Bilfråga V70 -97

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2017 Vespa GTS300, 2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Jag vet att jag borde ställa den här frågan på något volvoforum istället, men chansar att det finns en del kunniga människor här också.
Med barn nummer två på gång och en vovve över 45 kg, behöver vi en större kombi. För att vara riktigt Svensson har jag tittat på bl.a. Volvo V70.
Hittade idag en -97:a, 2.0 Turbo med automatlåda och 20.300 mil på mätaren för rimliga pengar.
Nu till problemet:
När man gasar iväg från stillastående hörs ett ganska starkt vinande ljud som jag antar kommer från turbon. Ljudet försvinner när man kommer upp i fart.
Skall turbon höras så tydligt på en så pass ny bil, eller kan jag förvänta mig turboras inom kort?
Kan det vara något annat som låter? Växellådan är utbytt och har 13.000 mil på nacken. (Verkstaden lyckades förstöra orginallådan vid service :tomten )
Något annat att tänka på?

Bilen är med största sannolikhet en Italien import?

Turbon hörs ju när den har tryck men det ska ju inte avta! Så fort den har fått tryck håller den väl någorlunda samma varvtal, dvs borde vara ungefär samma ljud upp genom registret.

Hur lyckas man rasa lådan!?!?!? M56 eller vad den heter sitter ju i bla 850, S/V70 T5 och och S/V40 T4 och är hållbar för långt över 400hkr!
= Har bilen körts hårt, misssköts? Syftar på oljebyte i lådan, motor etc?

Pris? 2 liters turbo är väl hyffsat dött på marknaden idag? De som vill ha en turbo köper nog hellre 2.3l än 2.0l.

Om inte priset är jäkligt bra (bit under 50000) skulle jag tacka nej!

Den är väl inte röd eller vit också? :)

EDIT:
Glöm vxllådan det jag sade om den, gäller för den manuella... trots det ska den inte kunna rasa så enkelt, ca 260hk ska den klara..

Kollade lite snabbt,
är det den här bilen?

http://www.blocket.se/vi/9383221.htm?ca=11_s

Snikigt utrustad för dem pengarna, inte ens halvläder, nyimport. Vem importerar en bil ifrån Italien med 20000mil på mätaren för att sälja i Sverige? Lik?

Skulle tittat på en annan, tyvärr.

Tänk på att V-däck säkerligen tillkommer på priset, total vätskeservice, underredsbehandling etc..

Tyvärr

Last edited:
Du har alldeles rätt, det är den bilen och den är intagen från Italien...

Tydligen togs bilen in i Januari i år. Såldes till ett par i närheten i mars. De lämnade sedan in bilen för service på samma firma, som på något sätt lyckades förstöra automaten... Jag har pratat med tidigare ägaren och de hade tydligen blivit erbjudna att få en annan bil när firman förstört lådan, så de blev med BMW istället.

Bilen ser helt ok ut för de milen och jag kan inte hitta några tecken på att den är krockad eller omlackad. Hade den stått på en annan firma hade jag nog redan slagit till, men jag får lite dåliga vibrationer av de som säljer den.

Skinnklädsel saknar jag inte, vit bil tar jag gärna och jag tyckte nog tvålitersturbon räckte till för mig... Billig försäkring är ju ett plus också.

Men som sagt, jag kan inte tänka mig att en nyare volvo skall vina som en SAAB-turbo från -82...

Men nu kanske jag bara försöker intala mig själv att den är ok, måste ha en bil SNART och det är inte helt enkelt att hitta en fin kombi med automat och ACC för max 50.000:-

Tack för infon iallafall! :)

Blev nyfiken, varför tror du att de är en italienimport?!

För att dom på servicen hade sönder vxl-lådan? :tungan

Nix, för att den har en 2.0 liters Turbo motor.. mig veterligen i princip bara Italiernarna som har sådana skatter, att större motorer får vesäntligt högre skatt. Samt att de flesta bilar importeras antingen ifrån Tyskland, Belgien etc samt Italien (2.0 liters turbo).

Både SAAB och Volvo har tagit fram 2liters "toppmodeller" för den Italienska marknaden..

Därför misstänkte jag att det var en italienimport.

:pannkyss

Skulle inte ta i en italien import igen... Hade en 850 T5R från italien för ett antal år sen.. billig i inköp men mycket problem, och klart dyrare att försäkra.. sen va den riktigt svår såld..

Nu har jag hittat ett nytt objekt som motsvarar mina krav (automat, acc och stort lastutrymme)

En Renault Laguna 3.0 V6-24 från -99, skall vara grymt fin enligt ägaren (Givetvis :rolleyes: ). Drygt 12.000 mil, nybytt kamrem, full servicebok, svensksåld med all dokumentation.

