Bilfråga: Oljeläckage och fuskmeckning?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Ja då folket på zatzy inte kunde tipsa om fuskmeck på bil så får jag väl söka mig vidare i min jakt på kunskap.

Jag har en liten Polo från 1991 som bruksbil så här på vintern.

Men nu lyckades jag få en tvåa på besiktningen pga oljeläckage. Oljeläckaget kommer någon stans från topplockspackningen har jag listat ut, tror jag… Nå jag har ingen större lust att börja rota runt i en bil motor och jag har inte platsen heller så jag tänkte försöka fuska mig igenom återbesiktningen.

Så frågan som ingen på zatzy var villig att besvara är följande: Någon som har använt sån där medel som man häller i oljan så att de sluta att läcka? De där mirakelmedlena som får packningar att sväla och gör oljan lite tjockare.

Annars får jag väl vänta tills de blir varmare ut så att man kan mecka ned motorn och fixa de där felet :död

Har du kollat att dte inte är ventilkåpspackningen som läcker? Lär ju inte vara direkt svår att byta isf. Annars får du göra en rejäl motortvätt och dra direkt till besiktningen.

Min POLO läckte och det visade sig vara ventilkåpspackningen.
Luktade gammal amazon när det droppade ner på grenröret

Tog väl 10min att byta packningen. Om det är den så är det lätt och billigt att fixa.

finns inga genvägar.. så länge de inte sprutar rakt ut, motortvätt-rakavägendit- torka sista med trasa-ingen onödig körning in, :näsblod står där en timma el nåt så oljan hinner bli kall.

Omega 917 är undermedlet du söker. Men jag tror att det bara funkar på packboxar och dylikt. Är det ventilkåpspackningen så finns inga genvägar, men å andra sidan är det väl inget svårt att byta den.

Jag hade en läcka i styrväxeln och förlorade 2 liter olja på en dryg vecka. Hällde i undermedlet, och efter en vecka så blev det tätt. Jag goolgade lite innan och hittade rapporter om just Omega 917, så det är inte bara jag som hade tur.

Vill varna för det där mirakelmedlet Omega, köpte en sån flaska på 3-5dl, kommer inte ihåg, men den gick på 500kr.
Hade problem med att servooljan droppade, fyllde med omega och körde runt, rattade som tusan, åkte runt ett par timmar, sen parkerade och gick in och la mig, dagen efter var det en stor pöl under bilen, skiten hade ju sprängt packboxarna.

Blev en ny styrväxel ist.

Min Volvo 850 läckte som ett satan, hällde i biltemas low smoke, samt en produkt från Wynns kommer ej ihåg vad den heter mer.
På en gammal BMW häck gjorde jag samma sak fast använde istället STP tillsatsolja, båda produkterna köpte jag på Micro.
Båda häckarna slutade läcka

Som några redan har sagt: är det ventilkåpspackningen så går det nästan lika fort och billigt att göra det ordentligt som att fuskmeka. Beroende på vilken motor det är så kostar en ny packning kanske ca 150kr på Mekonomen.

Arbetsgången är ungefär:
* Skruva bort skruvarna.
* Lyft av ventilkåpan.
* Ta bort gamla packningen och se till så att det inte är någon smuts eller skador vid packningens anliggningsytor.
* Sätt dit den nya packningen.
* Sätt tillbaka ventilkåpan.
* Skruva tillbaka skruvarna.
Sedan är det färdigt.

Det kan vara bra att veta om skruvarna ska dras i något speciellt mönster samt med vilket moment de ska dra. Så det enda "specialverktyg" man behöver är en momentnyckel.

Gör en rejäl motortvätt, åk in o besikta, frågar bes.mannen var läckan var så peka på något ställe som du vet är tätt och säg att du bytt ex trågpackning:D
Oftast så är läckan inte så allvarlig men har den pågått ett tag så blir det ju kladdigt.
Har du ett så stort läckage att det hinner bli blött innan bes. så bör du nog åtgärda det.
Är det ventilkåpan så byter du packning, är det topp-packningen så slår du i något undermedel och hoppas på det bästa.

Det är tyvärr inte ventilkåpspackningen :( Vore då så väl så skulle jag inte ens fåt en 2:a på besiktningen. Till och med min syster skulle kunna byta den ju.

De kommer från toppackningen eller området under avgasrörets infästningar i motorn. Kallas den delen för grenrör?

De blir nog till att hälla i nåt mirakelmedel, jag har fåt några olika rekomenderade för mig så de bär i väg till en bilfirma under dagen för att köpa nåt.

Har för mig att biltema hade en vätska som RENOVERADE servostyrningen om man köpt, kolla om dom har nåt bra för motorn hehe :) annars en riktig motortvätt och iväg och besikta om innan det läcker igen :tummenupp

Motorbehandling / Motor/Bränsle
Artikelnr: 41-CR2065
Artikel: Oljeläckagetätning
Fabrikat: CRC
Förp.: CRC
Förp.: Flaska 250 ml
Info: Blockerar läckaget, motorn kommer i fortsättningen att dra mindre olja. Räcker till ca 5 liter motorolja. Tätar oljeläckage efter ca 10 mils körning.
Info: CRC
Pris: 119.00 kr

Köpte denna från Mekonomen till min gamla ford sierra. Tog hela flaskan, lite för mycket alltså. Sedan så tvättade jag motorn och bilen läckte inget från cylinderpackningen och det slutade nästan att förbruka olja. Funkade för mig men så var bilen en riktigt skithög också så det var sista chansen för den:tungan

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back