i försäljningspriset är därmed mycket vanligt. Kom ihåg att momsen läggs på bilens inköpspris plus fraktkostnaden!

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!