Vad tror ni, är det ett bättre köp?:confused:

Hyfsat billig att försäkra också, soppaförbrukning är inte så viktigt.

syltburk skrev:
2495086 Jag skulle tatt den här, mycket bättre och billigare.

http://www.blocket.se/vi/9360900.htm

Det var ju manuell låda, nä tack...:arsele

Last edited:
zopilote skrev:
2495335 Nu har jag hittat ett nytt objekt som motsvarar mina krav (automat, acc och stort lastutrymme)
En Renault Laguna 3.0 V6-24 från -99, skall vara grymt fin enligt ägaren (Givetvis :rolleyes: ). Drygt 12.000 mil, nybytt kamrem, full servicebok, svensksåld med all dokumentation.

Jag jobbar med Volvo och Renault och jag skulle inte rekomendera en laguna.

Köp en 945a Skit tråkig på alla sätt och vis, men driftsäkrare bil hittar du inte. Sen är det billiga reservdelar med

http://www.blocket.se/vi/9332949.htm?ca=6_s tex.

Orakel skrev:
2495460 Varför inte någon Japansk bil?

Ex, Mitsubishi Galant kombi, ser ju till och med bra ut!
http://www.blocket.se/vi/9457996.htm?ca=11_s

nissan Primera Kombi
http://www.blocket.se/vi/9395776.htm?ca=11_s

Eller Ford Mondeo?
http://www.blocket.se/vi/8778658.htm?ca=11_s

:tomten

Istället för 945 finns ju 960, mkt snyggare!!
http://www.blocket.se/vi/9383338.htm?ca=11_s

Galant är jag faktiskt inne på, synd att alla verkar vara mer eller mindre rostiga.

Primera ringde jag på en nyss, men den blev troligtvis precis såld, han har inte ringt tillbaks iallafall. Synd att den är så j--la tråkig.

Ford Mondeo: Kommer ALDRIG att köpa en Ford igen...

965 har jag tittat en del efter, synd att det är så mycket mil på de flesta.

945 har jag provat några stycken, bortsett från bristen på väghållning och den fruktansvärt knarriga inredningen är det väl en helt ok bil.

Var inne på en BMW Touring, men blev avskräckt av försäkringskostnaden.

Olsson skrev:
2495393 Jag jobbar med Volvo och Renault och jag skulle inte rekomendera en laguna.

Köp en 945a Skit tråkig på alla sätt och vis, men driftsäkrare bil hittar du inte. Sen är det billiga reservdelar med

http://www.blocket.se/vi/9332949.htm?ca=6_s tex.

Varför inte Laguna? Är kvaliteten så usel?
945:an skulle varit MYCKET intressant om det funnits AC. (Krav från Regeringen)

Last edited:
zopilote skrev:
2495518

Varför inte Laguna? Är kvaliteten så usel?

Den är obefintlig, mycket konstigt som går sönder och prissättningen Renault har på vissa delar är minst sagt individuell.

zopilote skrev:
2495518
Var inne på en BMW Touring, men blev avskräckt av försäkringskostnaden.

??
Har en BMW 540iT i familjen (visserligen -94). Tror vi betalar mellan 6000-7000 om året på den i helförsäkring.

Min Ford Eskrot HGV -95 gick på ca 4800kr hel/hel

Min nuvarande V40 T4 -98 går på 4200 hel/hel. =)

Lagunan med v6 har ja för mig att det kostar en större förmögenhet att byta kamrem på??

Fick höra att de kosta runt 20k. Kan de verkligen stämma?

Har inte läst hela tråden (den var ju så lång :rolleyes), men borde man inte passa sig för att ta i en Volvo (bilar öht) från Italien?

Viss skillnad på klimatet här och i Italien, vad jag vet är rostskyddet såpass dåligt (eftersom det inte behövs bättre i Italien) att bilen rostar upp relativt lätt här.

Bara en tanke.

Opel Vectra kombi efter 98. Du får en sådan sv-såld, fullservad, ac, cd, etc med bra mil för ca 35-40k. Mkt tråkig bil men går sjukt billigt (1.8:an körde jag hem från tyskland på 0.67 med full last) och är billig att försäkra samt laga. OCh kvaliteten är inte usel som en del vill påstå.
Själv är jag fortfarande på jakt efter en astra kombi efter 00, också en mkt bra bil. Tråkiga ja, men driftsäkra och med mina beräkningar så är det den bil som är billigast i drift och väldigt billig i inköp.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph