[Bilfråga] svårt att montera dragkrok på en Skoda Roomster?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tänkte mig typ ett sånt här kit:

Måste man såga i plasten, borra eller annat? Eller är det bolt-on rakt av?

Blev så dyrt att hyra skåpbil för att bärga hoj, så tänkte att jag behöver ett drag i stället. Så att ungarna kan hyra kärra i stället för skåpbil nästa gång dom behöver hämta mig när jag får hojhaveri :giggle:.
 
Ingen aning om hur det är att montera, men du behöver regbesiktiga om bilen med dragkrok inom en månad. Har du tur kan du slippa det, finns undantag. Se länken nedan.

 
Ingen aning om hur det är att montera, men du behöver regbesiktiga om bilen med dragkrok inom en månad. Har du tur kan du slippa det, finns undantag. Se länken nedan.

Nja, tolkar det som att jag inte behöver det:

"Undantag

Om ett fordonet uppfyller nedanstående kriterier behöver inte dragkroken registreringsbesiktas.

• Kopplingsanordningen (dragkula) är EU-typgodkänd och monterad på en EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lastbil (maxvikt 3 500 kg), avsedd för montering på fordonet samt att uppgifterna om fordonets maximala släpvagnsvikt eller släpkärrevikt finns i vägtrafikregistret. "

Mer i ämnet:
 
Nja, tolkar det som att jag inte behöver det:

"Undantag

Om ett fordonet uppfyller nedanstående kriterier behöver inte dragkroken registreringsbesiktas.

• Kopplingsanordningen (dragkula) är EU-typgodkänd och monterad på en EU-typgodkänd personbil klass I eller EU-typgodkänd lastbil (maxvikt 3 500 kg), avsedd för montering på fordonet samt att uppgifterna om fordonets maximala släpvagnsvikt eller släpkärrevikt finns i vägtrafikregistret. "

Mer i ämnet:
Korrekt, normalt sett behöver man inte registreringsbesiktiga längre.

Jag har monterat några dragkrokar, men inte på en Skoda Roomster. Det är ganska vanligt att man behöver ta upp något hål i plasten på kofångaren för att få plats med kroken, men det är enkelt med en sticksåg tex, och syns inte när kroken sitter där. El brukar idag vara förberett, köp en anpassad elsats om du hittar så är elen troligen bara att trycka i en kontakt i bilen.
 
Monterade du någon dragkrok och hur gick du i så fall tillväga. Står inför samma situation. Tittade på mig lika varianter för Roomster och det rent mekaniska verkar enkelt men elkopplingen känns rätt utmanande även med ett modellanpassat el-paket. Tacksam för input.
 
Monterade du någon dragkrok och hur gick du i så fall tillväga. Står inför samma situation. Tittade på mig lika varianter för Roomster och det rent mekaniska verkar enkelt men elkopplingen känns rätt utmanande även med ett modellanpassat el-paket. Tacksam för input.
Jepp, blev en krok. MECA i Skärholmen fick förtroendet att lösa det hela ;).
 
Nu vet jag inte hur mycket som skiljer mellan Roomester och Fabia, men jag monterade dragkrok på en Fabia för några år sedan, och det var inga konstigheter, vad jag kan minnas. Det största problemet var att jag fick svetsa om en mutter som tillverkaren av dragkroken hade misslyckats med.
 
Tänkte mig typ ett sånt här kit:

Måste man såga i plasten, borra eller annat? Eller är det bolt-on rakt av?

Blev så dyrt att hyra skåpbil för att bärga hoj, så tänkte att jag behöver ett drag i stället. Så att ungarna kan hyra kärra i stället för skåpbil nästa gång dom behöver hämta mig när jag får hojhaveri :giggle:.
Nu vet jag inte hur mycket som skiljer mellan Roomester och Fabia, men jag monterade dragkrok på en Fabia för några år sedan, och det var inga konstigheter, vad jag kan minnas. Det största problemet var att jag fick svetsa om en mutter som tillverkaren av dragkroken hade misslyckats med.
Ah. Årsmodell på Fabian? Får intrycket av att det är rätt avancerad dragning på Roomstern samt att det dessutom kräver programmering med VWs dator VAS som jag inte har.
 
Ah. Årsmodell på Fabian? Får intrycket av att det är rätt avancerad dragning på Roomstern samt att det dessutom kräver programmering med VWs dator VAS som jag inte har.
Visserligen en -04, men enligt åtminstone diverse tillbehörsmånglare så behövde man minsann alla möjliga CANBUS-adaptrar, vilket jag sket högaktningsfullt i, och kopplade in en reläsats istället, och det funkade i dom år jag hade kvar bilen.
 
Visserligen en -04, men enligt åtminstone diverse tillbehörsmånglare så behövde man minsann alla möjliga CANBUS-adaptrar, vilket jag sket högaktningsfullt i, och kopplade in en reläsats istället, och det funkade i dom år jag hade kvar bilen.
Har tittat på ett antal kablage och det verkar finnas varianter jag gett mig på att installera som är avsedda t.o.m. årsmodell 2010. Varianterna som är avsedda för årsmodell 2010- tycks kräva betydligt mer kompetens för att installera. Jag ger mig inte på det och faktiskt är det så att ett par lokala verkstäder jag begärt offert från hänvisade mig till firmor som specialiserat sig på dragkroksmontage.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top